Hej har nyss köpt klipparen och laddat i över ett dygn men fortfarande blinkar den gröna lampan på roboten . Laddstation har fast grönt sken.
 
Jag köpte i söndags (30:e juni) en likadan Powerworks P10. Allt såg bra ut och rätt dioder lyste när jag ställde den i laddningsstationen för första gången. Där hämtade den nån uppdatering som tycks ha stekt moderkortet per omgående. Nu är den stendöd. Inga dioder alls lyser och den piper bara en ilsken ton när man försöker starta den. Den skickar dessutom ideligen felaktiga felmeddelanden gällande sensorerna till appen, som i sin tur kräver pinkod var femte sekund.

Supporten hävdar att allt ser ut som det ska i deras servrar.

Nån som råkat ut för samma sak, eller fick jag bara ett måndagsexemplar?
 
Hej!
Råkade ut för exakt samma sak idag. Att den blinkar grönt och skickar felmeddelanden. Har försökt med allt men den står bara och laddar upp till 100% och står kvar.
Vad gjorde du för att få igång den?
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Ni som också har en Powerworks PXX, hur länge klipper er robot? Min går tills batteriet är runt 50% och börjar då söka efter laddningsstationen, känns som att den borde kunna vara ute lite längre och klippa?

Den vill inte heller använda startpunkten jag har satt, har bara en som är på 55m och 100%. Men den verkar strunta i det och kör iväg ca 6-7m och sen börjar den klippa. Blir ett litet problem då jag inte kan få klipparen till framsidan utan att behöva bära dit den...
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
Min kör också endast till 50% sedan letar den laddstationer. Är nog för att den inte ska bli helt urladdad och spara på batteriet.
Jag antar att du lagt en slinga runt om tomten samt guideline som går ungefärlig i mitten till din framsida. Du får nog uppdatera dina startpunkten i appen och se till att spara dem ordentligt.
Ett råd är dock att inte alltid börja längst bort på slingan (om du får till det) då jag gjorde så i början. Fick två hjulspår mitt på gräsmattan längs hela guidlinan, inte snyggt.
 
Fick till det igår, vet inte riktigt om det var att en sväng var lite för skarp så att klipparen inte riktigt klarade av att följa och istället krockade med sandlådan och då bestämde sig för att börja klippa istället.

Nä, ska inte låta den starta där hela tiden sen, har så nu när jag försöker få till de olika startpunkterna. Måste flytta lite pallkragar och så också för att göra tomten lite mer robotvänlig.

Vad gör "Ställ in ny slingkod" i appen förresten?
 
Okej blir nog bra!
När jag fick felmeddelanden så startade jag om klipparen med nyckeln på undersidan och gjorde dockan strömlös. Sedan tröck jag på "Ställ in ny slinga" i appen och då startade den om sig och fungerade. Antar att man ska använda den när man programmerar om klipparen eller om man flyttar den till en annan gräsmatta.
 
  • Gilla
iskad74
  • Laddar…
M Mathias Hedström skrev:
Fick till det igår, vet inte riktigt om det var att en sväng var lite för skarp så att klipparen inte riktigt klarade av att följa och istället krockade med sandlådan och då bestämde sig för att börja klippa istället.

Nä, ska inte låta den starta där hela tiden sen, har så nu när jag försöker få till de olika startpunkterna. Måste flytta lite pallkragar och så också för att göra tomten lite mer robotvänlig.

Vad gör "Ställ in ny slingkod" i appen förresten?
Ny slingkod används för att para ihop klippare och laddstation. Så vid byte av klippare eller laddstation, eller om man blir störd av granninstallation kan den användas.
 
  • Gilla
iskad74
  • Laddar…
En kompis köpte en powerworks P10. Installationen gick bra och nedladdning av uppdatering verkar också gått bra som tagit 30 minuter :-/. Men sedan efter att vi ska starta då klagar den på massa olika felmeddelanden.
-Utanför arbetsområde när det ska starta.
-Hittar inte begränsnings slinga.
-Störningen med annan installation.
och 2 till meddelande jag inte minns riktigt. Den vill inte ut och följa guiden heller då felar direkt nåt med kabel eller sinal eller området eller begränsningen. Massa olika fel.
Provat allt jag kunnat. Enda är att ominstallera vilket inte vet hur.
Nån som vet nåt?
Stationnen lyser klar fast grön och inga avbrott ska vara på slingan om jag fattar rätt.
När robotten står och laddar då lyser det grönt i bocktecknet och blått fast på antenn figuren men så fort det ska starta då stannar och felar med nåt.
 
I iskad74 skrev:
En kompis köpte en powerworks P10. Installationen gick bra och nedladdning av uppdatering verkar också gått bra som tagit 30 minuter :-/. Men sedan efter att vi ska starta då klagar den på massa olika felmeddelanden.
-Utanför arbetsområde när det ska starta.
-Hittar inte begränsnings slinga.
-Störningen med annan installation.
och 2 till meddelande jag inte minns riktigt. Den vill inte ut och följa guiden heller då felar direkt nåt med kabel eller sinal eller området eller begränsningen. Massa olika fel.
Provat allt jag kunnat. Enda är att ominstallera vilket inte vet hur.
Nån som vet nåt?
Stationnen lyser klar fast grön och inga avbrott ska vara på slingan om jag fattar rätt.
När robotten står och laddar då lyser det grönt i bocktecknet och blått fast på antenn figuren men så fort det ska starta då stannar och felar med nåt.
Har ni testat sätta ny slingkod?
 
M Mathias Hedström skrev:
Har ni testat sätta ny slingkod?
Vad brukar slingkoden vara? 0000 eller 8888 eller brukar det följa med nåt speciellt? Tack
 
I iskad74 skrev:
Vad brukar slingkoden vara? 0000 eller 8888 eller brukar det följa med nåt speciellt? Tack
Man kan sätta slingkoden till vad som helst tror jag, jag har slingkod 11 om jag inte minns helt fel. Frågade supporten förut vad slingkod gör och de svarade såhär:

Sätt in ny slingkod byter signalen som laddstationen skickar ut i kabeln. Man byter av 2 olika anledningar, 1 om man använder två robotar parallellt med varandra, eller 2. om man upplever störningar.
 
  • Gilla
iskad74
  • Laddar…
M Mathias Hedström skrev:
Man kan sätta slingkoden till vad som helst tror jag, jag har slingkod 11 om jag inte minns helt fel. Frågade supporten förut vad slingkod gör och de svarade såhär:
Tack för era svar. Ska prova det sedan sedan när jag åker till kompisen. Har om jag minns sett detta i appen och testat men inte tänkt på det och minns som att den sa ogiltig eller nåt liknande. Men ska testaigen och titta runt noga i appen och prova.
Hoppas det löser sig. Dem har haft problem med detta sedan ibörjan av sommarren. Först att den åker lite konstigt och fastnar lätt och klagar på tappat slingan eller bara fastnat utan nån anledning på gräsmattan osv med deversa andra fel enlig dem. Jag drog om detta åt dem nu med nyare sladd runtom och bättre draget så gott det går. Kanske detta med slingkod som behövs.
Får prova det då. Hoppas det löser sig :)
Mvh
Tack
 
M Mathias Hedström skrev:
Man kan sätta slingkoden till vad som helst tror jag, jag har slingkod 11 om jag inte minns helt fel. Frågade supporten förut vad slingkod gör och de svarade såhär:
Ett problem nu efter att ha provat den kräver pinkoden för sökerheten även när vi skulle sätta slingkod. Kommer inte fram till slingkod ens. Det värsta är appen är inloggad och pinkoden för säkerheten är glömd och vet inget mer hur det ska lösa sig.
 
Jag hade precis samma problem med en massa olika felmeddelanden. Testade tipset med att ändra på slingkoden och det fungerade!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.