eriksaaf eriksaaf skrev:
Tråkigt att höra er erfarenhet av husverket.
Vi sitter och väntar på hus som skulle blivit levererat v28-30. Skulle blivit producerat i April men har ännu inte påbörjats och vid varje samtal får jag höra om en ny försening och att de snart ska börja. Som det ser ut nu får vi huset i september när vi klart sa till dem att vi inte ville köpa huset om det inte kunde levereras innan september.
Vi har produktion i Borlänge.
Som de sa till oss blir alla deras kunder försenade i år.
Varannan vecka får de en lista från fabriken i Lettland med 10hus som blir färdiga inom 2v. Verkar ändå få ut 20min i månaden.
Tack för ditt inlägg eriksaaf! men tråkigt att även ni har problem med husverket. Vad jag förstår är fabriken i Borlänge nystartad, så de kanske inte är helt upp till full produktionshastighet (?). Har ni fått bekräftelse från Borlänge att erat hus är produktionsbeställt, så ni har kvittens från fabriken? (jag antar att ni har betalat de 50% redan…). Vi kontraktskrivning blev vi lovade leverans i Juni, därefter flyttades det till Sept & utan att informera oss flyttades det sedan till Nov…
Observera att klausul 10.3 i kontraktet säger att de kan kräva ytterligare 5% om det tar längre tid än 8mån från kontraktskrivning att starta produktion! Mitt råd är att få skriftligt från husverket att de försenat produktionsstart, OCH att du inte krävs på 10.3, Lycka till (& håll humöret uppe…)
 
K KajFr skrev:
Vi har beställt ett Attefall av Husverket (för ett år sedan!!!) , men pga deras långsamma hantering (vilket de medger) så meddelar dom nu att pga världsläget kan de inte kan producera huset om vi inte betalar ytterligare ca 40000kr (vi har redan betalat ytterligare 5% av köpeskillingen för ökade råvarupriser och annat finns inte stöd för i kontraktet). Jag har erbjudit att betala ett lägre belopp, men de säger nej, och står fast vid att de bryter kontraktet om jag inte betalar hela beloppet. Det kan kanske vara så att de ligger ekonomiskt risigt till & kör en hotkampanj med alla kunder som väntar på leverans?!…

Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?
Låg en auktion uppe innan.. ser nu att de börjar plockas bort. Var nog en firma som gått omkull.
Skärmdump av auktionssida med två objekt, ett fritidshus och ett förråd, listade för försäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K KajFr skrev:
Tack för ditt inlägg eriksaaf! men tråkigt att även ni har problem med husverket. Vad jag förstår är fabriken i Borlänge nystartad, så de kanske inte är helt upp till full produktionshastighet (?). Har ni fått bekräftelse från Borlänge att erat hus är produktionsbeställt, så ni har kvittens från fabriken? (jag antar att ni har betalat de 50% redan…). Vi kontraktskrivning blev vi lovade leverans i Juni, därefter flyttades det till Sept & utan att informera oss flyttades det sedan till Nov…
Observera att klausul 10.3 i kontraktet säger att de kan kräva ytterligare 5% om det tar längre tid än 8mån från kontraktskrivning att starta produktion! Mitt råd är att få skriftligt från husverket att de försenat produktionsstart, OCH att du inte krävs på 10.3, Lycka till (& håll humöret uppe…)
K KajFr skrev:
Tack för ditt inlägg eriksaaf! men tråkigt att även ni har problem med husverket. Vad jag förstår är fabriken i Borlänge nystartad, så de kanske inte är helt upp till full produktionshastighet (?). Har ni fått bekräftelse från Borlänge att erat hus är produktionsbeställt, så ni har kvittens från fabriken? (jag antar att ni har betalat de 50% redan…). Vi kontraktskrivning blev vi lovade leverans i Juni, därefter flyttades det till Sept & utan att informera oss flyttades det sedan till Nov…
Observera att klausul 10.3 i kontraktet säger att de kan kräva ytterligare 5% om det tar längre tid än 8mån från kontraktskrivning att starta produktion! Mitt råd är att få skriftligt från husverket att de försenat produktionsstart, OCH att du inte krävs på 10.3, Lycka till (& håll humöret uppe…)
J Jonasdzm skrev:
Låg en auktion uppe innan.. ser nu att de börjar plockas bort. Var nog en firma som gått omkull.
[bild]
K KajFr skrev:
Tack för ditt inlägg eriksaaf! men tråkigt att även ni har problem med husverket. Vad jag förstår är fabriken i Borlänge nystartad, så de kanske inte är helt upp till full produktionshastighet (?). Har ni fått bekräftelse från Borlänge att erat hus är produktionsbeställt, så ni har kvittens från fabriken? (jag antar att ni har betalat de 50% redan…). Vi kontraktskrivning blev vi lovade leverans i Juni, därefter flyttades det till Sept & utan att informera oss flyttades det sedan till Nov…
Observera att klausul 10.3 i kontraktet säger att de kan kräva ytterligare 5% om det tar längre tid än 8mån från kontraktskrivning att starta produktion! Mitt råd är att få skriftligt från husverket att de försenat produktionsstart, OCH att du inte krävs på 10.3, Lycka till (& håll humöret uppe…)
K KajFr skrev:
Tack för ditt inlägg eriksaaf! men tråkigt att även ni har problem med . Vad jag förstår är fabriken i Borlänge nystartad, så de kanske inte är helt upp till full produktionshastighet (?). Har ni fått bekräftelse från Borlänge att erat hus är produktionsbeställt, så ni har kvittens från fabriken? (jag antar att ni har betalat de 50% redan…). Vi kontraktskrivning blev vi lovade leverans i Juni, därefter flyttades det till Sept & utan att informera oss flyttades det sedan till Nov…
Observera att klausul 10.3 i kontraktet säger att de kan kräva ytterligare 5% om det tar längre tid än 8mån från kontraktskrivning att starta produktion! Mitt råd är att få skriftligt från husverket att de försenat produktionsstart, OCH att du inte krävs på 10.3, Lycka till (& håll humöret uppe…)
Fattar jag rätt nu, attefallsverket kan lägga på 5% på kontraktspriset mot slutkund om deras produktion startar mer än 8 månader efter signering av kontrakt?
Så om dom drar ut på tiden kan dom ta mer betalt.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Fattar jag rätt nu, attefallsverket kan lägga på 5% på kontraktspriset mot slutkund om deras produktion startar mer än 8 månader efter signering av kontrakt?
Så om dom drar ut på tiden kan dom ta mer betalt.
Nej! Om de förorsakat förseningen så gäller det inte.
 
K KajFr skrev:
Nej! Om de förorsakat förseningen så gäller det inte.
Förtydligande: om Husverket förorsakat försening gäller det inte!
 
S
J Jonasdzm skrev:
Låg en auktion uppe innan.. ser nu att de börjar plockas bort. Var nog en firma som gått omkull.
[bild]
Det där någon som bygger byggsatser svart typ.
Funnits liknande i flera år.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
K KajFr skrev:
Vi har beställt ett Attefall av Husverket (för ett år sedan!!!) , men pga deras långsamma hantering (vilket de medger) så meddelar dom nu att pga världsläget kan de inte kan producera huset om vi inte betalar ytterligare ca 40000kr (vi har redan betalat ytterligare 5% av köpeskillingen för ökade råvarupriser och annat finns inte stöd för i kontraktet). Jag har erbjudit att betala ett lägre belopp, men de säger nej, och står fast vid att de bryter kontraktet om jag inte betalar hela beloppet. Det kan kanske vara så att de ligger ekonomiskt risigt till & kör en hotkampanj med alla kunder som väntar på leverans?!…

Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?
Hej, jag har erfarenhet av att ha beställt ett par nyckelfärdiga hus de senaste åren och har satt mig ganska väl in i regelverket. Detta är ett konsumentköp och regleras av Konsumentköplagen vars villkor, då de är motstridiga, har företräde framför de villkor du har tecknat med leverantören. Kan Husverket inte uppfylla sin del i kontraktet har du, i korthet, rätt att häva köpet utan att lida ekonomisk skada. De har ingen rätt att ensidigt ändra ett fast pris i efterhand, hur rationella skäl de än skulle ange. Gör det så, har du rätt att frånträda avtalet, få inbetalda pengar tillbaka, liksom ersättning för andra kostnader som du har haft, exempelvis, bygglovsansökan, markarbeten och grund som är direkt relaterade till husköpet. Jag tycker du ska göra en anmälan till ARN och kräva leverans till överenskommet pris eller hävning. En seriös husleverantör vill inte ha anmärkningar hos ARN och sedan inte följa dem, det ser inte bra ut. Lycka till!
 
  • Gilla
Enys89 och 5 till
  • Laddar…
L Lennart Andersson0772 skrev:
Hej, jag har erfarenhet av att ha beställt ett par nyckelfärdiga hus de senaste åren och har satt mig ganska väl in i regelverket. Detta är ett konsumentköp och regleras av Konsumentköplagen vars villkor, då de är motstridiga, har företräde framför de villkor du har tecknat med leverantören. Kan Husverket inte uppfylla sin del i kontraktet har du, i korthet, rätt att häva köpet utan att lida ekonomisk skada. De har ingen rätt att ensidigt ändra ett fast pris i efterhand, hur rationella skäl de än skulle ange. Gör det så, har du rätt att frånträda avtalet, få inbetalda pengar tillbaka, liksom ersättning för andra kostnader som du har haft, exempelvis, bygglovsansökan, markarbeten och grund som är direkt relaterade till husköpet. Jag tycker du ska göra en anmälan till ARN och kräva leverans till överenskommet pris eller hävning. En seriös husleverantör vill inte ha anmärkningar hos ARN och sedan inte följa dem, det ser inte bra ut. Lycka till!
Stort tack Lennart för svaret! Efter en konsultation med advokatfirma så kollade jag på ARNs hemsida och började fylla i uppgifterna för att göra en anmälan, men jag tvekade pga deras långa handläggningstider (6 månader, minst). Mycket sannolikt vill inte en firma ha en prick hos ARN, men de är endast en rekommenderande instans och om man skall sätta riktigt hårt tryck behövs "hotet om tingsrätt"... Men! många tvister avgörs innan tfa pengarna det innebär att driva det till tingsrätten...
 
K KajFr skrev:
Vi har beställt ett Attefall av Husverket (för ett år sedan!!!) , men pga deras långsamma hantering (vilket de medger) så meddelar dom nu att pga världsläget kan de inte kan producera huset om vi inte betalar ytterligare ca 40000kr (vi har redan betalat ytterligare 5% av köpeskillingen för ökade råvarupriser och annat finns inte stöd för i kontraktet). Jag har erbjudit att betala ett lägre belopp, men de säger nej, och står fast vid att de bryter kontraktet om jag inte betalar hela beloppet. Det kan kanske vara så att de ligger ekonomiskt risigt till & kör en hotkampanj med alla kunder som väntar på leverans?!…

Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?
=> => => Vi har kanske nått en deal tillslut ändå!!!
Vi har nått en överenskommelse med Husverket där vi betalar ett mindre extrabelopp (vi sväljer ilska & inser att det ändå är det mest ekonomiska & tidsmässigt bästa alternativet) vilket är förknippat med på vissa krav (så att vi är säkra på att huset levereras utan ytterligare förseningar och krav), och de fullföljer kontraktet!
Det ser bra ut änsålänge men alla våra krav är inte kvitterade ännu. Sista dagen är nu på Onsdag!
 
  • Gilla
Enys89 och 2 till
  • Laddar…
S
Betala bara inget i förskott.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Betala bara inget i förskott.
Just nu är det vårat största "magsår".... & därför vi inkluderat vissa krav i vårat överenskommelsen. Kontraktet är tydligt med en betalningsplan och huset kommer vara färdigbetalt när de väl lyfter det på plats på grunden. Ett intressant upplägg samtliga Attefallstillverkare har som vi varit i kontakt med, där man betalar mer eller mindre början. En "intressant" omvänd betalningsplan jmfrt när man bygger ett vanligt hus....
 
K KajFr skrev:
Mycket bra fråga Prefix! Husverket kostnadsökning (material) verkar ligga på ca 15%. Kollar jag en annan hustillverkare vi hade som alternativ ligger de över den nivån. Min bedömning är att vi inte skulle kunna köpa ett likvärdigt hus från annan leverantör för vårat pris+5% materialprisökning (som vi accepterat). Därav våran strategi att antingen "förmå" husverket att producera huset (utan extra påslag utöver materialprisökningen), eller ge oss ersättning för at kunna köpa "likvärdigt".... (inte omöjligt, men osäkert.....)
Det finns inga fria luncher. Om ingen annat hus är lika billigt beror det troligen på något. Ytterst får man det man betalar för – i material, kvalitet, service och eftermarknad. Anledningen till Husverkets låga priser är billigast tänkbara material, slarvig produktion och en vana att mjölka kunderna på tillägg och påslag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
K KajFr skrev:
=> => => Vi har kanske nått en deal tillslut ändå!!!
Vi har nått en överenskommelse med Husverket där vi betalar ett mindre extrabelopp (vi sväljer ilska & inser att det ändå är det mest ekonomiska & tidsmässigt bästa alternativet) vilket är förknippat med på vissa krav (så att vi är säkra på att huset levereras utan ytterligare förseningar och krav), och de fullföljer kontraktet!
Det ser bra ut änsålänge men alla våra krav är inte kvitterade ännu. Sista dagen är nu på Onsdag!
=>=>=> Vi har äntligen nått en överenskommelse! Vi är nöjda med dealen, och husverket konfirmerar att det tyvärr gått snett i deras process (de har numera rutiner för att det inte skall hända igen) och drar därmed tillbaka samtliga krav & hot.
Vi stryker därmed ett streck över de sista veckornas intensiva mail-kommunikation (50st.....), glömmer det & går vidare. Nu ser vi fram emot leverans av ett fantastiskt hus istället!
Tack alla som gett oss bra tips & råg i ryggen att ta fajten! Styrkan i detta forum kan inte underskattas, och det är frbnt bra att kunna ventilera tankar & ta emot stöttning!
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

S
Hoppas Husvärket också levererar enligt överenskommelsen också.

ps. Det heter ”forumet”. Forat är något slags hittepåord som sprider sig. Jämför med ”centrum” som i plural heter ”centra”.
 
  • Gilla
KajFr
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hoppas Husvärket också levererar enligt överenskommelsen också.

ps. Det heter ”forumet”. Forat är något slags hittepåord som sprider sig. Jämför med ”centrum” som i plural heter ”centra”.
Du har helt rätt SinusLinus Som tur är går det att ändra :D
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.