Hej alla!
<hupp> I och med att vi fick avslag på vår ansökan om förhandsbesked så valde vi att köpa ett befintligt hus på ett annat ställe istället för att ansöka om förändring av detaljplan - huset vi hittade passade oss som handsken och är sprillans nytt så vi får till och med välja färg på fasaden :)

Vi vill gärna ha en stor täljstenskamin i vardagsrummet, endera en Tulikivi eller en Nunnauuni som vi tänkte låta specialdesigna med stor/bred glaslucka, bak/pizzaugn och i skrovlig "klyvsten" istället för släta plattor.

Men dom blir fort tunga dom rackarna, tre ton når man upp till utan några större problem... Frågan är ju vad en "vanlig" gjuten platta/grund tål? Jag har språkats vid med firman som byggt huset och dom sa att den var 10 cm tjock, dom skulle kolla med deras konstruktionsexpert och återkomma.

Någon byggtekniskt kunnig här som kan ge en indikation på om det går vägen? Vi ska ju naturligtvis prata både med firman som ska sälja oss kaminen och arkitekten som ritat kåken också men det vore kul och få lite "input" från alla här.

Tackar o bugar,
/Rikard & Siv (flyttar snart till Rutvik strax utanför Luleå)
 
Betongen tål "vad som helst" så länge den vilar på något. Misstänker att den vilar på cellplastisolering i ditt fall. Den sämsta tänkbara är då S80 vilken klarar 24 kPa vilket motsvarar 2,4 ton / m2. Man kan räkna ytan några dm kring kaminen också och kommer då lätt upp i en yta på mer än 1 m2. Dvs 3 ton är inga problem.
 
Det där med att om den vilar på nåt stämmer nog. Min Tulikivi väger 2.2 ton och står på ett betongvalv ca 10 cm tjockt gjutet -51. Jag var lite osäker med tanke på att det är ett valv och att den skulle stå intill skorstenen, och man vet aldrig hur gjutningen är gjord kring skorstenen.

För att vara på den säkra sidan så svetsade jag ett grovt stativ i U-balk som jag pressade mot valvets undersida m.h.a ett 150's svartrör. Nu har kaminen stått i 6 år och den har inte rört på sig.

Kan bara gratulera av ett bra val oavsett om det blir Tulikivi eller NunnaUuni.
 
Tack för svaren! Vi ska kolla med konstruktören/firman som gjöt grunden och få reda på vilken form av isolering som ligger under plattan.

Cheers!
/Rikard & Siv
 
Hemmakatten
Utan att vara proffs och utan att veta säkert så vill jag ändå lägga in en brasklapp. Kolla detta noga! Själva har vi två murade spisar med tillhörande murade skorstenar, dessa förstärktes i grunden med extra tjock platta. (Vi har för övrigt normal 10 cm platta med 30 cm isolering med hög kvalite.) Alla vi känner som byggt hus har fått förstärka sin platta för att kunna installer öppen spis eller täljstenskamin. Jag skulle definitivt kolla med en konstruktör - och är det husfabrikanten som säger att det är okej, så skulle jag vilja ha det på papper.
 
Vi skall precis till att gjuta plattan och enligt grundtillverkaren kan man med vanlig 10cm och normal isolering installera en kamin upp till 200kg. Alltså om du skall ha en pjäs på 2ton... förstärkning skulle jag råda till !
 
Tre ton skulle jag också förstärka - bättre att ta det säkra för det osäkra. Men max 200 kg? Det tål ju utan problem vårt 28 mm brädgolv med golvbjälklag cc 60... Jag placerade f ö en acktank på totalt 1 ton på en 10 cm platta+300 mm cellplast i vår utbyggnad.
 
Kasch skrev:
Tre ton skulle jag också förstärka - bättre att ta det säkra för det osäkra. Men max 200 kg? Det tål ju utan problem vårt 28 mm brädgolv med golvbjälklag cc 60... Jag placerade f ö en acktank på totalt 1 ton på en 10 cm platta+300 mm cellplast i vår utbyggnad.
Men har en konstruktör sagt ok till det?
 
Ja men om nu inte plattan är klar så föreslår jag att man gjuter rejält tjockt där kaminen ska stå och mycket järnskrot i betongen. Då ska det väl ändå inte vara några problem. Folk i allmänhet, inklusive jag, blir lätt nojiga men t.o.m ett vanligt betongvalv klarar rejäla tyngder. Men visst - man vill ju vara på den säkra sidan. Jag har bakgrund från industrimontage och gör hellre rejäla industrimontage på saker som verkligen ska hålla ;-)
 
Vid våra två husbyggen har man tagit ur isoleringen (10 cm) och haft 20 cm betong under spisen, det har då varit beräknat för en kakelugn på ca 2 ton. Att sätta ern 3 tons pjäs på 10 cm platta går kanske, men jag skulle inte göra det utan en hållfasthetsberäkning från en byggnadsingenjör!
 
jimnor skrev:
Men har en konstruktör sagt ok till det?
En konstruktör kommer inte in över tröskeln i vårt 1800-talshus (vår KA som inte begriper äldre hus höll på att bli nojig över vårt gamla torp vid tillbyggnationen - han vägrade i samråd med kommunens byggnadsingenjör först godkänna tillbyggnationen eftersom den gamla husdelen inte var handikappanpassad...). Jag la själv om bjälklag/golv och kan med en gnutta sunt förnuft se att konstruktionen och trägolvet lätt tål 200 kg kamin lika väl som tre vuxna personer som står på en liten golvyta. Någon duktig på hållfasthetslära med har ork till det kan ju räkna på bjälklag 170x45 och 28 mm spontad furu cc 60 om man nu inte tror på empirin ;) Men som sagt, tre ton på 10 cm betong skulle inte jag heller chansa på utan att ha det på papper.

EDIT: Nu läste jag antingen inte ditt inlägg ordentligt eller så har jag druckit ett glas rödvin för mycket till middan... Svar på din fråga är - ja, vår KA sa att det var OK utan att vi behövde göra en hållfasthetsberäkning (vilket vi däremot bl a fick göra på vår takkonstruktion utan hanbjälkar).
 
Vi dimensionerade för en ugn på max 2ton och då ville konstruktören ha 200mm betong och extra armering under.
 
Jesca_j skrev:
Vi dimensionerade för en ugn på max 2ton och då ville konstruktören ha 200mm betong och extra armering under.
Plus att isoleringen som man lägger 10cm av skall säkerligen vara av kvalitet S200
 
I den inledande frågan, finns det färdiga golvet där. Men om man vänder på fråga; vad kan hända med golvet vid för hög belastning?
 
Det jag tror att flera här missar är att problemet inte är betongen, utan isoleringen (cellplast).
10cm armerad betong klarar enorma m2 laster innan den krossas, inga problem. Cellplasten som ligger under, däremot, är det inte lika bra med. Cellplast som belastas med "högt" tryck komprimeras. Om belastningen pågår lång tid (100år?) blir komprimeringen betydande. En ytterligare komplicerande faktor är att cellplasten kompimeras i procent, dvs en tjock cellplastplatta komprimeras mer än en tunn. 30cm är tjockt.
När cellplasten väl är komprimerad kommer betongen inte längre att ha något stöd och då är inte 10cm armerad betong så mycket längre.

På flera ställen har jag sett personer som oroar sig för långtidseffekterna av detta, dvs hurdana sättningsskador kommer vi att se om femtio år? Det har också ryktats om att cellplast ofta komprimeras mycket mer, och fortare, än vad tillverkarna påstår.

Slutsats, gör en ordentlig beräkning. Få det helst skriftligt av tillverkaren.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.