wildeside wildeside skrev:
:crysmile: kanske därför det heter grovdammsugare för dom tål inte fint damm.
Förstår att du skämtade, men du har rätt.
De allra flesta dammsugare inkl. billiga grovdammsugare är dammklass L (eller inte klassade alls). Det är lägsta klassen. Klassningen är egentligen för din hälsa (att inte små farliga partiklar ska spridas i din inandningsluft), men oftast går luftflödet genom motorn (thru-flow, för kylning) och suger man då fint damm som inte filtret riktigt tar eller om man bara kör med grovfilter på en dammsugare som kan köras med påse eller finfilter äter det upp motorn som dör i förtid. Samma om man kör med skadat filter.
Sök efter grovdammsugare med by-pass motor. Det är andra priser.

Skärmdump som visar olika dammklasser L, M och H förklarade på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av webbsida om dammsugarmotorer med information om TF (Thru-Flow) motorer och dess fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
U
Köpte en likadan dammsugare ungefär när testet publicerades. Den slutade starta för två veckor sedan.
Lämnade tillbaka den till classe som skickade den på service/rep och gud vad handikappad man blir när man renoverar utan dammsugare
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Köpte en likadan dammsugare ungefär när testet publicerades. Den slutade starta för två veckor sedan.
Lämnade tillbaka den till classe som skickade den på service/rep och gud vad handikappad man blir när man renoverar utan dammsugare
Sitter i samma sits. Får överleva med min värdelösa gamla Biltema. Däremot har den varit utsatt för mycket värre än Nilfisken och i snart 10 år, men den motorn går som vanligt.
 
U
Ramnemark Ramnemark skrev:
Sitter i samma sits. Får överleva med min värdelösa gamla Biltema. Däremot har den varit utsatt för mycket värre än Nilfisken och i snart 10 år, men den motorn går som vanligt.
ja jag fick åka och låna min fars kärscher som är 15år. Ganska dålig sugförmåga och hälften så stora påsar jämfört mot nilfisken så den är rätt kass i jämförelse, förutom just faktumet att den fungerar.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Köpte en likadan dammsugare ungefär när testet publicerades. Den slutade starta för två veckor sedan.
Lämnade tillbaka den till classe som skickade den på service/rep och gud vad handikappad man blir när man renoverar utan dammsugare
att företagen fortfarande skickar på service/rep måste ju kosta mer en bara ge kunden en ny direkt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
U
M maria01 skrev:
att företagen fortfarande skickar på service/rep måste ju kosta mer en bara ge kunden en ny direkt
det kan jag också tycka!
Det misstänkte att det skulle ta ca 4 veckor vilket känns lite jobbigt när man är mitt i renovering.
 
Exakt samma här :sweat:
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
det kan jag också tycka!
Det misstänkte att det skulle ta ca 4 veckor vilket känns lite jobbigt när man är mitt i renovering.
jag kan förstå när det handlar om proffs saker men oftast då får man en låna en maskin undertiden

när man handlar på nätet skickar dom oftast en ny istället det är lite som fysiska butiker kämpar imot sig själva med att inte anpassa sig
 
Har gått genom många grovdammsugare under mina snart 20 år av renoveringar men köpte inför senaste omgången en begagnad stoftavskiljare, Dustcontrol 2800, och vilken skillnad det är!

Jag använder dock även vanlig grovdammsugare för att suga spån, vätska etc. Men fint damm alltid med Dustcontrol
 
Min Pullman har tjänat mig troget i ca 40 år.
Motorn har egen kylning och det är nog anledning att den blivit 40 år och bara fortsätter att gå.
Protte
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
C
anders07 anders07 skrev:
Men fint damm alltid med Dustcontrol
Har använt Dustcontrol (ej föravskiljare) och nu Festool CTL. De håller (så klart) måttet, men även solen har sina baksidor. Dustcontrol är tung, skrymmande och bänglig med sin höga tyngdpunkt och filtret kakade snabbt igen på den jag hade och var jobbigt att göra rent. Festool har dyra påsar och det blir väldigt ofta stopp med standardslangen.

Föreningen hade en billig Kärcher också som i sig funkade rätt bra men som var alldeles för vek i konstruktionen, dvs. den ramlade i bitar. Till slut var den nästan mer silvertejp än dammsugare, men den fungerade iallafall.
 
Problemet med stoftavskiljare dustkontroll, Pullman (Husqvarna) och liknande är att filtrena är mycket dyra. Även den billigaste instegsmodellen börjar på ca 10000kr, vilket inte tilltalar privatpersoner.
Hade dock önskat att EU:s dumma wattregler på dammsugare hade slopats så vi kunde få se lite kraftfullare maskiner för hemmabruk.

Två filter till min lilla stoftavskiljare ligger väl ca på 2000kr, vilket är vad dessa dammsugare kostar.
Tycker inte det skiljer jättemycket i sugförmåga mellan en 1-fas stoftavskiljare och en grovdammsugare i denna klass. Inget som motiverar prisskillnaden. Om man nu inte behöver H-klass av någon anledning.
 
X xxx.maws skrev:
Problemet med stoftavskiljare dustkontroll, Pullman (Husqvarna) och liknande är att filtrena är mycket dyra. Även den billigaste instegsmodellen börjar på ca 10000kr, vilket inte tilltalar privatpersoner.
Hade dock önskat att EU:s dumma wattregler på dammsugare hade slopats så vi kunde få se lite kraftfullare maskiner för hemmabruk.

Två filter till min lilla stoftavskiljare ligger väl ca på 2000kr, vilket är vad dessa dammsugare kostar.
Tycker inte det skiljer jättemycket i sugförmåga mellan en 1-fas stoftavskiljare och en grovdammsugare i denna klass. Inget som motiverar prisskillnaden. Om man nu inte behöver H-klass av någon anledning.
Fast filtren håller ju i en evighet... Jag har inte bytt på 2-3 år... Bara att borsta av, och blåsa ur det yttre filtret med tryckluft lite nu och då.
Det inre filtret har jag bytt en gång tror jag på typ 4 år med massor av slipande av gipsskivor och rivande i lättbetong...
 
Spelbutiken har haft dammsugaren i två månader nu för att felsöka på den. Det är 10% av garanti tiden. Hur mycket mer behöver man för att häva köpet? :mad:
 
U
Vår gick ju sönder ungefär samtidigt som din.
Dock köpt via classe, men efter 5 veckor ringde vi och frågade när fan den kommer. De ringde tillbaka dagen efter och sa att det skulle dröja ungefär 4 veckor till. Så Nilfisk verkar ha seriösa problem med att få fram reservdelar…

Vi var iallafall ursinniga över att inte ha en dammsugare mitt i renoveringen så fick pengarna tillbaka. Köpte en ny på hornbach med prisgaranti. Så blev även 20kr rikare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.