G
Med mätare levererad från elbolaget?
 
GK100 GK100 skrev:
Nej det behöver du nog inte normalt sett 16 A som du har tillgängligt bör räcka. Finns ingen anledning att du skaffar onödigt stora delar som gummikabel 6 mm2 osv. De sk byggväskorna kan du välja 32 A om du vill men hålla sladdarna avpassade för 16 A ändå.

Du kan bara säkra upp till 25 A som mest för de abonnemang och mätarskåp man normalt har. Gör du det kan du tex mata de två centralerna av typ 16 A vardera separat från din matningspunkt. Det bör i alla rimliga fall gå bra och du kan hålla dig till utrustning avsedd för 16 A hela vägen.

Du får nog vara lite skeptisk till snickarens effektuppgifter de bör du granska lite närmre. Finns ingen anledning att du ska kasta pengar i sjön både för större säkringar och onödigt grova delar bara använda för bygget.
Tack! Det är ca 40 meter från huvudcentralen till huset så det blir mycket kabel om jag ska mata centralerna separat. Är det ändå overkill om jag kör på 32A-kabel till den första centralen? Jag tänker att om jag behöver öka säkringen senare har jag då redan dimensionerat systemet.

Hur vet jag hur mycket fläkt som behövs? Tomten är belägen i Stockholm så jag förväntar mig inte några -20 grader på vintern.
 
G
Ska hantverkarna ha bodar för omklädning och raster? Bodar för materiel och verktyg? Isåfall behöver de elanslutning till dessa också. Ska dessa isåfall anslutas till vatten, och var ska de isåfall ställas?
Mycket som spelar in när man planerar bygg-el.
 
Philip H Philip H skrev:
Tack! Det är ca 40 meter från huvudcentralen till huset så det blir mycket kabel om jag ska mata centralerna separat. Är det ändå overkill om jag kör på 32A-kabel till den första centralen? Jag tänker att om jag behöver öka säkringen senare har jag då redan dimensionerat systemet.

Hur vet jag hur mycket fläkt som behövs? Tomten är belägen i Stockholm så jag förväntar mig inte några -20 grader på vintern.
Ja det är troligtvis overkill och grövre gummikabel är inte billigt. Du kan välja delar för 32 A om du köper och säljer vidare annars klarar du dig nog med don för 16 A och uppdelat framme vid bygget.

En annan tanke kan som elmont nämner vara att du pratar med elfirman om du ska ha installtioner gjorda i bygget. Du ska rimligtvis ha matning dit senare också och lägger då fram jordkabel 5G6 mm2 redan nu så kan de sätta en tillfällig central inne för bygget på den. Det kan vara en optimal och besparande lösning bra på alla sätt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Redigerat:
tommib
Håller med GK100 och Leif i Skåne, se till att elektrikern installerar den definitiva jordkabeln redan nu och sätter upp en tillfällig central i/vid huset. När huset finns såpass mycket att elcentralen kan sättas på plats drar man fram kabeln där. Elektrikern kan till och med sätta en liten kapsling med 2x16A säkringar och JFB för två separata CEE416 som man sätter upp på en bit plyfa. Från dessa drar du kabel till två byggväskor enl snickarens önskemål. Dessa säkringar och JFB kan sedan återanvändas i den slutgiltiga centralen.

Det verkar heldumt att hyra saker som du ändå måste köpa senare. Jag hade definitivt gjort som ovan.
 
tommib tommib skrev:
Håller med GK100 och Leif i Skåne, se till att elektrikern installerar den definitiva jordkabeln redan nu och sätter upp en tillfällig central i/vid huset. När huset finns såpass mycket att elcentralen kan sättas på plats drar man fram kabeln där. Elektrikern kan till och med sätta en liten kapsling med 2x16A säkringar och JFB för två separata CEE416 som man sätter upp på en bit plyfa. Från dessa drar du kabel till två byggväskor enl snickarens önskemål. Dessa säkringar och JFB kan sedan återanvändas i den slutgiltiga centralen.

Det verkar heldumt att hyra saker som du ändå måste köpa senare. Jag hade definitivt gjort som ovan.
Tack för tipsen! Jag får höra med elektrikern om när de planerar komma. I värsta fall får jag köpa två 25meterskablar som jag får försöka sälja efteråt. Den faktiska kostnaden för dessa kablar blir troligen bara några hundralappar.
 
När du ändå anlitar markentreprenör för grävning för grund, vatten, avlopp, dränering så gräver man ner markrör för el, fiber-duct samt framtida belysning av uppfarten.
Glöm inte ett antal 20mm elrör från husets elcentral till framtida pool, utekök belysningen av trädäcket.
Spåna med elektrikern var man placerar framtida växelriktare för solpaneler och laddning av elbilen.
Tänk även på att få takytan mot söderriktning helt ren= inga takkupor, takfönster, ventilation, för framtida solpaneler.
 
L Leif i Skåne skrev:
När du ändå anlitar markentreprenör för grävning för grund, vatten, avlopp, dränering så gräver man ner markrör för el, fiber-duct samt framtida belysning av uppfarten.
Glöm inte ett antal 20mm elrör från husets elcentral till framtida pool, utekök belysningen av trädäcket.
Spåna med elektrikern var man placerar framtida växelriktare för solpaneler och laddning av elbilen.
Tänk även på att få takytan mot söderriktning helt ren= inga takkupor, takfönster, ventilation, för framtida solpaneler.
Ne, det har vi redan diskuterat med markentreprenören. Gällande solpaneler så har vi redan tänkt placera dem på ladan i framtiden. Annars hade det varit ganska sent påkommet nu när husleverans sker om 4 veckor ;)
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.