Måste få ner min förbrukning inför vintern ligger idag på 19000kwh/år. Sluttningshus på 130-140 kvm. Har ctc luft vattenpump där innedelen är utbytt förra året till ctc ecozenith i255 ,utedelen däremot är ca 12-15 år gammal ecoair 107.
Smartaste måste väl vara att lägga pengarna på en ny utedel ?Dom nya klarar ju till -22 innan elvärme tar över medans min nuvarande bara klarar -10.
Låter det som ett bra första steg för mindre förbrukning? Borde väl göra stor skillnad mot min gamla med ny utedel?
 
Du räknar nog aldrig hem ett byte av fungerande utedel. Se över om du med enkla/billiga medel kan få ned elanvändning på annat vis
 
S Sebastian Ceder skrev:
Måste få ner min förbrukning inför vintern ligger idag på 19000kwh/år. Sluttningshus på 130-140 kvm. Har ctc luft vattenpump där innedelen är utbytt förra året till ctc ecozenith i255 ,utedelen däremot är ca 12-15 år gammal ecoair 107.
Smartaste måste väl vara att lägga pengarna på en ny utedel ?Dom nya klarar ju till -22 innan elvärme tar över medans min nuvarande bara klarar -10.
Låter det som ett bra första steg för mindre förbrukning? Borde väl göra stor skillnad mot min gamla med ny utedel?
Det beror ju lite på var du bor i vårt avlånga land och hur ofta det är under -10.
För en 12-15 år sen så dimensionerade man storleken på värmepumparna att ta 80% av värmebehovet och resten på elpatron.
Då hade man inte dagens elpriser.

Jag bor i Norrköping och har haft snitt temperaturer under Jan -Feb på -3C ... och kollar man bara på snitt temperaturen är det ju inga problem att fortsätta med nuvarande.

Men jag resonerade precis som du ...
Vafaaan! då det är -16 (eller som i vintras -20) några dagar i rad och värmepumpen leker lite bättre elpatron (räknade ut att jag hade en COP på 1.2 på min 13 år gamla Luft-vatten VP)
Då blir det både kallt och dyrt som f*n

Så jag bet i det sura äpplet och bytte VP till en som garanterar 9kW värme (mot 4.2 kW värme för 3.6kW el på tidigare) samt gjort en egen kallvinds fuktvakt (skitenkelt med dagens smarta-home pylar)
Detta gör att jag kan tilläggsisolera kallvinden. Det lär också spara många sköna kronor.

Bor du norr om mig så lönar det sig nog att byta VPn
Söder om mig ...
då beror det på din planlösning om det är mer värt att stoppa in en Luft-Luft värmepump
 
R reez skrev:
Du räknar nog aldrig hem ett byte av fungerande utedel. Se över om du med enkla/billiga medel kan få ned elanvändning på annat vis

Öh Det beror på vad man har för elpris.
Ligger man på 30-60 öre / kWh .... nä då räknar man inte hem det.
Ligger man på dagens 300öre /kWh ... & man sparar in 4000 kW på att byta utedel (som jag gör iom att jag bytte utedel)
Då betalar sig utedelen på 6-8 år

Och kör man med rörligt avtal och det blir som endel experter säger ... 1250 öre /kWh i spot då det är som kallast under vintern... tja då tar det bara ca 2-3 år att spara in utedelen
 
Jo mitt elavtal på 65öre går ut 31/10 vilket gör mig lite orolig. Bor nere i Småland så inte jätte ofta det är under -10 men skulle gissa att det hjälper till en del med elvärme redan när det börjar bli ett par minus
Behöver får ner förbrukningen känner jag.

Kan det vara någon idé med luft luft pump med 2 innedelar en till övervåningen och en till källare.
Då kan man ju stänga av elvärmen helt.
Dock har jag ingen optimal planlösning för luft luft.
 
M MrDizzy skrev:
Det beror ju lite på var du bor i vårt avlånga land och hur ofta det är under -10.
För en 12-15 år sen så dimensionerade man storleken på värmepumparna att ta 80% av värmebehovet och resten på elpatron.
Då hade man inte dagens elpriser.

Jag bor i Norrköping och har haft snitt temperaturer under Jan -Feb på -3C ... och kollar man bara på snitt temperaturen är det ju inga problem att fortsätta med nuvarande.

Men jag resonerade precis som du ...
Vafaaan! då det är -16 (eller som i vintras -20) några dagar i rad och värmepumpen leker lite bättre elpatron (räknade ut att jag hade en COP på 1.2 på min 13 år gamla Luft-vatten VP)
Då blir det både kallt och dyrt som f*n

Så jag bet i det sura äpplet och bytte VP till en som garanterar 9kW värme (mot 4.2 kW värme för 3.6kW el på tidigare) samt gjort en egen kallvinds fuktvakt (skitenkelt med dagens smarta-home pylar)
Detta gör att jag kan tilläggsisolera kallvinden. Det lär också spara många sköna kronor.

Bor du norr om mig så lönar det sig nog att byta VPn
Söder om mig ...
då beror det på din planlösning om det är mer värt att stoppa in en Luft-Luft värmepump
Vad är det för fuktvakt du installerat på vinden?
 
R reez skrev:
Du räknar nog aldrig hem ett byte av fungerande utedel. Se över om du med enkla/billiga medel kan få ned elanvändning på annat vis
S Sebastian Ceder skrev:
Jo mitt elavtal på 65öre går ut 31/10 vilket gör mig lite orolig. Bor nere i Småland så inte jätte ofta det är under -10 men skulle gissa att det hjälper till en del med elvärme redan när det börjar bli ett par minus
Behöver får ner förbrukningen känner jag.

Kan det vara någon idé med luft luft pump med 2 innedelar en till övervåningen och en till källare.
Då kan man ju stänga av elvärmen helt.
Dock har jag ingen optimal planlösning för luft luft.
Det man ska komma ihåg med 2( eller 3 delade ) luft-luft värmepumpar är att om utedelen klarar att leverea 6kW värme så blir det
för 2 inne delar
ca 6*0.85 / 2 = 2.5 kW värme per innerdel

för 3 inne delar
ca 6*0.85 / 3 = 1.7 kW värme per innerdel

dvs ungf lika mycket värme som en kupevärmare till bilen (fast till mindre elkostnad)

Kostnaden för en 2 delad Luft/luft är nästan den samma som 2st med en innerdel.
Det är nästan bara i special fall det är värt med 2 (eller 3 ) innedelar på en utedel
Exempel på då det kan vara värt.
två våningar där man på sommaren vill bara kyla övervåningen och på vintern bara värme undervåningen och samtidigt inte har plats för 2 utedelar.
 
B Boende45 skrev:
Vad är det för fuktvakt du installerat på vinden?
Byggde en egen mha Hubitat Elevation smart hub, 2st temp & fuktighets sensorer (en ute och en på vinden) och 1 st smart plug (styrbart elrelä att koppla in i elutag) samt en IP44 klassad fläkt.
Smarthubben räknar ut Absolut fuktighet (g /m³ ) för både ute & vind sensorerna.
Jämför sedan dessa Absoluta fuktighets värden och då det är mer fukt i g /m³ på vinden än det är ute så startar smarthubben fläkten som trycker ut den mer fuktiga vinds luften.
Iom att det är en kallvind med öppentakfot kommer torrare luft automatiskt in
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
(Räknade ut att jag hade en COP på 1.2 på min 13 år gamla Luft-vatten VP)
Då blir det både kallt och dyrt som f*nE]
Hur räknade du ut det? Jag har en luft/luft-värmepump och försöker lista ut vad jag har för COP-värde vid en viss utetemperatur. Jag har läst manualen, specifikationerna etc. men hittills har jag gått bet. Det enda jag har hittat är att min modell klarar av att värma ner till - 25C men inte vad den har för COP-värde då (Jag gissar på ett COP-värde på ca 1 vid den temperaturen).
 
E Einh skrev:
Hur räknade du ut det? Jag har en luft/luft-värmepump och försöker lista ut vad jag har för COP-värde vid en viss utetemperatur. Jag har läst manualen, specifikationerna etc. men hittills har jag gått bet. Det enda jag har hittat är att min modell klarar av att värma ner till - 25C men inte vad den har för COP-värde då (Jag gissar på ett COP-värde på ca 1 vid den temperaturen).
Tillverkarens kapacites kurva för olika temperaturer vid 35C ut samt gissning/antagande på 80% effektivitet vid 45C ut (som jag körde med)
Verkade stämma väldigt väl med hur mycket värme den producerade och el den drog.
Just den model av LVVP jag hade dessutom riktigt dålig kapacitet under -7C och vid -15(el kallare) var den tyvärr bara snäppet bättre än ren elpatron.
 
S Sebastian Ceder skrev:
Måste få ner min förbrukning inför vintern ligger idag på 19000kwh/år. Sluttningshus på 130-140 kvm. Har ctc luft vattenpump där innedelen är utbytt förra året till ctc ecozenith i255 ,utedelen däremot är ca 12-15 år gammal ecoair 107.
Smartaste måste väl vara att lägga pengarna på en ny utedel ?Dom nya klarar ju till -22 innan elvärme tar över medans min nuvarande bara klarar -10.
Låter det som ett bra första steg för mindre förbrukning? Borde väl göra stor skillnad mot min gamla med ny utedel?
Kolla upp FTX. Det kan definitivt dra ned energibehovet.
 
V mutalisken skrev:
Kolla upp FTX. Det kan definitivt dra ned energibehovet.

Är det verkligen korrekt?
Ett FTX-system har en verkningsgrad under 100% så tilluften kommer att hålla en lägre temp än frånluften, så systemet kommer i praktiken att sänka innetempen lite och då öka behovet av uppvärmning.
Till detta kommer fläktmotorernas effektförbrukning, kanske 0,1 kW, ca 800 kWh/år.
Lägg sedan till värmepaketet som kickar in under vintertid.
 
E etompau skrev:
Är det verkligen korrekt?
Ett FTX-system har en verkningsgrad under 100% så tilluften kommer att hålla en lägre temp än frånluften, så systemet kommer i praktiken att sänka innetempen lite och då öka behovet av uppvärmning.
Till detta kommer fläktmotorernas effektförbrukning, kanske 0,1 kW, ca 800 kWh/år.
Lägg sedan till värmepaketet som kickar in under vintertid.
Du måste ha frånluft/undertryck i ditt hus. Den luften som du får in med ftx är kanske 15-16 grader varm och måste värmas till 21.
Alternativet är väl att kalluft utifrån dras in. Den luften behöver värmas från -XX till 21. I ftx behåller du majoriteten av värmen du tillfört. Du behöver således inte tillföra lika mycket.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Tror ni det är värt med en luft luftpump för värme på vintern på övervåningen iallafall?
 
Har du koll på hur förbrukningen fördelar sig? Om du redan har en luft vattenvärmepump så tror inte jag att du skapar några underverk med att vare sig byta värmepump eller komplettera med en till. Jag tror mer på att leta och täta drag i huset. Och försöka skapa sig en bild av vad som drar all el.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.