Hej, skulle vilja ha lite feedback på min inkoppling av en rostfri vask till mitt nygjorda utekök.
Min vask har en kran med ingång enligt följande:
Närbild på vaskens krananslutning med utvändig gänga och pluggad sidogren
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I andra ändan har jag en Gardena 2 vattenfördelare:
Hand som håller en Gardena 2-vattenfördelare med märkningspilen "Utvändig gänga ~27 mm" riktad mot en anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremellan har jag nu köpt en PEM-slang 20x2 mm (PE80) om det gör någon skillnad.

Nu ska jag då köpa kopplingarna däremellan.
Jag vill köpa metallkopplingar för det känns lite mer "färdigt" sen då. Plus att jag vill ha allt dricksvattenklassat i så stor utsträckning som det går (krav från frun).
Räcker det då med denna i Gardena-ändan:
Rak PEM-koppling med invändig gänga av märket Ezze för att ansluta PEM-slang, visad på ett produktinformationskort med pris och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och denna i vask-ändan:
Rak PEM-koppling i mässing för vattenledningar, modell Ezze PEM-koppl inv 20x15R, visad på en produktinformationssida med pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eller är "Ezze" någon sorts special PEM-koppling?
Ursäkta för dumma frågor men vill gärna försöka få detta att bli så enkelt men rätt som möjligt!

Mvh / Tobias
Jag bjuder på en liten "före-bild" av uteköket, dock i gårkvällens regnväder :/
Luckor är i garaget men måste fräsas ur lite till för gångjärnen. Stenkista finns under altanen för avlopp. Vattenlåset kopplades in igår.
Rostfri dubbelho vask integrerad i ett svartmålat träutekök med öppen förvaring under, på en våt trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boen_bbq
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Tror jag hittade svaret på min egen fråga:
[länk]
Där tryckte jag på "montageanvisning" så fick jag upp bra bilder. Detta borde bli görbra. Återkommer med resultatet.
Hur gick det?
Jag har samma fråga.
 
P plan-g skrev:
Hur gick det?
Jag har samma fråga.
Tjena. Jag blev otålig och ville bli klar den där dagen. Åkte till K-rauta och skulle köpa metallkopplingar men det var slut i butiken men de hade massa plastkopplingar istället som jag köpte och kopplade in med. Dock personligen så gillar jag inte alls plastgrejer och nu 2 år senare så är jag inte alls nöjd med kopplingarna. Det är lite små-dropp här och där. Plast är plast liksom. Så min ambition för i år var att köpa riktiga metallgrejer överallt och göra en installation som jag är helnöjd med. Men tyvärr har jag inte haft tid att fullfölja detta än. Har ungefär 15 % kvar på ett stort uterum som jag håller på med så prioriterar det just nu :)
Men summa summarun så skulle jag tipsa dig om att köpa riktiga metallkopplingar och skippa alla plast-grejer som finns. Blir bättre med riktiga grejer
 
Det är inga som helst problem att få plastkopplingar täta på pem-slang.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inga som helst problem att få plastkopplingar täta på pem-slang.
Säkert inte (y)
Mitt största problem var väl egentligen att det är lite tight med plats under diskhon. Och de plastgrejer som fanns för pem-slangen behöver ju vara lite större än liknande diton i metall, så därför var det ett rent helvete att komma åt bra för att kunna dra åt under vasken. Den diskhon jag hade köpt begagnad var absolut inte gjord för större plastkopplingar :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.