Hej!

Vi håller på att renovera och nu är det dags för att dra lite vatten i källaren. Hur gäller reglerna kring golvgenomföringar i badrum i en källare med oisolerad platta? Det ska enbart lägga tätskikt i duschområdet, och eventuellt kring brunnarna? Resten utav badrummet kommer vara utan tätskikt.

Ska dra upp vatten till badkarsblandare och till radiator. Är det okej att komma upp genom golvet i dessa förhållandena, eller jag ska spåra upp det i väggarna?
Har försökt googla och söka men finner inga svar. Hittar att, har man tätskikt så är det inte godkänt att komma genom golvet. Så egentligen borde det vara okej i detta fallet, då jag inte har tätskikt? :rofl:
 
Ingen som vet något? :geek:

Drar slangarna ikväll eller imorgon :poop::rofl:
 
BirgitS
Det är ju branschreglerna från Säker vatten som gäller. Har du läst dem noga?

Jag tänker som så att även om det inte ställer till med något stort problem att det rinner vatten längs efter rören och ner i betongen så skulle jag vilja kunna se att det är ett läckage så fort som möjligt och inte behöva betala en onödigt hög vattenräkning.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju branschreglerna från Säker vatten som gäller. Har du läst dem noga?

Jag tänker som så att även om det inte ställer till med något stort problem att det rinner vatten längs efter rören och ner i betongen så skulle jag vilja kunna se att det är ett läckage så fort som möjligt och inte behöva betala en onödigt hög vattenräkning.
Nej inte supernoga, det blev väldigt stressigt här nu och har fullt upp haha.
Men har tolkat det som att det är pga tätskiktet, att det är svårare att få det tätt/fler risker eller något sånt.

Jo där har du en poäng, men går det inte o lösa enkelt med vattenfelsbrytare, eller något liknande, vet inte vad produkterna heter. Men borde finnas något eller?

Det är mest pga radiatorerna, lättare/snyggare att komma upp ur marken känns det som.

Vi kommer även ha badkar som ska stå en liten bit ut, så där tänkte vi komma upp till blandaren genom marken. Är det inte okej, så tänkte vi ändå gå upp i marken och bygga in det i en låda så det blir att det kommer upp i en vägg :D
 
BirgitS
Jag är inte insatt i hur vattenfelsbrytare fungerar och om de ger tillräckligt skydd mot droppläckage. Det gäller ju också att man kan få nödvändigt vatten medan man försöker hitta läckaget.

Radiatorer är ju inte trycksatta så dels är det en begränsad mängd vatten och dels måste man manuellt fylla på radiatorvattnet så man bör på det sättet upptäcka ett läckage.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte insatt i hur vattenfelsbrytare fungerar och om de ger tillräckligt skydd mot droppläckage. Det gäller ju också att man kan få nödvändigt vatten medan man försöker hitta läckaget.

Radiatorer är ju inte trycksatta så dels är det en begränsad mängd vatten och dels måste man manuellt fylla på radiatorvattnet så man bör på det sättet upptäcka ett läckage.
Ja, vet inte riktigt heller, tänkte mest att det borde finnas o hårt mycket om vattenfelsbrytare, vattenlarm osv men har inte så bra koll på det :D

Ja precis. Kommer nog att gå upp med rören genom golvet, där är inte tätskikt och det är radiatorer.
Gällande badkaret så kommer dem upp genom golvet, det byggs en låda/vägg från väggen som dem sen bockas ut ur. :D
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte insatt i hur vattenfelsbrytare fungerar och om de ger tillräckligt skydd mot droppläckage. Det gäller ju också att man kan få nödvändigt vatten medan man försöker hitta läckaget.

Radiatorer är ju inte trycksatta så dels är det en begränsad mängd vatten och dels måste man manuellt fylla på radiatorvattnet så man bör på det sättet upptäcka ett läckage.
Vår vattenfelsbrytare testar om det är droppläckage varje natt, i så fall larmar den. Annars larmar den vid större förbrukning och stänger av vid ännu större (inställningsbara nivåer). Plus att det ligger en sensor under diskmaskinen som gör att allt vatten stängs av om den larmar. Larm = sms och e-mail.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Vår vattenfelsbrytare testar om det är droppläckage varje natt, i så fall larmar den. Annars larmar den vid större förbrukning och stänger av vid ännu större (inställningsbara nivåer). Plus att det ligger en sensor under diskmaskinen som gör att allt vatten stängs av om den larmar. Larm = sms och e-mail.
Låter jävligt bra, känns som en grym investering!
Vet du vilken ni har? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.