Som nybliven husägare för snart 20 år sedan fick jag rådet att täcka skorstenen när jag vinterstängde för säsongen. Under några år hade jag som rutin varje höst att lägga en plåt ovanpå skorstenen, vilken jag förankrade med stora stenar. Slutade med detta sedan en vinterstorm lyfte både plåt o stenar, vilka orsakade stor förödelse på tegeltaket. Sedan dess lämnar jag skorstenen öppen.

Läser nu i Skansens lilla bok om fukt o mögel att man bör täcka över skorstenen i hus som står ouppvärmda på vintern. Eftersom jag har både fukt o mögel, så vore det ju en god ide om det kom in lite mindre fukt den vägen. Dessutom tycker jag skorstenens murning har vittrat en hel del sedan jag köpte huset. Kanske förfallet kan bromsas om det inte regnar in?

Kort sagt, jag funderar över hur man täcker skorstenen utan att riskera stenbumlingar som studsar runt på tegeltaket. Kan tillägga att det rör sig om en skånelänga från sent 1800-tal som tidigare beboddes permanent och nu är sommarhus. Skorstenen har inga inre kanaler utan allt är ett stort hål.

Hur gör ni andra?
 
Jag gjorde så att jag byggde en ram av regelvirke, tror det var 195 mm som jag sedan fäste en annan ram av liggande regelvirke 95 mm ovanpå med en bit takplåt fastspikad sedan sänkte jag ned bottenramen i skorstenen så att plåten och reglarna som den var fäst vid vilade på skorstenskanten. Det blev ungefär tjugo cm som stack ned i skorstenen, det blåste inte bort hos mig men om man har det väldigt blåsigt kan man ju göra en ram som är ännu högre.
 
Gör några mini-takstolar som du fäster i varandra och ställ detta på plats. Dra sedan en rejäl pressenning över detta och en bra bit ned över skorstenen. Förslut med lagom antal fästband.

Jag har en liknande lösning som har hållt i flera år med ett par stormar som har passerat, fungerar ypperligt och är enkelt.
 
Tack för era tips.

KJE,
jag vet inte om jag förstod riktigt. Är anordningen inte förankrad någonstans utan endast nedsänkt? Och ligger kvar när det stormar? Mitt ställe är väldigt vindutsatt!

norrbottenstorpet,
verkar vara ett åbäke att släpa uppför sotningsstegen höst o vår. Vart ställer du mini-takstolarna? Går dom upp i höjd med skorsstenen eller ligger dom över taknocken? Är dom fästa i taket?

Förresten, vet ni om det är risk att man sabbar självdraget om man täcker skorstenen?
 
Sommartorparn skrev:
norrbottenstorpet,
verkar vara ett åbäke att släpa uppför sotningsstegen höst o vår. Vart ställer du mini-takstolarna? Går dom upp i höjd med skorsstenen eller ligger dom över taknocken? Är dom fästa i taket?

Förresten, vet ni om det är risk att man sabbar självdraget om man täcker skorstenen?
Förmodligen kan du räkna med ett kraftigt reducerat drag om du täcker skorstenen så tätt som vi talar om.

Vad det gäller mina "minitakstolar" talar jag om att längden på dessa är längsta måttet på skorstenen tvärs över, inte större. Sitter inte fast någonstans alls utan hålls bara på plats av presseningen. Dvs de har bara funktionen att hålla pressenningen lutande så att vatten rinner av och inte bildar en pool ovanför rökgångarna. Du kan använda vad som helst annars också som "rundar av" eller skapar lutning så att presseningen inte ligger plant på skorstenens topp.
 
Sommartorparn skrev:
Tack för era tips.

KJE,
jag vet inte om jag förstod riktigt. Är anordningen inte förankrad någonstans utan endast nedsänkt? Och ligger kvar när det stormar? Mitt ställe är väldigt vindutsatt!
Jag menade att den mindre ramen är nedsänkt inne i själva skorstenen, borde fungera om du gör så att t ex en halvmeter sticker ned. Då borde inte täckningen kunna blåsa bort med mindre än att hela skorstenen blåser ned, fast det är ju svårt att veta säkert.
 
Tack för era förtydliganden! Nedsänkt anordning, kanske med tyngd i botten, tror jag mera på än fastbunden pressenning, men då får jag plocka ut fågelgallret. Tror det ska gå.

Jag har sett annonser på någon plåtmojäng man sätter på skorstenen, som en tunnel. Inte speciellt snyggt, och förmodligen inte kulturhistorisk korrekt, men kanske praktiskt. Någon som har erfarenhet? Kan man fästa sådana direkt i teglet?

(Har också sett vissa som helt har plåtat in sina skorstenar. Jättefult! Men fortsätter min skorsten förfalla i nuvarande takt så kanske det blir enda alternativet...)
 
Bockad plåt med två spännband är lätt att bära upp och sitter superbra.
 
helrob skrev:
Bockad plåt med två spännband är lätt att bära upp och sitter superbra.
Nu har det ju gått 7,5 år sedan Sommartorparen ventilerade sina bekymmer, men att täppa igen skorstenen helt verkar galet tycker jag.

Den lilla ventilation som skorstensdraget ger i en kallställd stuga är nog bara positivt.
Vad man däremot skall skydda mot är att det regnar ner i skorstenen, och att fåglar bygger bo där.

En sådan här huv som regn- och fågelskydd är väl bättre då?
IMG_1950-400x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
helrob skrev:
Bockad plåt med två spännband är lätt att bära upp och sitter superbra.
Haha, vilken gammal tråd som plötsligt poppar upp! :)

Jo, bockad plåt med spännband kring kronan var precis den lösning som vi fastnade för och använde i flera år ända till dess att vi fick skorstenen ommurad och en plåthuv gjord. Funkade mycket bra! Huset blev torrare av att inte ha en sjö av regnvatten i botten av skorstenen.

Att ventilationen skulle störas av att skorstenen blev stängd märkte vi inget av. Men så brukar vi också ställa upp dörrarna mot farstun och därmed också till vinden när vi vinterstänger. Så eventuell ventilation sker den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.