Ja, såhar man då lyft på några golvbräder i det gamla torpet och undersökt hur det ser ut där avlopp och vatten är dragna. Det var inte mycket till täthet där inte, utan det är decimeterstora öppningar. Iofs hade man tätat med gullfiber förr men det äter ju mössen sig igenom och sprider ut överallt i sågsånet. Så goda vänner, hur får man det här tätt? Hur har ni gjort? Min egen ide är att försöka skära ut rörens konturer ur en stenullsskiva och lägga nederst och sedan fylla på med spån. Helst skulle jag vilja lägga ut cement över skivan och försöka att få riktigt tätt runt rören, men är rädd att tyngden trycker ner skivan så att den hamnar i krypgrunden.
 
Ja hur ska man göra, samma undran här... Stenullsskiva, tar sig inte mössen igenom den, precis som gullfibret? Jag funderar på att spackla alt cementera, armerat med stålull/nät.
 
Torde väl räcka med ett finmaskigt nät under stenullsskivan för att hindra smågnagarna åtminstone. Drevning kan sedan ske med valfritt drev antar jag.
 
Kurtivan skrev:
Ja, såhar man då lyft på några golvbräder i det gamla torpet och undersökt hur det ser ut där avlopp och vatten är dragna. Det var inte mycket till täthet där inte, utan det är decimeterstora öppningar. Iofs hade man tätat med gullfiber förr men det äter ju mössen sig igenom och sprider ut överallt i sågsånet. Så goda vänner, hur får man det här tätt? Hur har ni gjort? Min egen ide är att försöka skära ut rörens konturer ur en stenullsskiva och lägga nederst och sedan fylla på med spån. Helst skulle jag vilja lägga ut cement över skivan och försöka att få riktigt tätt runt rören, men är rädd att tyngden trycker ner skivan så att den hamnar i krypgrunden.
Går det inte att tillverka tex en plåt o skruva fast med exakt hål för röret så det blir tätt? Sen kan du fylla med sågspån ovanpå sen. Alt kan ju masonit el playwood användas.
Gör man 2 halvor så är det inga problem att få dit heller utan att skruva isär rören.
 
Den lilla varianten av Leca-kulor (2-3mm i diam) använde jag.
 
stämmer det att gnagarna håller sig bort från släckt kalk, eller blandar jag med något annat kryp?
 
Skeppars5 skrev:
stämmer det att gnagarna håller sig bort från släckt kalk, eller blandar jag med något annat kryp?
Jag ar ingen egen erfarenhet av detta, men JA, det sägs så.
 
Ja, husmössen gillar inte släckt kalk, det bränner på deras små känsliga tassar.

Själv tänkte jag som drar in nya rör i ett tidigare orört hus (man måste ju ändå kunna bo där) skruva ihop en trumma runt rören och fylla utrymmet med lecakulor, vilka dels fungerar kapillärbrytande, dels isolerar mot vinterkylan och till sist kan inte mössen ta sig fram i det.
Blir det skador är det lätt att skruva isär trumman och inspektera.

Lecakulor blir som ett bollhav för mössen, inte lätt att ta sig fram.
 
Varva finmaskigt nät med fogskum.

Lägg sedan ut råttgift!
 
Ja, efter diverse funderingar: Satte reglar runt om, sågade till isoleringskiva styrofoam efter rörens konturer och sedan på med cementbruk för att få riktigt tätt.
 
Nackdelen med råttgiftet är ju att de dör på alla möjliga ställen..., tror nog mer på finmaskiganätet eller på leca-kulorna...
 
Consensus skrev:
Varva finmaskigt nät med fogskum.

Lägg sedan ut råttgift!
Fogskum hör inte hemma i byggnadsvård, eller några byggnader överhuvudtaget.
 
withnail skrev:
Fogskum hör inte hemma i byggnadsvård, eller några byggnader överhuvudtaget.

Berätta varför!
 
Tunn plåt som klipps ut och formas runt rören och skruvas fast tycker jag är bästa alternativet. Av egen erfarenhet så funkar det bra.
 
Sommartorparn skrev:
Berätta varför!
Visst det isolerar bra, men det har en tendens att hålla kvar fukt/väta om det vill sig illa samt att råttor och möss tuggar igenom det utan svårigheter.
De dummaste ställena att använda fogskum är alla platser som kan utsättas för väderpåverkan, t ex skarven mellan skorsten och tak/takbjälkar, nere vid grunden osv.

Vidare, om man har tagit steget och blivit intresserad av byggnadsvård så kanske man tänker till extra vad det gäller miljöaspekter, främmande allergiframkallande ämnen etc, då är inte ett material som fogskum ett alternativ som bl a består av det härliga ämnet polystyren.

Läs gärna denna manualen för hållbart boende:
http://www.kalmarhem.se/misc/display_document.aspx?guid=a837e1ef-cad8-4de2-951e-8b90a6f020d7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.