Finns här någon som har anlitat Energihem för installation av solceller och vad tycker ni i så fall om deras priser? Jag har fått en offert från dem för 35 solpaneler som heter Elit Top 395 W, effektgaranti 25 år samt växelriktare, byte elmätare plus all montering och arbete och slutsumman blir 291660 kr och efter rotavdraget ”Grön teknik” blir slutsumman 249220 kr. Är inte detta ett mycket högt pris? De påstår att allt material till solceller har stigit mycket detta året, vilket kan ju säkert stämma men jag tycker ändå att det är ett ovanligt högt pris. Kan någon rekommendera någon bra firma som har bättre priser?
 
  • Gilla
  • Wow
Fri som en fågel och 1 till
  • Laddar…
Det kanske är glas-glas paneler? De är ju dessutom ca 50 % dyrare än vanliga glas-tedlarfolie-paneler.
Men jag håller med om verkar högt pris för installerad paneleffekt 13,8 kWp. Men det kanske inte är en lokal firma? Kanske extra mellanhänders om ska tjäna, t.ex. en firma som säljer och annan som monterar. Kanske är det högt till takfoten och behövs mycket byggställning? Kanske annorlunda takbeläggning som kräver dyrt montagematerial. Brant tak?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det kanske är glas-glas paneler? De är ju dessutom ca 50 % dyrare än vanliga glas-tedlarfolie-paneler.
Men jag håller med om verkar högt pris för installerad paneleffekt 13,8 kWp. Men det kanske inte är en lokal firma? Kanske extra mellanhänders om ska tjäna, t.ex. en firma som säljer och annan som monterar. Kanske är det högt till takfoten och behövs mycket byggställning? Kanske annorlunda takbeläggning som kräver dyrt montagematerial. Brant tak?
Om panelerna är glas-glas vet jag inte. Panelerna ska fördelas på 2 taksidor, väster-öster. Ena sidan är det säkert 4 meter upp till takfoten och lite lägre den andra sidan. Takbeläggningen är tegelpannor och taklutning ca. 30 %. Allt detta fördyrar nog en hel del. Tittar man på omdömet för Energihem på Trustpilot så får de 4,1 stjärnor av 5 möjliga baserat på 503 omdömen. De flesta som har skrivet sitt omdöme för solcellsinstallation är nöjda.
 
Men företaget ligger väl under rekonstruktion, är det värt risken att chansa?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Men företaget ligger väl under rekonstruktion, är det värt risken att chansa?
Ja det är just det som jag har funderingar över.
 
Tips kolla gruppen varmthem/energihem på Facebook.
 
  • Gilla
Berghjort
  • Laddar…
Som riktlinje kan du använda ikeas priser. 18000 till 10500 per installerad kilowatt effekt (litet system till stort system). Ditt system skulle vara medel till stort och därmed hamna närmare 12000. Men det priset och ikea skulle du hamna på 150000 +/- något.

Sedan spelar dina behov och krav och förutsättningar roll självklart. Optimerare eller inte, antal riktningar och slingor, och vissa märken är lite dyrare osv. Men det borde inte påverka priset mer än kanske 15%. Annars borde du nog ta in fler offerter.

Jag installerade 15,x kw (märkeffekt) i april. Dvs större än ditt system. Jag betalade 165000 för detta. Det är ett heloptimerat system. Detta var i stockholm via sveasolar och jag fick solaredge. Har funkat otroligt bra.

Men det ger en fingervisning på priset. Så ja, jag kan tycka det är väldigt dyr offert du fått utan att veta mer. Klart priserna kan ha gått upp sedan början på året. Men så mycket vet jag inte? Särskilt inte när du kan få det billigare via ikeas hemsida.
 
  • Gilla
Berghjort
  • Laddar…
G Grod4n skrev:
Tips kolla gruppen varmthem/energihem på Facebook.
Tack så mycket. Allt som står där avgör ju saken.
 
V mutalisken skrev:
Som riktlinje kan du använda ikeas priser. 18000 till 10500 per installerad kilowatt effekt (litet system till stort system). Ditt system skulle vara medel till stort och därmed hamna närmare 12000. Men det priset och ikea skulle du hamna på 150000 +/- något.

Sedan spelar dina behov och krav och förutsättningar roll självklart. Optimerare eller inte, antal riktningar och slingor, och vissa märken är lite dyrare osv. Men det borde inte påverka priset mer än kanske 15%. Annars borde du nog ta in fler offerter.

Jag installerade 15,x kw (märkeffekt) i april. Dvs större än ditt system. Jag betalade 165000 för detta. Det är ett heloptimerat system. Detta var i stockholm via sveasolar och jag fick solaredge. Har funkat otroligt bra.

Men det ger en fingervisning på priset. Så ja, jag kan tycka det är väldigt dyr offert du fått utan att veta mer. Klart priserna kan ha gått upp sedan början på året. Men så mycket vet jag inte? Särskilt inte när du kan få det billigare via ikeas hemsida.
Tack för informationen.
 
En solcellspaneltillverkare som heter elit top verkar inte finnas. Det måste vara något väldigt udda.
Ta reda på vad det är för tillverkare och var fabriken ligger i vilket land den tillverkas. I offerten måste väl stå vad det är för typ av panel om glas-glas eller vanlig med täckglas på framsidan och tedlar-folie på baksidan.
På deras hemsida visas kina-växelriktare, vilket tyder på att det handar om lågbudget prylar.

Vi har en solcellsanläggning med SolarEdge-växelriktare och effektoptimerare till varje panel. Nu har ytterligare en effektoptimerare, det är den 5:e som pajat, gått sönder och måste bytas. Tyvärr, har man SolarEdge-system så går effektoptimerare sönder och behöver bytas. Kan man undvika SolarEdge-system ska man göra det och har därmed inga effektoptimerare som pajar och driftsäkrare system. När SolarEdge effektoptimerarna är hela fungerar det givetvis bra, inget snack.
 
Redigerat:
  • Gilla
Berghjort
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
En solcellspaneltillverkare som heter elit top verkar inte finnas. Det måste vara något väldigt udda.
Ta reda på vad det är för tillverkare och var fabriken ligger i vilket land den tillverkas. I offerten måste väl stå vad det är för typ av panel om glas-glas eller vanlig med täckglas på framsidan och tedlar-folie på baksidan.
På deras hemsida visas kina-växelriktare, vilket tyder på att det handar om lågbudget prylar.

Vi har en solcellsanläggning med SolarEdge-växelriktare och effektoptimerare till varje panel. Nu har ytterligare en effektoptimerare, det är den 5:e som pajat, gått sönder och måste bytas. Tyvärr, har man SolarEdge-system så går effektoptimerare sönder och behöver bytas. Kan man undvika SolarEdge-system ska man göra det och har därmed inga effektoptimerare som paja och driftsäkrare system. När SolarEdge effektoptimerarna är hela fungerar det givetvis bra, inget snack.
Tack för informationen.
 
A Arnodt skrev:
En solcellspaneltillverkare som heter elit top verkar inte finnas. Det måste vara något väldigt udda.
Ta reda på vad det är för tillverkare och var fabriken ligger i vilket land den tillverkas. I offerten måste väl stå vad det är för typ av panel om glas-glas eller vanlig med täckglas på framsidan och tedlar-folie på baksidan.
På deras hemsida visas kina-växelriktare, vilket tyder på att det handar om lågbudget prylar.

Vi har en solcellsanläggning med SolarEdge-växelriktare och effektoptimerare till varje panel. Nu har ytterligare en effektoptimerare, det är den 5:e som pajat, gått sönder och måste bytas. Tyvärr, har man SolarEdge-system så går effektoptimerare sönder och behöver bytas. Kan man undvika SolarEdge-system ska man göra det och har därmed inga effektoptimerare som pajar och driftsäkrare system. När SolarEdge effektoptimerarna är hela fungerar det givetvis bra, inget snack.
Hur många paneler har du ?
Hur gammal är din anläggning ?
Byter du optimerarna på egen bekostnad eller har du någon garanti från leverantören som tar kostnaden ?
 
Energihem är dyrast av alla tror jag. Fick ett pris på 205000 efter avdrag. Hamnade till slut på 136000 för ett system med någon kW extra hos en annan leverantör. Kolla alltid med flera..!
 
O ostberg71 skrev:
Energihem är dyrast av alla tror jag. Fick ett pris på 205000 efter avdrag. Hamnade till slut på 136000 för ett system med någon kW extra hos en annan leverantör. Kolla alltid med flera..!
’Vilken leverantör köpte du av? Energihem var precis hem till oss och offererade 24 paneler inkl montering för 180 tkr efter grönt avdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.