Vårt hus är målat med falu rödfärg, färgen är dålig och huset behöver målas om. Dock vill vi måla det i en varmvit nyans med linoljefärg. Är det någon som lyckats måla över falu rödfärg med linoljefärg där resultatet blivit bra? :)
 
V
F FeliciaC skrev:
Vårt hus är målat med falu rödfärg, färgen är dålig och huset behöver målas om. Dock vill vi måla det i en varmvit nyans med linoljefärg. Är det någon som lyckats måla över falu rödfärg med linoljefärg där resultatet blivit bra? :)
Du måste nog slipa till trärent om du ska måla med annat än slamfärg.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
U
Det är trärent som gäller. Nästan lättare att byta panel än att borsta rent hela huset med stålborste.
 
Kan ju också vara värt att nämna att Falu "rödfärg" också finns i andra kulörer än rött, även om det inte tycks finnas någon varmvit. En annan kulör kan dock vara ett bra alternativ till ny eller trären fasad.

https://falurodfarg.com/trafasad/
 
wildeside wildeside skrev:
Faluvapen har en mängd olika kulörer!
[länk]
Jösses vad många kulörer det finns! Trodde man knappt, Falu färg är ju Röd! :)
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
wildeside
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jösses vad många kulörer det finns! Trodde man knappt, Falu färg är ju Röd! :)
Jag har målat med faluvapens faluröda på alla mina fasder sen 8 år tillbaks (2 hus 3 bodar) och jag är så pass nöjd att jag målade nya huset med samma färg.
 
Blodsoppen
Jag har målat över Falu rödfärg utan problem. Stålborstade först. Och målade sedan med svart oljefärg. Får säga att det hållt mycket bra i minst tio år. Men på något ställe där stålborsten inte kom åt så släppte oljefärg efter ett par år. Men det gick fint att bättra på.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Många konstiga kommentarer här. Slamfärg är ju just en linoljefärg så det går väl alldeles utmärkt att måla på. Både Gysinge och Ottossons säger tvätta, borsta bort lös färg och sen bara att måla på. Inget konstigt alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.