Hej!

Vi ska börja bygga hus inom några veckor och snickaren som ska bygga har sagt att jag ska stå för byggelen. Om jag inte har eller skaffar mig utrustningen finns det möjlighet att hyra. Han har inte sagt vad exakt det kostar men han har sagt att det brukar kosta 35 000kr för en normalstor villa. Utifrån vad för prylar som han behöver känns det som jag kommer undan billigare om jag köper allt istället för att hyra så därför behöver jag nu förstå mig på vad jag ska köpa.

Snickaren verkar lite osäker på alla de frågor som jag ställt så därför sträcker jag ut min hand till er här på Byggahus.se

Det finns redan el på tomten med 16a. Så visst behöver jag inget byggströmskåp?

Av vad jag förstått från snickaren så vill han ha följande saker:
-Två byggfläktar, en på 5kw för övervåningen och en på 10kw för entréplan
-Två elväskor, en för varje våningsplan

Jag har sett att det finns elväskor med olika. säkringar. Räcker det med 16amp eller behöver jag 32?

Sen har han sagt att jag ska ha en 32a-kabel mellan elskåp och första elväskan. Sen mellan elväskorna räcker det med en 16a-kabel.

Något som jag inte förstår är varför jag behöver en 32a-kabel om jag endast har 16 ampere huvudsäkring på elen? Räcker det om jag kör 16a-kabel överallt eller behöver jag öka huvudsäkringen till 20-25?

Tacksam för all hjälp!
/Philip
 
Det är helt klart att köpa alla byggel är billigast.
RDOE ( Gummikabel) 5G6 kvadrat för 32A kostar typ 65-100kr/m + 32A kontakter.
Använd detta från inkommande till byggcentraler en på varje våning typ denna.
Med 6 kvadrat kabel så blir där små förluster och vid kortslutning löser säkringar direkt.
https://www.byggmax.se/byggcentral-...HS8rk0Aqx-b5kxLpcIQWoaAu9bEALw_wcB#1099=71113
Passa på att gräv ner tillfälligt elkabel i kabelskyddsrör utomhus under byggtiden = mindre stöldrisk.
 
Redigerat:
EddieHansson
16a 3fas räcker inte till 15kw byggfläkt plus verktyg mm. Enklast är väl att byta till 32A huvudsäkringar under byggtiden. Sätt en 32A handske/CEE vid inkommande el och sen kan du dra kabel till byggcentralerna.
 
Behövs det 15 kW värme nu på högsommaren nu ca 30 grader utomhus på dagen? Det menas inte 1,5 kW byggfläkt? Eller är det i Kirunatrakterna? Har ni minusgrader nu?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
16a 3fas räcker inte till 15kw byggfläkt plus verktyg mm. Enklast är väl att byta till 32A huvudsäkringar under byggtiden. Sätt en 32A handske/CEE vid inkommande el och sen kan du dra kabel till byggcentralerna.
Tack! Då misstänker jag att jag behöver 32A i byggcentralerna också som Leif föreslår?
 
EddieHansson
Philip H Philip H skrev:
Tack! Då misstänker jag att jag behöver 32A i byggcentralerna också som Leif föreslår?
I den första iaf.

Men en viktig fråga är vad fläktarna ska användas till. 15kw är väldigt mycket!
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
I den första iaf.

Men en viktig fråga är vad fläktarna ska användas till. 15kw är väldigt mycket!
A Arnodt skrev:
Behövs det 15 kW värme nu på högsommaren du ca 30 grader utomhus på dagen? Det menas inte 1,5 kW byggfläkt?
Huset är 280 kvm fördelat på två plan och byggtid är mellan september och mars. Tycker ni fortfarande att det är för mycket?
 
EddieHansson
Nä, då är det rimligt.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Fråga nätägaren dom brukar hyra ut grejerna. ELLER den elfirma som du ska anlita för dom borde ha dom grejer du behöver
 
Philip H Philip H skrev:
Tack! Då misstänker jag att jag behöver 32A i byggcentralerna också som Leif föreslår?
Nej det behöver du nog inte normalt sett 16 A som du har tillgängligt bör räcka. Finns ingen anledning att du skaffar onödigt stora delar som gummikabel 6 mm2 osv. De sk byggväskorna kan du välja 32 A om du vill men hålla sladdarna avpassade för 16 A ändå.

Du kan bara säkra upp till 25 A som mest för de abonnemang och mätarskåp man normalt har. Gör du det kan du tex mata de två centralerna av typ 16 A vardera separat från din matningspunkt. Det bör i alla rimliga fall gå bra och du kan hålla dig till utrustning avsedd för 16 A hela vägen.

Du får nog vara lite skeptisk till snickarens effektuppgifter de bör du granska lite närmre. Finns ingen anledning att du ska kasta pengar i sjön både för större säkringar och onödigt grova delar bara använda för bygget.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Fråga nätägaren dom brukar hyra ut grejerna. ELLER den elfirma som du ska anlita för dom borde ha dom grejer du behöver
Tack för tipset! Jag får kolla med dem men tänker att det blir billigare om jag hittar rätt utrustning på blocket som jag sedan säljer när bygget är klart
 
E elmont skrev:
Fråga nätägaren dom brukar hyra ut grejerna. ELLER den elfirma som du ska anlita för dom borde ha dom grejer du behöver
TS verkar ju redan ha elanslutning 16 A så några delar för byggström i matningspunkten ska inte behövas här.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Då blir det ett annat läge och då tycker jag att du ska höra med elfirman, dom har troligen det du behöver och lånar ut det gratis eller för en billig peng.
 
G
"El på tomten 16A". Har fastigheten en egen elmätare på tomten sedan innan?
 
G Gooli skrev:
"El på tomten 16A". Har fastigheten en egen elmätare på tomten sedan innan?
Japp. Det finns en stor lada på tomten som tidigare ägare dragit in el till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.