richardtenggren
Jag antar att du hör av dig till en röris, då det innebär en del rörjobb.
Jag har installerat min själv :)
 
Jag är rätt händig men känns lite skrämmande. Köpa material och dra rören skulle jag kunna dra men inkoppling får nog en röris göra.
 
Kan man koppla på värme också till konvektorn för att få både kyla och värme?
 
richardtenggren
K Kris1 skrev:
Kan man koppla på värme också till konvektorn för att få både kyla och värme?
Om man väljer en 4-rörs konvektor så kan man även köra värme :)
 
Chefen hemma var inte sugen på en ful enhet på väggen eller en takmonterad så jag får kolla på en inbyggd likt
Eveco SpaceSaver. Någon som kör med denna variant?
 
L Lasrberglund skrev:
Firman jag jobbar åt monterar ganska många frikyleanläggningar per år. Vanliga priset brukar landa kring 25000kr.
Var i landet finns du Lars?
 
richardtenggren
K Kris1 skrev:
Chefen hemma var inte sugen på en ful enhet på väggen eller en takmonterad så jag får kolla på en inbyggd likt
Eveco SpaceSaver. Någon som kör med denna variant?
Det finns ju MD600 och MD800 front om man vill, men till min så går fronten i så fall på 11 kkr :p

Den där är bara tänkt för värme gissar jag, så då får nog frugan svettas! ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns ju MD600 och MD800 front om man vill, men till min så går fronten i så fall på 11 kkr :p

Den där är bara tänkt för värme gissar jag, så då får nog frugan svettas! ;)
Aha, när jag tänker efter vore vill jag nog också ha inbyggd i väggen, hittade en post om en inbyggd som heter Clievet Elfoduct MP 15-71, men hittar inte var den säljs. Eveco Carisma är kanske ett allternativ?
 
Appendix Appendix skrev:
Hur effektiv är frikylan?
LLVPn är helt galen på att få ner temperaturen i mitt hus. den sänkte 115 kvm tre grader på lika många timmar.

den har varit i semesterläge men ville kyla ner innan jag kommer hem.

Den kylmängden känns svårslagen iaf…
Det löser inte frikyla. Frikylan kan dock vara igång hela sommaren och drar i princip bara strömmen som en cirk-pump drar.
 
richardtenggren
E eleson skrev:
Det löser inte frikyla. Frikylan kan dock vara igång hela sommaren och drar i princip bara strömmen som en cirk-pump drar.
Intressant, min konvektor ger teoretiskt maximalt 10,7 kW. Vilken LLVP ger motsvarande?
Största Heron verkar ge Max 5 kW?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Intressant, min konvektor ger teoretiskt maximalt 10,7 kW. Vilken LLVP ger motsvarande?
Största Heron verkar ge Max 5 kW?
Intressant, vid vilket deltaT får man ut 10kW kyla ?
Under sommaren så kanske du kan få inte brine med en temp på +2° , vilken innetemp behöver du ha för att för ut 10kW kyla?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Märkeffekt brukar specas vid 27°C/19°C , 7°C/12°C inte vid 2°C, vet inte varför du använder den siffran? Självklart tappar man kyleffekt vi högre framledningstemperatur eller lägre rumstemperatur.

Min konvektor som betjänar vardagsrum/kök på 63m2 har 9,5kW märkeffekt. Effekten sjunker till 5,2kW vid 13C°/18C° om man skulle hamna där. Handlar enbart om dimensionering.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
B
Det är bara en dimensionsfråga. Däremot så ska man inte glömma att borrhålet ofta blir varmare än 7C efter ett tag, så frikylakonvektorerna bör man ta till i storlek så man slipper köra fläktarna så hårt.

Ekonomisk kan jag tänka mig att llvp är billigare i inköp, om man ska kyla en begränsad del av huset och måste ta hjälp av rörmokare för installation. Men i längden kanske frikyla blir billigare (beror väl lite på elpris, ränta, livslängd vp med mera).

Har man en klent dimensionerad värmepump / kort borrhål, kan ju en LLVP minska elpatronen på vintern med.
 
B BSOD skrev:
livslängd vp
VPn blir ju inte påverkad av frikyla.
Jag tror majoriteten som har frikyla kör passiv frikyla.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
@eleson du fick bra svar av @TotalControl (y)

Vårt system är inte riktigt optimerat, skulle nog haft en större CP eller får jag stödköra VPns CP för att maxa vattenflödet för att få ut maximal kyleffekt. Men så länge det levererar så har jag fullt upp med annat än att optimera systemet :geek:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.