Håller på att planera ett förrådsbygge. Tänkte utgå från en byggsats till stomme.
3D-modell av ett förråds stomme med kortlingar i golvbjälklaget och en fönstersektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där finns ett antal kortlingar i golvbjälklaget vid kortsidan. Vad är dom till för? Jag har svårt att förstå att dom kan öka någon stabilitet.
Fråga 2: jag tänkte lägga råspont som golv. Skulle det inte vara bättre om golvbjälken nr 2 skulle sitta ganska nära kortväggen för att bära upp golvet?
 
1. Det är nog tänkt att hålla upp golvet eftersom det inte ligger någon golvås utanför väggen.
2. Du kan istället lägga en golvås lite utanför väggen som du tänkt.
Det alternativet är bättre om du vill lägga brädgolv. (Det andra funkar om man lägger golvspånskivor)

//AA
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det betyder: om jag väljer brädgolv kan jag strunta i kortlingarna? Varför har konstruktörerna inte lagt en golvås direkt innanför väggarna? Hade ju sparat beslag.
 
Det kanske finns någon ytterligare tanke bakom eller så är det meningen att man ska använda kapspillet som ofta blir.

//AA
 
Rickard.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det betyder: om jag väljer brädgolv kan jag strunta i kortlingarna? Varför har konstruktörerna inte lagt en golvås direkt innanför väggarna? Hade ju sparat beslag.
Man behöver inga beslag för att kortla och det kan vara ett effektivare sätt att använda upp spill om det inte behövs en till ås. Sen ger kortlingarna syllen en plats att ligga på då den inte bara kan stå på 45mm.

Brädgolvet måste väl ändå sluta ovanpå en regel så nånting behöver du väl men det kanske finns bättre lösningar.
 
Ska bygga ett 15 kvm förråd med spontat golv. Kommer att sätta en extra regel vid varje kortsida som golvet vilar på.
 
Som sagt, det är en färdigkapad byggsats. Jag trodde det fanns en bärande (!) tanke bakom.
 
Rickard.
T Thomas_Blekinge skrev:
Som sagt, det är en färdigkapad byggsats. Jag trodde det fanns en bärande (!) tanke bakom.
Att ge stöd åt syllen och undergolvet/golvet är väl en bärande tanke.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Golvbjälkarna ska bära golvspånskiva med infästning c600 mm. Skivor läggs med långsidan vinkelrät mot reglar och skarvas över reglar. Istället för att sätta en golvregel precis innanför gavelväggen är det föreskrivet dessa kortlingar monterade på c600 mm.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
JoppeLi JoppeLi skrev:
är det föreskrivet dessa kortlingar monterade på c600 mm.
Vem föreskriver sådant?
Så den konstruktionen är avsedd för golvspån? Vad gäller under brädgolv?
 
Då lägger man en extra regel, behöver inte vara samma som bjälklaget. Kortlingarna löser inte det med spontat golv. Byggsatser till förråd görs väl av enklast/billigaste konstruktion.
Jag bygger mitt bjälklag till förråd 5x3 m i 45x170 och 45x145 mm.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem föreskriver sådant?
Så den konstruktionen är avsedd för golvspån? Vad gäller under brädgolv?
Undergolv görs i princip aldrig av massivträ idag eftersom det rör på sig för mycket under årets skiftningar i klimat. Man vill ha en formstabil konstruktion för att undvika sprickbildning i ytskiktet. Med spontat undergolv ska du göra ett annat utförande än vad de har förekrivit ( golvregel innanför gavelvägg ).
 
JoppeLi JoppeLi skrev:
Undergolv görs i princip aldrig av massivträ idag eftersom det rör på sig för mycket under årets skiftningar i klimat. Man vill ha en formstabil konstruktion för att undvika sprickbildning i ytskiktet. Med spontat undergolv ska du göra ett annat utförande än vad de har förekrivit ( golvregel innanför gavelvägg ).
Jodå, i fristående enkla förråd används spontat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.