MultiMan MultiMan skrev:
Alla kor på den rätt stora bondgården jag var rätt mycket på som barn hade namn. Min favorit var Ebba. De mjölkades, kalvade och skickades sedan på slakt. Så som man fortfarande gör för att vi människor ska ha mat på bordet. Samma sak med grisar. Innan jag flyttade norrut köpte jag ofta en gris inför jul som bonden födde upp. Jag hälsade regelbundet på dem, gav dem godis och pratade glatt. Grisen var glad, jag var glad. Den slaktades till jul och livet gick vidare.

Samhället verkar helt upp och ner och dessutom historielöst.
Exakt.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Unikt namn
Alltså, det är ju lite svårt att inte klistra på dig ett ganska stort åsiktspaket iom att du använder woke som en synonym till något du ogillar.

Men det är ju uppenbart att kommentaren är tillspetsad för att vara (lite) provocerande, eller?

En god riktlinje är att mottagaren av skämtet även ska tycka att det är roligt. Var så fallet?

På olika forum är tröskeln olika hög.
Här får man ju exempelvis nästan arbeta heltid med att bryta mot reglerna för att bli bannad.
Facebook har hamnat i skottgluggen i och med allt generellt hat som sprids där, så de kan inte hålla samma riktlinje som BH med risk att olika länder börjar detaljbestämma deras verksamhet genom lagar. Sen är det sannolikt till mycket stor del algoritmer som sköter all moderering, som då är inställda lite hårdare.

Oavsett var din kommentar står på lämplighetsskalan tycker jag att det är bra att de arbetar med att hyvla bort otrevligheter.
Om pendeln slår lite väl mycket åt modereringshållet under en period är det en rimlig kompromiss.
Folk i gemen kunde gott anstränga sig lite för att vara trevligare på internet.

Visst kan man istället resonera så att anmälaren har världens tunnaste hud, och det var bättre förr när man fick skämta om vad man ville, kvinnorna var fastkedjade vid spisen, höll tyst och hämtade en öl till sina män utan att han behövde be om den?

Man får ju tycka som man vill.
 
  • Haha
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju fundera över varför vissa måste "trippa på tå bland Facebookpolisens täta minfält" hela tiden, medans andra inte alls har det problemet. I vanlig ordning finns det flera möjligheter, exempelvis:
  • Facebookpolisen är ond och orättvis
  • Man uttrycker sig återkommande på ett sätt som är på gränsen till olämpligt eller onödigt
 
  • Gilla
mgranbom och 4 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Tanken slog mig också men när man ser videon är det 100% uppenbart att Emmanuel är strutsen.
Det kan hända men det betyder inte att någon som sitter med ett översättningsprogram får en översättning som är nära på korrekt. Det kan lika gärna bli översatt till något som är djurplågeri.
 
Dracula Dracula skrev:
Min erfarenhet är att personer som aldrig riktigt förstått tekniska prylar, vad internet/datorer berikar livet med, eller har svårt att läsa och skriva , har din typ av inställning/uppfattning. Oftast är det äldre personer(70-80år idag) med en praktiskt bakgrund och bara några få års grundskola. Jag jobbade både med IT och som datalärare på Medborgarskolan.

Sociala medier är vanligare än vad du tror bland pensionärer, ett sätt för dem att hålla kontakt med omgviningen och barnbarn. Min egna pensionerade mor säger säg inte kunna vara utan FB.
Jag frågade för att ditt beteende var antingen lite omoget eller lite som en gubbe som försökte vara rolig i ett kommentarsfält.

Du har rätt, jag förstår inte hur man berikar sitt liv att lägga sådana kommentarer på facebook till främlingar. Jag har facebook, den är för att hålla kontakt med vänner och övrig släkt. Jag tyckte det var roligt att göra som dig när jag var 15-16 år gammal. Idag inte ens 40 år gammal känns det inte lika kul.
 
R Rkarlsson skrev:
Är du 13-20 alternativt 55-80?
Trodde inte att gruppen mellan dessa år höll på seriöst att skriva på facebook.
13-20 den åldersgruppen är obefintlig på Facebook. Jag vill nog påstå att aktiva Facebook användare är 30+

Ontopic. En "internet bekant" blev bannad från Facebook för han skrev "Kidney for sale" till en kommentar på en dyr sportbil.
Det tog över en månad att få bort avstängningen med många vändor med supporten
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
E
Mitt tidigare inlägg togs bort pga att det var otrevligt. Är byggahus woke nu? :) Svara gärna ni som tycker att det är rimligt att skylla detta på någon annan.
 
P Pin skrev:
Husdjur? En struts är väl mer som en höna eller ko, till för att ge mat (ägg och kött)
Själva meningen med husdjur är att de ska ge oss mat, sällskapsdjur som hundar och katter är nått helt annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Själva meningen med husdjur är att de ska ge oss mat, sällskapsdjur som hundar och katter är nått helt annat.
jag kallar sällskapsdjur för husdjur och husdjur för boskap. Oavsett vad vi kallar dem är jag bara intresserad av dem som tex ger mjölk, ägg röker går att äta.
 
Det är garanterat en robot som sorterar bort efter översättning. Finns inte en chans att anställda sitter och övervarar Nordkorea-style! T.o.m. dina överklaganden tas emot av en robot :(
 
T TheGame skrev:
13-20 den åldersgruppen är obefintlig på Facebook. Jag vill nog påstå att aktiva Facebook användare är 30+

Ontopic. En "internet bekant" blev bannad från Facebook för han skrev "Kidney for sale" till en kommentar på en dyr sportbil.
Det tog över en månad att få bort avstängningen med många vändor med supporten
Jag vill nog nästan påstå att 13-20 är de som är passiva och är med där endast för typ messenger eller nått.
Och att den mest aktiva gruppen börjar nånstans vid 45-50+
I kommentarer och dylikt på tex aftonbladet så är det ju mest gubbar och tanter och många gånger halvunga från vänstersidan som röjer runt :p

Ett under egentligen att sidan är populär ändå.
 
Kan någon förklara woke?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kan någon förklara woke?
En insikt i att världen är större än en själv och att andra kan bli ledsna, sårade, upprörda eller kränkta av saker du gör eller säger - med följden att man är väldigt försiktig med allt.

Ursprungligen handlade det mest om en insikt i att det finns rasism och sociala orättvisor, och att kämpa mot det, men det har kommit att omfamna i princip alla ämnen där man tycker sig finna orättvisa eller ojämlikhet. Och därmed gått så långt att det idag lika ofta används som ett nedlåtande uttryck.

Lite som ”PK” (politiskt korrekt) fast kanske mer i betydelsen ”socialt korrekt”.
 
Redigerat:
R Rkarlsson skrev:
Jag vill nog nästan påstå att 13-20 är de som är passiva och är med där endast för typ messenger eller nått.
Och att den mest aktiva gruppen börjar nånstans vid 45-50+
I kommentarer och dylikt på tex aftonbladet så är det ju mest gubbar och tanter och många gånger halvunga från vänstersidan som röjer runt :p

Ett under egentligen att sidan är populär ändå.
Jag tror inte man behöver ett Facebook konto idag för Messenger.
Alla deras andra plattformar behövs inget Facebook konto heller förutom VR plattformen (Tidigare Oculus), men det kommer tas bort.
Meta (Tidigare Facebook) har ändrat huvudfokus från just Facebook till "Metaverse"/XR
 
Jag dömer till Draculas fördel, både Emmanuel, anmälaren och granskaren borde skivas och rökas. Så var det med det
 
  • Gilla
  • Haha
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.