Konvertering pågår i samband med om och tillbyggnad:
Källaren som har 1,90 i takhöjd är ej tänkt som boyta, mer hobbyutrymme/pannrum och pelletsförråd - kommer att värmas av pelletspannan som står där samt ev. fläktradiator.
Källargolvet är för tillfället redan till stor del uppbrutet för dragning av avlopp och vatten

Har en Push 22A Electronic i källaren som matar en fördelargrupp på första våningen, 5 zoner.
Nu börjar det bli dags att bygga på systemet med ytterligare 1 fördelargrupp (2 zoner) för en vinkelbyggnad också den första våningen. Vad ska man ha för rör till matningen till den andra fördelaren? Denna kommer att befinna sig cirka 5-6 meter från Push:en. Tänkte dra rören ned och under källargolvet. Kan prisolplus vara att rekommendera? Eller ska man ha kulvertrör?

Vi har även en inredningsbar övervåning om 85 kvm som från början var tänkt att värmas med radiatorer, lutar nog ändå åt golvvärme där med men nu ligger redan spånskivorna på halva ytan. Kan 12 mm rör vara ett bra alternativ eller ska jag riva upp och lägga glespanel för 20 mm istället?

Kommer Push22A:n klara att driva även övervåningens via ytterligare en fördelargrupp där uppe? Kan man isåfall mata den via de redan dragna matarrören för radiatorerna? (Ser lite klena ut)
 
Rör till andra fördelaren: Om du drar dolt skulle jag använda 20mm gv-slang - sådan har du antagligen redan liggande och behöver inte köpa någon specialslang. Synligt så funkar det ju med vad som egentligen, ta det som är snyggast.... Eftersom rören inte kommer vara väldigt kalla kommer det inte bildas någon kondens så det är ingen större vits att isolera rören (ej heller för värmeförlusten).

12mm rör för 85kvm blir inget bra. Eller bra föresten, det blir vääääldigt många slingor. 17 eller 20mm rör är trevligare. Om du inte vill bryta upp befintligt golvspån, kan du inte lägga glespanelen på golvspånet och färdiga golvet direkt på glesen? Annars skulle jag ta bort befintligt spån och glesa.

En Push 22 fixar 220kvm ungefär - har svårt att tro att höjdskillnaden skulle spela någon större roll här. Wirsbo kan tala om för dig om det funkar bra att använda befintliga radiatorrör i stammen, törs inte gissa på denna punkt.

Mina två cent....
 
Menar du att man inte behöver isolera för värmeförlusterna om man drar matningen till fördelargrupp nummer 2 under källargolvet?

GV-slang 20? Samma som den i golvet?

Läste i någon tråd att fördelargruppen bör vara placerad ovan de slingorna den matar för att kunna avlufta slingorna. Finns det något sätt att kringgå detta?
 
dragkroken skrev:
Menar du att man inte behöver isolera för värmeförlusterna om man drar matningen till fördelargrupp nummer 2 under källargolvet?

GV-slang 20? Samma som den i golvet?

Läste i någon tråd att fördelargruppen bör vara placerad ovan de slingorna den matar för att kunna avlufta slingorna. Finns det något sätt att kringgå detta?
Ska du dra matningsrören i ett kallt utrymme så verkar det ju rimligt att isolera - jag läste inte så noga.....

Jag har själv tre fördelare, en i källaren som sitter vid shunten, en på våning 1 som matar flera rum (till denna är det draget en stam med 25mm pex) dessutom finns det ytterligare en fördelare på samma våningsplan som matar två rum om tio kvm - till denna är det draget 20mm pex efter OK från Wirsbo - den fördelaren ligger cirka 9meter bort från shunten/Pushen.

Fördelaren bör vara placerad ovanför, ja - annars får du svårt att avlufta på ett bra sätt. Ett sätt att gå runt detta är ju att dra upp varje slinga på väggen och montera en avluftningsnippel. Fast det är nog enklare med en fördelare.....
 
Tackar för svaren...
Då har vi klarat av matning av den andra fördelaren och luftning av andra sekundärkretsen

Tillbaka till övervåningen:
Halva golvet är redan lagt med spånskivor, handra halvan ligger i två högar i väntan på att jag ska få dragit det sista av el, vatten och ventilation i bjälklaget..
Känns som kapitalförstöring att riva upp och slänga 6 månader gamla spånskivor.. Lutar nog mot att glesa ovanpå spånskivorna när detta är på plats. Tappar visserligen 22 mm höjd - men det kan man leva med.

Sedan kan man alltså lägga golvet direkt ovanpå gles och golvvärme? Krävs det Ingen ytterligare spånskiva eller golvgips ovanpå?

Eller ska jag ta upp spånet försiktigt - glesa och lägga tillbaka spånet ovanpå golvvärmen?
 
Har du inte limmat golvspånet? Knepigt att få upp då. Har du bara skruvat är det ju snabbt fixat..... även om det inte är så kul.... :)

Typen av övergolv styr vad du behöver ha ovanpå glespanelen.

Ska du lägga tex ett 14mm klickgolv så går det att lägga direkt på glesen, även ett massivt golv kan läggas direkt. Ibland väljer man att lägga en golvgips på glesen för att få ett jämnare underlag + stegljudsdämpning. Ska du lägga klinker behöver man tänka till lite extra men antagligen så funkar hellimmad dubbelgips ovanpå glesen utmärkt.
 
Har hittat lite olika trådar i ämnet och lutar mig nog mot att lägga klart spånskivorna - glesa med 22mm, och ev golvvips ovanpå... Golvbeläggningen blir troligen parkett.. Men om det blir en tunnare historia så tillkommer golvgips..
Takhöjden kommer minska med 35-40 mm (2360 istället för 2400, känns inte som ett stort bekymmer.)

I badrummet får det bli golvgips plus mineritskiva... Har sett många rek om dubbel gips men det ska väl egentligen undvikas med gips i våtrum?
 
dragkroken skrev:
Läste i någon tråd att fördelargruppen bör vara placerad ovan de slingorna den matar för att kunna avlufta slingorna. Finns det något sätt att kringgå detta?
Detta är ett vanligt missförstånd, luftar man enligt Wirsbos anvisningar dvs spolar ur luften med kranvatten kan du sätta fördelaren i källaren och dra slang till slingorna på ovanvåningen.
 
Matss skrev:
Detta är ett vanligt missförstånd, luftar man enligt Wirsbos anvisningar dvs spolar ur luften med kranvatten kan du sätta fördelaren i källaren och dra slang till slingorna på ovanvåningen.
Detta har vi väl pratat om förut men.... Jag spolar också slingorna vid installation och det brukar räcka med det. Men det händer ju faktiskt att luft ligger och lurar i andra delar av systemet och det kanske inte är lika praktiskt att börja spola vid ett senare tillfälle.

Vad står det i Wirsbos anvisningar om placering av fördelaren Matss?
 
MathiasS skrev:
Detta har vi väl pratat om förut men.... Jag spolar också slingorna vid installation och det brukar räcka med det. Men det händer ju faktiskt att luft ligger och lurar i andra delar av systemet och det kanske inte är lika praktiskt att börja spola vid ett senare tillfälle.

Vad står det i Wirsbos anvisningar om placering av fördelaren Matss?
Vi har pratat om det förrut och jag tycker fortfarande att det är fel att säga att man måste montera fördelaren högre än slingorna.

Kommer det luft farandes och lägger sig i slangarna är systemet felkonstruerat, tex anlutning till värmekällan på högsta punkt så att luft letar sig ut i systemet.

Och kommer det ut luft i slingorna då ska man ha tur om det går att lufta ur det utan att spola slangarna...

Vad det står vet jag inte men pratar du med supporten säger dom att det inte är några problem att montera fördelaren under slingorna.
 
Matss skrev:
Vi har pratat om det förrut och jag tycker fortfarande att det är fel att säga att man måste montera fördelaren högre än slingorna.
Jamen det har du egentligen rätt i. Det är bättre att säga att man BÖR montera fördelaren högre än slingorna.

Man kan ju också säga att har man mer än EN slinga så blir det ju oftast ett helsike att gå fram med alla rör om man inte har en fördelare lokalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.