För att kunna göra korrekta jämförelser på priser har vi kommit fram till att vi skall begära in offerter från några olika hustillverkare.

Hur går vi tillväga??
Har samlat information och min tanke är nu att vi tillsammans med en husritning skall lämna en specificerad kravlista på det vi önskar i huset för att sedan få kostnadsförslag på detta... Låter det vettigt än så länge???

Nu är min undran lite grand den att den ritningen som skall lämnas in.... "ritar" vi den själva?? (för att sedan få den "korrekt" ritad hos hustillvekaren innan beställning).
Vi har inte en bestämd hustyp vi vill bygga. Vi har en grundritning på ett hus (från A-hus) men vi har många ändringar vi vill göra.
Skall vi själva "kladda" dit ändringarna???

Vi ska självklart även boka möten med de hustillverkare som vi är intresserade av men man vill ju vara så förberedd som möjligt inför mötet.

Hjälp?! Hur går vi tillväga??? :confused:
 
Vi ritade upp ett hus tillsammans med Myresjöhus som vi fick en relativt detaljerad skiss på. Sen gjorde vi en kravspec på allt som skulle ingå i huset. Efter att Myresjöhus prissatte det hela skickade vi runt en offertförfrågan med exakt samma underlag till företag vi tyckte verkade seriösa och erbjöd totalentreprenad. Alla skickade offerter på detta och då lät vi auktionen börja. Bäst pris vann och huset gick ner ca 100 000 i pris (inkl visningsrabatter)! Dessutom var det Götenehus som överraskade och gav det bästa priset vilket var oväntat.

Kolla igenom här på forumet noggrannt om vad som kan vara viktigt att tänka på rent konstruktionsmässigt och be även husleverantörerna prissätta alla era tillval. T.ex kostar en ektrappa 30 000 mer än furutrappa, högre innertakshöjd ca 12 000/dm, extra cellplast under plattan ca 10 000/dm takkupa 50-70 000 o.s.v. Mindre "petitesser kan tillsammans bli väldigt dyra". Billiga offerter kan i slutänden bli väldigt dyra om man lägger på allt. Kolla också hur stort värdet av köket som ingår är och hur mycket markarbeten och fyllnadsmassor som ingår. Även avtalen kan i nästa steg vara intressanta att titta på då de innehållar klausuler som indirekt kan kosta pengar.
 
Tack för äntligen ett svar... Det kanske var en klurig fråga

Har hittat lite tips om att man kan "lyfta ut" både köks och badrumsutrustning och hitta bättre till bättre priser själv.

Vi tänkte från början bygga med totalenteprenad men ju mer man läser på desto mer lutar vi åt delad enteprenad... Det verkar vara svårt att hitta totalenteprenad där markarbeten och vatten och avlopp ingår i avtalen (vi kommer att bli tvungna att anlägga enskilt avlopp)

Har ni mer tips och råd?? Vad kan man "spara" på i huset utan att bli dumsnål och vad ska man absolut inte spara på??
 
Ge inte upp förrän ni har testat. Kolla med A-hus, LB-hus, Myresjöhus, Götenehus och Vårgårdahus. Kanske även Karlsonhus och Sävsjö trähus? Totalentreprenad rekommenderas varmt av de flesta jurister och konsumentverket.
Badrummet är bra att fixa själv, köket brukar vara rätt dåliga avdrag på. Det beror på vilka man bygger med. Vi som varken kan eller hinner väljer det lite dyrare med enklare alternativet...
 
Som sagt från början kändes totalentreprenad som det enda alternativet. Vi har själva inga kunskaper inom den här branchen men ju mer vi läst på nu inser vi att det inte är vår kunskap om själva bygget det hänger på utan hur vi kan anlita hantverkare och skriva fördelaktiga avtal.

Har i alla fall fått tipset att kolla med avdrag för kök i Trivselhus, nu bygger ju de med Tibro kök så standarden kanske är ganska hög.

Hur lätt är det att bara lyfta ut enstaka arbetsområden?? T ex. el?? Vi känner en elektriker som skulle kunna dra vår el.
 
Visst blir det billigare med delad entreprenad, men det är den juridiska aspekten jag menar.
Om man har tid att koordinera ett bygge med delad eller åtminstonde genralentreprenad är ju det alldeles utmärkt (det skulle jag också ha kunnat), men juridiskt är det milsvid skillnad. Även om man har juridisk kompetens och kan skriva bra enskilda avtal (om nu hantverkarna går med på era klausuler) får man aldrig någon som ansvarar för slutprodukten. Skulle du köpa en bil i lösa delar och låta en lokal verkstadssnubbe skruva ihop den? Tänkt på att det handlar om stora summor och ett hus som skall hålla 100 år!!! Men självklart är det ju frid och fröjd så länge allt går bra. Och man kan ju spara stora summor 200-300 000 på att köra delat och vara duktig på att förhandla. För dessa pengar kan man ju åtgärda rätt mycket eventuella "fel".
 
Marita & Staffan skrev:
Som sagt från början kändes totalentreprenad som det enda alternativet. Vi har själva inga kunskaper inom den här branchen men ju mer vi läst på nu inser vi att det inte är vår kunskap om själva bygget det hänger på utan hur vi kan anlita hantverkare och skriva fördelaktiga avtal..
Tänk på att en delad entreprenad kräver att någon (du själv?) ska hålla i samordningen.
Detta är ett heltidsarbete i sig.

Att hålla i samordningen underlättar om man har en del byggkunskaper. Det är en hel del logistik på en byggarbetsplats - även om det bara är en liten villa. Står en hantverkare still för att han inte har "fri fart" pga att någon annan inte gjort sitt jobb...... så kostar det pengar.

Glöm alltså inte samordningsaspekten vid en delad entreprenad SAMT arbetsmiljöansvaret som ligger på byggherren (det är du). Skadar någon sig.... kan du få stå till svars...

Vill inte skrämmas - men många glömmer ofta bort desssa viktiga ansvarsbitar.


// Snäckan
 
Tack för kloka ord!!!

Som sagt det är mycket man inte tänker på... jättebra att få vädra sina funderingar här lite så man får lite andra infallsvinklar.

Tar tacksamt emot mer råd och tips angående detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.