Hej! Vi har köpt ett hus från 1920-talet och har hört ryktesvägen att det ska finnas en brunn på tomten (1000 kvm) Hur ska man hitta den? Nån som har nån klok idé?
 
Ganska lite info för att kunna hjälpa, men jag antar att huset idag har kommunalt VA?
Är det 1920-tal stod troligen den elektriska vattenpumpen i källaren, och vattenledningen kom in genom källarväggen. Har du sån tur att ledningen är kvar bör brunnen finnas i ledningens riktning.
Annars vet jag inte. Känner du någon som kan gå med slagruta?
 
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
Smart! Tack!
Huset är i en stad och har kommunalt VA. Byggt 1928 men ombyggt i omgångar, mest under 70 och 80-tal. Vilken mer info kan vara till hjälp?
 
Är den gömd under cementlock så tar man typ 8 mm armeringsjärn 1m långt samt en smed- hammare.
Nu är det bara att slå ner järnet 20-30 cm där man kan misstänka en brunn, när man träffar på locket hörs ett typiskt ”klonkande” ljud.
Flytta en 1/2 m åt gången.
Så gör man med dolda avloppsbrunn som det är gräsmattan eller cementplattor över sig.
 
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
Tack! Ska kika efter om jag hittar några rör från källaren och så börjar jag leta med din teknik därifrån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nån som vet rent generellt? Brukar brunnar ofta vara placerade framför huset? Fanns det någon standard?
 
Brunnen placerades där det finns vatten.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Gnundvattennivån är normalt sett rätt jämn.
 
PercyP PercyP skrev:
Smart! Tack!
Huset är i en stad och har kommunalt VA. Byggt 1928 men ombyggt i omgångar, mest under 70 och 80-tal. Vilken mer info kan vara till hjälp?
Det kan vara så att de var bekväma när de drog in det kommunala vattnet, och anslöt det på samma ställe där vattenledningen från brunnen kom in. Togs den gamla ledningen bort i samband med detta kan det ändå vara en ledtråd till i vilken riktning brunnen finns.

Hur säker är uppgiften om en egen brunn på fastigheten? Det var inte helt ovanligt förr att flera fastigheter delade brunn. Om er fastighet hade gemensam brunn med grannarna bör det finnas ett inskrivet servitut på rätt att ta vatten inskrivet i avstyckningsdokumenten från 1920-talet. Avsaknad av ett sådant servitut (eller en grannes servitut som ger rättighet att ta vatten ur er brunn) är en indikation på att ni kan ha egen brunn.

Den kan också ha fyllts igen, periodvis har det varit på modet.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Grymt bra att få era råd! Det har gjorts så mycket ”moderniserande renoveringar” på det här huset under åren (rivit ut kakelugnar osv) så inte konstigt om den fyllts igen. Men ändå värt att kika. Bevattning, prepping osv…
Det var närmsta grannen som upplyste mig, och ser också brunnar på två närliggande hus från samma årgång som gör dräneringar just nu.
(Farfar han gick med slagruta, men han är tyvärr borta sedan många år.)
 
Ska kika med rörfirman (som kommer hit i annat ärende) och drar nog ett mail till kommunen också efter klokt råd från ovan.
 
Claes Sörmland
Häromkring tycks brunnen alltid ha grävts på tomtens lägsta plats. Så finns det höjdskillnader, titta nedåt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Dokumenten från avstyckningen finns på Mina sidor hos Lantmäteriets e-tjänst. Logga in med e-legitimation och titta efter!
 
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
pdov
Kolla om det finns gamla flygfoton som den kan synas på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pdov pdov skrev:
Kolla om det finns gamla flygfoton som den kan synas på.
https://minkarta.lantmateriet.se/

Här finns flygfoto från 60- och 70-talen som kartlager.
 
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.