H hushem skrev:
Hur mycket sparar dom på taket ? Är det 1000kr per år/ 50 års återbetalning?
Och hur kan taket göra att det behövs 75 % mindre kemikalier.
Borde det inte gå åt mer när cirkulation är avstängd nattetid?
Jag reagerade också på att de hade minskat sin förbrukning av klor och liknande med 75% bara för att de hade köpt ett dyrt tak. De måste haft skydd innan.

Sen har jag svårt att förstå varför man stänger av cirkulationen på vattnet på natten?
Då renas inte vattnet längre.
Hur mycket sjunker temperaturen för att jag låter vattnet cirkulera hela dygnet?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag reagerade också på att de hade minskat sin förbrukning av klor och liknande med 75% bara för att de hade köpt ett dyrt tak. De måste haft skydd innan.

Sen har jag svårt att förstå varför man stänger av cirkulationen på vattnet på natten?
Då renas inte vattnet längre.
Hur mycket sjunker temperaturen för att jag låter vattnet cirkulera hela dygnet?
Solen bryter ner kemikalierna fortare, med skydd går det långsammare.
Man stänger av cirkulationen för att spara ström och behålla värme i vattnet.
Varför ska du rena vattnet hela tiden, kloret och de andra kemikalierna jobbar utan pump, men kör man flockningsmedel så skulle nog jag köra dygnet runt de gångerna det används. Att det pumpas dygnet runt tar ju förstås bort skräp på ytan, men de har ju skydd som sagt.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Solen bryter ner kemikalierna fortare, med skydd går det långsammare.
Man stänger av cirkulationen för att spara ström och behålla värme i vattnet.
Varför ska du rena vattnet hela tiden, kloret och de andra kemikalierna jobbar utan pump, men kör man flockningsmedel så skulle nog jag köra dygnet runt de gångerna det används. Att det pumpas dygnet runt tar ju förstås bort skräp på ytan, men de har ju skydd som sagt.
Det är ingen större pump som behövs så energi åtgången är försumbar.
Men jag ska inte säga emot. Min lilla erfarenhet jag har är antingen den billigaste poolen eller jobbet, med en större pool inomhus.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är ingen större pump som behövs så energi åtgången är försumbar.
Men jag ska inte säga emot. Min lilla erfarenhet jag har är antingen den billigaste poolen eller jobbet, med en större pool inomhus.
Du har också rätt, men jag tror största vinsten är att vattnet stannar upp och värmen behålls, tror........
 
H hushem skrev:
Hur mycket sparar dom på taket ? Är det 1000kr per år/ 50 års återbetalning?
Och hur kan taket göra att det behövs 75 % mindre kemikalier.
Borde det inte gå åt mer när cirkulation är avstängd nattetid?
Nu värmde de i artikeln inte med värmepump men som jag.

Men förra veckan var det ju en 35⁰ dag. På kvällen fick vi upp vårena sida så att vårt pooltak inte längre var vindtunnel. Elkonsumtionen låg på samma de båda dagarna efter när det var 15⁰ som när det var 35⁰.

Så 25-50 kr om dagen tror jag man sparar på taket. Även nu mitt i sommaren. Även om åtminstone jag mest har det för att kunna nyttja poolen regniga dagar - en oanvänd pool är en dyr pool
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.