P
Håller på att isollera och inreda en vind till sovrum. Längs en av takstolarna är det draget några utanpåliggande ledningar EKRK eller EKLK (lite svårt att se) Kan jag isollera det takstolsfacket och bygga in dem eller måste de gå i rör? Alternativt lägga dem i en kabelkanal.
 
  • ledningar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom kablarna får väl varken vara lagda i rör eller vara dolda har jag för mig...
 
är det ekk eller eklk får de ligga i rör och dolda. men inte "kulo"ledning.

men hade det inte varit lättare att slänga kablarna och lägga rör och sen dra i nya trådar?
 
P
Beror på vad man tycker är enkelt här i livet ;) Där kablarna försvinner ner i golvet går de till gruppcentralen en våning ner. Uppåt, åt andra hållet går de till diverse lika ställen och vissa går vidare i rör. Så särskilt enkelt är det inte att dra om allt.
 
Jag skulle nog råda dig att ta dit en elektriker som kan kolla över din anlägning. Verkar lite mysko kopplat. Men jag är bara en glad amatör. någon med behörighet kan ju fylla i.
 
drunkenmonkey skrev:
är det ekk eller eklk får de ligga i rör och dolda. men inte "kulo"ledning.

men hade det inte varit lättare att slänga kablarna och lägga rör och sen dra i nya trådar?
Vill osse minnas att det är så.. men om jag inte minns helt fel år väl inte kopplingsplinten vara dold.. den ska väl gå att öppna från rummet så att sägs. ??
 
P
Utrymmet vid takfoten kommer att bli åtkomligt via en lucka. Det är bara mellan takstolarna som jag har tänkt att isollera och bygga in.
 
  • isollerat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benny_o_Lina skrev:
Vill osse minnas att det är så.. men om jag inte minns helt fel år väl inte kopplingsplinten vara dold.. den ska väl gå att öppna från rummet så att sägs. ??

plint? dosan menar du? nej men den går ju att flytta. han kan ju bara flytta upp den på väggen. men gör om allt nytt om du nu ändå ska göra om. du kommer bara ångra dig annars.
 
P
Löste det på ett enklare sätt (för mig) byggde en garderob så allt är fortfarande lätt åtkomligt. Elektrikern har varit och anslutit elen, inget att anmärka på :)
 
  • P7220038.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
,,
 
  • P7310123.JPG
Aha, ett "elskåp"!

Snyggt iallfall!
 
Det var en bra lösning på ditt problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.