Hej!

Några tips på hur man ska fästa nedersta våden när man inte har takfotsplåt på råsponten? Kan man spika underlagsduken längst ner eller ska man ha asfaltsklister direkt på råsponten? Många frågor..

Jag tänkte ha rännkrokar och takfotsplåt på läkten.
 
Det utförandet följer inte direkt HusAMA så mitt tips är att dra underlagsduken runt ytterkant på råspont och häfta fast på undersida råsponten.
Dra upp duken ca 100 mm så att inte droppar kan blåsa in förbi kanten. Alternativt kläm duken i nedersta sponten och vik sedan runt yttersta brädan.
 
K
Ska inte duken/takpappen ligga ovanpå fotplåten? Hur får man annars den skarven tät?

Edit, skrev dom i fel ordning.
 
Redigerat:
K kniv skrev:
Ska inte duken/takpappen ligga under fotplåten? Hur får man annars den skarven tät?
 
  • Schematisk illustration av taksarg och hängränna på en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Råkade skriva i fel ordning såg jag nu. Papp ovanpå fotplåten var min poäng. Därav förstår jag inte TS lösning med takfotsplåten fäst i läkten…
 
K
Ovan lösning gör att det ser lite roligt ut. Så ser det i princip aldrig ut i verkligheten.

Jag hade spikat fast pappen spm vanligt utan att kladda mot råsponten. Låt den hänga ut några cm
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Ovan lösning gör att det ser lite roligt ut. Så ser det i princip aldrig ut i verkligheten.

Jag hade spikat fast pappen spm vanligt utan att kladda mot råsponten. Låt den hänga ut några cm
Det var så det fick bli! Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.