C civilingenjören skrev:
Vattna gräsmattor löser problemet med torra gräsmattor utan att nämnvärt förvärra andra problem. Vattnet rinner tillbaka till vattendraget som man tog det ur eller dunstar och regnar ned någonstans där det också behövs. Jag skrev inte att alla ska göra så eller att det löser andra problem, det har du fantiserat ihop i ditt lilla huvud. Men om några som har tid, ork och utrustning pumpar upp vatten till sina trädgårdar ur åar i t.ex. Dalarna så är det inget problem.
Att Troberg gör som han vill och är skapligt egoistisk är väl etablerat sedan många år...

Att tro att pumpa upp vatten från åar och bäckar inte kan vara ett problem under torrår är ju imbecilt.

Många flöden krymper till nästan ingenting och det lokala fiskbeståndet kämpar för att överleva och att då pumpa bort vatten för att vattna en jävla gräsmatta är idiotiskt och att tro att det inte påverkar är nästan värre!

/ATW
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Var det inte foderbrist som var det stora problemet? En häst dricker ju ca 60 liter om dagen, och det går ju att fixa fram för det mesta.

Ofta beror väl problem i liknande perioder på att man inte varit förberedd utan tror att skörden alltid blir bra, ensilage och hö går att köpa, det rinner alltid vatten i bäcken osv. Sen helt plötsligt blir det torka och inget funkar som vanligt.


Själv hajade jag till över att det i artikeln står att det kostar 1000kr/m att gräva för vattenrör (bara grävjobbet). Låter inte det väldigt dyrt?
Jo det var största delen foderbrist. Många bunkrar på ordentligt.
 
Z Zlatje skrev:
6m3 för 4500kr? härrejävlar.. 1m3 kostar 35kr från utkastaren. Inte konstigt att folk gör så istället. En större pool på 20-40m3 vatten kostar ju 2 månadslöner om man drar in vattenbil
Ja kommunerna borde utan tvekan åka ut till alla med pool och sätta en strypning så att det skulle ta minst 2 månader att fylla en pool med dricksvatten.
Båstad kommun gör så och alla borde ta efter.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
Varför? För att du mår dåligt av att folk har pool? Alla kommuner har inte vattenbrist. Det finns inget energieffektivare sätt att frakta vatten till en pool än genom befintliga ledningar förutsatt att vattenverket har kapacitet att leverera.
 
C civilingenjören skrev:
Varför? För att du mår dåligt av att folk har pool? Alla kommuner har inte vattenbrist. Det finns inget energieffektivare sätt att frakta vatten till en pool än genom befintliga ledningar förutsatt att vattenverket har kapacitet att leverera.
Nej vi har ingen vattenbrist. Men samma dag som en kommun går ut med att man ska SPARA så skall de lätt ut och strypa vattnet.
Påverkar poolfyllningar övriga i områden med lågt tryck så är det plötsligt ett problem.

Vill man fylla eller vattna gräsmattan så kan man beställa om det finns vatten, eller för att bevattna sin trädgård så kan man spara regnvatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att smarta vattenmätare installeras allt mer så är det väl bara en tidsfråga innan vissa kommuner som har bekymmer inför en motsvarande effekttaxa för att komma tillrätta med bekymren på vår/sommar när poolerna skall fyllas.

Det finns alltså vatten, men tänker du dra åt dig flera kubik extra när det är brist i systemet, så får du också betala för det.

Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är väl inte helt otänkbart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fast poolsäsongen startar långt innan det är vattenbrist... Så den årliga upptoppningen efter vintersänkningen sker i början av maj.
De som har ovanmarkspooler som demonteras på vintern och saknar skydd på sommaren lär vara ett mycket större problem än de "riktiga" poolerna.
 
tensiden tensiden skrev:
Med tanke på att smarta vattenmätare installeras allt mer så är det väl bara en tidsfråga innan vissa kommuner som har bekymmer inför en motsvarande effekttaxa för att komma tillrätta med bekymren på vår/sommar när poolerna skall fyllas.

Det finns alltså vatten, men tänker du dra åt dig flera kubik extra när det är brist i systemet, så får du också betala för det.

Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är väl inte helt otänkbart.
jaaa!! mer skatt i det här jävla landet är precis det vi behöver! :love:
 
  • Gilla
knauer
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
jaaa!! mer skatt i det här jävla landet är precis det vi behöver! :love:
Ingen skatt, avgift.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Det kan bli billigare med timmättning och en smart kran till poolen som handlar vatten när priset är lågt.
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast poolsäsongen startar långt innan det är vattenbrist... Så den årliga upptoppningen efter vintersänkningen sker i början av maj.
De som har ovanmarkspooler som demonteras på vintern och saknar skydd på sommaren lär vara ett mycket större problem än de "riktiga" poolerna.
24 juni var det helt galen förbrukning i Båstad ”Helt galen förbrukning” – Vattnet kan ta slut i Båstad | SVT Nyheter
Sett med egna ögon hur jävla nonchalanta folk i den delen är. Vattenspridare mitt på dagen i gassande sol trots att det satt stora plakat in och ut ur kommunen.

Sen finns det en annan sak att ta hänsyn till. Det var ju en del artiklar om att det var problem att fixa fram kemikalier till att rena vatten, ingen aning om hur reningsprocessen ser ut.
Men det är ju isåfall befängt att fylla pooler med dricksvatten =)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Med tanke på att smarta vattenmätare installeras allt mer så är det väl bara en tidsfråga innan vissa kommuner som har bekymmer inför en motsvarande effekttaxa för att komma tillrätta med bekymren på vår/sommar när poolerna skall fyllas.

Det finns alltså vatten, men tänker du dra åt dig flera kubik extra när det är brist i systemet, så får du också betala för det.

Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är väl inte helt otänkbart.
Om det nu håller i och med lagstiftningens krav på att avgifterna ska vara "skäliga och rättvisa". Jag gissar att kommuner helst inte vill processa om detta och i det längsta undviker denna lösning.
 
tensiden tensiden skrev:
Med tanke på att smarta vattenmätare installeras allt mer så är det väl bara en tidsfråga innan vissa kommuner som har bekymmer inför en motsvarande effekttaxa för att komma tillrätta med bekymren på vår/sommar när poolerna skall fyllas.

Det finns alltså vatten, men tänker du dra åt dig flera kubik extra när det är brist i systemet, så får du också betala för det.

Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är väl inte helt otänkbart.
Än så länge så går de flesta smarta vattenmätare på batteri som ska hålla i tio år.
Sen så räcker sändaren i mätaren oftast bara max några hundra meter.

Avläsningen sker ofta antingen via fasta noder eller fordonsmonterad nod (tex på sopbilen).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det nu håller i och med lagstiftningens krav på att avgifterna ska vara "skäliga och rättvisa". Jag gissar att kommuner helst inte vill processa om detta och i det längsta undviker denna lösning.
Avgiften är skälig och rättvis om:
  • Alla som köper vatten från ett vattenverk under en mätperiod (t.ex. timme) betalar lika mycket per köpt mängd.
  • Priset sätts så att balans uppstår mellan utbud och efterfrågan under en mätperiod.
  • Verksamheten drivs rationellt.
  • Ägaren inte tar ut vinst.
  • Överskott som beror på överpris för att anpassa efterfrågan till utbudet används till att bygga ut kapaciteten.
 
O [old rusty] skrev:
600m3 var ju ett riktmärke vid större vattendrag. Fanns gott om undantag. Eftersom storleken inte beskrevs så är det svårt att säga om det gäller.
Har grannen dämmt så krävs garanterat myndighetskontakt, annars kan du lätt få det ogjort.

Nu vet jag inte vilket vattendrag det gällde men var ett 2018 så var det väldigt lågt i vissa. Att då vattna gräsmattan från ett av de med låg nivå kan ses som rätt onödigt.
En å, där den passerade genom vårt tomt som bredast cirka 40 m bred. Vattenståndet var inte lågt det året, och jag garanterar att mina två pumpar inte torrlägger den eller gör någon märkbar skilland.

När det gäller grannen så bråkade kommunen redan med honom om det, så jag såg ingen anledning att lägga mig i.

S skaraborgsfakir skrev:
Okey, du menar att du personligen tjänade på en åtgärd som kunde ha torrlagt vattendraget ?
Se min kommentar ovan. Det var inte en liten bäck.

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Den som tror att samma mängd grundvatten som tas upp för bevattning automatiskt återvänder i samma utsträckning är nog samma personer som anser att klimatförändringar är en fluga.
Var tror du det tar vägen? Jorden är ett slutet system.

Det är ett problem om man tar dricksvatten och gör något som påverkar drickbarheten negativt. Att vattna 50 m från där man tar det gör ingen skillnad.

O [old rusty] skrev:
Nu gör du dig väl lite dummare än du antagligen är?
Det försvinner från vattendraget.
Det upphör inte att existera.
Det går till grundvattnet, vattendrag eller avdunstning. Vattnar du så mycket att det rinner tillbaks till ån eller till grundvattnet är du ju gravt inkompetent. Det mesta försvinner glatt iväg ut i luften.
Storyn slutar inte där. Var tar vattnet i luften vägen? Det regnar ner, och fyller vattendragen.

A ArneTW skrev:
Att Troberg gör som han vill och är skapligt egoistisk är väl etablerat sedan många år...

Att tro att pumpa upp vatten från åar och bäckar inte kan vara ett problem under torrår är ju imbecilt.

Många flöden krymper till nästan ingenting och det lokala fiskbeståndet kämpar för att överleva och att då pumpa bort vatten för att vattna en jävla gräsmatta är idiotiskt och att tro att det inte påverkar är nästan värre!
På min mark, ja, där gör jag vad jag vill. Varför skulle jag erkänna någon annans ägande där?

Sedan, vem har pratat om bäckar?

Att tro att två små puimpar kan torrlägga vad ett av dalälvens största tillflöden, det är imbecillt. Trots att det var torrår så var vatenståndet inte under normalt, åtminstone inte mer än ett par centimeter, jämfört med säsongsvariationer på uppemot en meter. Jag kan garantera att två Julapumpar inte var orsaken till de centimetrarna.

R Rkarlsson skrev:
Ja kommunerna borde utan tvekan åka ut till alla med pool och sätta en strypning så att det skulle ta minst 2 månader att fylla en pool med dricksvatten.
Båstad kommun gör så och alla borde ta efter.
Eller så kan man skicka kronofogden efter de som inte betalar sin vattenräkning, och inte störa de som betalar för sig.

R Rkarlsson skrev:
för att bevattna sin trädgård så kan man spara regnvatten.
15 000 m2 gräsmatta? Det finns en gräns för hur långt man kommer med regnvatten och vattenkanna.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.