Attitudeswe
Energimyndigheten lät 2010-2013 testa i 3 labbmiljöer som skulle efterlikna ett mindre och ett större hus i malmö, borås respektive luleå
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Första labeln är H modellen (nordisk).

EU kräver bara att SCOP redovisas i mellan klimat - inte i kallt klimat, men när man i sverige shoppar runt så vill man ju jämföra scop för vårat kalla klimat...

Funderar för övrig på om ett byte av Mitsubishi från 2009 är lönt i "förtid". Den har av SP testats till scop på 3.0 i Borås som ju är mycket nära helsingfors i temperaturprofil...

Förbrukar idag 16500kWh exkl elbilen. Borde gå att pressa ner 2000kwh med en andra pump och ytterligare 2000 med en ny primärpump. Synd att det är så dyrt att flytta på en fungerande pump...
Är det en FD modell du har så lönar det sig inte att byta, är det någon ”sämre” modell som är alldeles för klen så kanske det finns lite vinst att göra .
Många som bara tittar på SCOP och att det måste vara +++ och missar att kolla vilken effekt dom kan leverera när det är normal vintertemperatur där fastigheten ligger.
Skiljer ofta inte mycket mellan 2 eller 3 + men effektmässigt kan det vara stor skillnad vintertid.
 
Attitudeswe
C Comfort Thomas skrev:
Är det en FD modell du har så lönar det sig inte att byta, är det någon ”sämre” modell som är alldeles för klen så kanske det finns lite vinst att göra .
Många som bara tittar på SCOP och att det måste vara +++ och missar att kolla vilken effekt dom kan leverera när det är normal vintertemperatur där fastigheten ligger.
Skiljer ofta inte mycket mellan 2 eller 3 + men effektmässigt kan det vara stor skillnad vintertid.
Det är en fd35 jag har sedan innan. Den kan leverera följande prestanda (ny, men jag har inte märkt nån ökad förbrukning de 6år den varit i min ägo)

+7°C|+2°C |-7°C |-15°C
100%kompressoreffekt 6,6 kW|5,6 kW|5,2 kW|4,3 kW

En ny sumo RW25 levereras 4.8kW vid -15
Rw35 5.7kW
Rw50 7.0kW

Så nog är dom nya både kraftfullare och mer effektiva (lägre maxström in)
 
Redigerat:
Krokben
Den där Sumo ska väl enligt Mitsubishi ha "maximal effekt" ner till -25 och först där efter börja tappa effekt, tydligen på grund av deras patenterade "Hyper heating". Står ju lika på Hero modellen fast -15 istället för -25. Jag förstår inte hur Mitsubishi kan säga att något som kan ge 6,3kW helt plötsligt blir 3,2kW trots att det är inom gränsen för deras "Hyper heating". Är det något jag har missat eller är der bara fula säljknep? Är i övrigt nöjd med min Hero men jag tycker att deras marknsföring är lite vilseledande.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är en fd35 jag har sedan innan. Den kan leverera följande prestanda (ny, men jag har inte märkt nån ökad förbrukning de 6år den varit i min ägo)

+7°C|+2°C |-7°C |-15°C
100%kompressoreffekt 6,6 kW|5,6 kW|5,2 kW|4,3 kW

En ny sumo RW25 levereras 4.8kW vid -15
Rw35 5.7kW
Rw50 7.0kW

Så nog är dom nya både kraftfullare och mer effektiva (lägre maxström in)
Ja sumo ger lite mer effekt och är effektivare men inte så det lönar sig att kasta ut en FD35.
se till att innerdel med värmepaket och fläkt är rena och att utedelen är ren.
Men känns det bättre för dig så är det väl bara att byta.
 
Krokben Krokben skrev:
Den där Sumo ska väl enligt Mitsubishi ha "maximal effekt" ner till -25 och först där efter börja tappa effekt, tydligen på grund av deras patenterade "Hyper heating". Står ju lika på Hero modellen fast -15 istället för -25. Jag förstår inte hur Mitsubishi kan säga att något som kan ge 6,3kW helt plötsligt blir 3,2kW trots att det är inom gränsen för deras "Hyper heating". Är det något jag har missat eller är der bara fula säljknep? Är i övrigt nöjd med min Hero men jag tycker att deras marknsföring är lite vilseledande.
Tror det står att den bibehåller sin nominella eller kanske dimensionerade effekt även vid -15 och inte sin maxeffekt i deras reklam.
reklam ska man oftast ta med en nypa salt oavsett vad det gäller och ibland tolkar man saker som man själv vill om man inte läser allt eller läser snabbt :)
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Attitudeswe
C Comfort Thomas skrev:
Ja sumo ger lite mer effekt och är effektivare men inte så det lönar sig att kasta ut en FD35.
se till att innerdel med värmepaket och fläkt är rena och att utedelen är ren.
Men känns det bättre för dig så är det väl bara att byta.
Om den nya sparar 1500kwh per år (15% bättre än fd35) och kostar 22k så ger det vid ett vinterpris på 3kr/kwh att den lönar sig redan 5e vintern (lagom till att garantin går ut).

Å andra sidan om fd35:an kastar in handduken i januari och det tar 1 mån att få den lagad/utbytt så kostar merförbrukningen bara den månaden 12000kr...
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om den nya sparar 1500kwh per år (15% bättre än fd35) och kostar 22k så ger det vid ett vinterpris på 3kr/kwh att den lönar sig redan 5e vintern (lagom till att garantin går ut).

Å andra sidan om fd35:an kastar in handduken i januari och det tar 1 mån att få den lagad/utbytt så kostar merförbrukningen bara den månaden 12000kr...
Om det känns rätt så är det väl bara att byta, osäkert om den sparar 15% mer , osäkert vad el kostar under så pass lång tid och osäkert på när FD rasar ihop!!
 
varför byta ut något som fungerar?
Är det inte bättre och vänta tills den nuvarande brakar? låter som att du jagar små siffror. är det inte bättre att se över hela värmesystemet och isolering istället för dessa ören? Ur miljösynpunkt är det riktigt illa.
Men om du känner att du vill göra av med massa pengar så varför inte. det är roligt och shoppa
 
C Comfort Thomas skrev:
Om det känns rätt så är det väl bara att byta, osäkert om den sparar 15% mer , osäkert vad el kostar under så pass lång tid och osäkert på när FD rasar ihop!!
ska man räkna med ”allt” så får du kanske även räkna på vad eventuell avkastning på dom ca 23000:- du tänkt lägga ut på en SUMO kan generera i en aktie som tex Investor om FD håller 5år till.
Ska du låna till en SUMO så får man ta med den kostnaden.
Blir så gott som omöjligt att svara på vad som är bäst att göra då det är så många olika faktorer som spelar in.
Håller du inte högsta fläkthastighet som är beräknat i SCOP så måste du även kolla vad det kan innebära för effektivitetsskillnad på dom.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.