G Greger_08 skrev:
Jag tror staten kommer lägga sig i och tvinga befintliga mackägare att installera några snabbladare samt att det kommer sluta i fiasko ungefär som med e85.
Ledsen, din spåkula behöver åka in på service! Plus att du redan har missat vad som hänt i samhället gällande nya laddare längst vägar, vid bensinmackar osv…
 
Som jag skrivit några gånger redan, det är inte snabbladdarna som är det största problemet (åtminstone inte i södra halvan av landet), det är den ojämna kvalitén på långsamladdarna (och på vissa ställen avsaknaden av desamma).
 
@
A Avemo skrev:
Har du en månadskostnad också?
Ingår ett år - därefter 100 kr/mån. Har aldrig laddat på Ionity än. Tror att de flesta (liksom en själv) laddar 99 procent hemma - förutsatt att de kan ladda hemma. Har själv aldrig betalat mer än 5 kr/kW på snabbladdare (utan abonnemang).
 
@ @ndreas skrev:
Ingår ett år - därefter 100 kr/mån. Har aldrig laddat på Ionity än. Tror att de flesta (liksom en själv) laddar 99 procent hemma - förutsatt att de kan ladda hemma. Har själv aldrig betalat mer än 5 kr/kW på snabbladdare (utan abonnemang).
Jag fick ett år med ID4 som också skulle ge reducerat pris på Ionity. Det året hade hunnit gå när jag första gången ville ladda på en snabbladdare. Med gratiskontot ansåg appen att jag fick ladda för 8 kr/kwh eller något sådant. Om jag bara betalade med betalkort på stationen utan abonnemang kostade det runt 5 kr/kWh. Så jag är inte övertygad om förträffligheten med Volkswagens avtal.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
@
A Avemo skrev:
Jag fick ett år med ID4 som också skulle ge reducerat pris på Ionity. Det året hade hunnit gå när jag första gången ville ladda på en snabbladdare. Med gratiskontot ansåg appen att jag fick ladda för 8 kr/kwh eller något sådant. Om jag bara betalade med betalkort på stationen utan abonnemang kostade det runt 5 kr/kWh. Så jag är inte övertygad om förträffligheten med Volkswagens avtal.
Nä, tycker inte heller att det tillför så mycket. Men då laddar vi i princip bara hemma också. Så även om man någon gång per år skulle betala 10 kr/kw så spelar det ingen roll roll...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ta waypoints när du går, Kjelle/Classe/Athlethe''s Foot (ja den heter faktiskt det :rofl:) osv.
Gick förbi det mesta. Nu körde vi bensinare dit för syftet var egentligen att köpa en bil på Berga (blev inget) och morsan ville inte köra elbilen hem ifall det hade blivit en bil.

Körde en sväng nere i HBG centrum med. Herrejävlar egentligen, den staden är totalförstörd för trafik. :D Så svår var den inte förr.

Men knappt elbilar vid väla laddplatser iallafall =)
 
Ionity Sundsvall. :)

Skärmdump av en elbils laddningsstatus på en mobilapp med 21 % batterinivå och 166 km räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ledsen, din spåkula behöver åka in på service! Plus att du redan har missat vad som hänt i samhället gällande nya laddare längst vägar, vid bensinmackar osv…
Nu var ju frågan om man "Tror ni att det bara är "mognadsproblem" med ladd stationer och om några år fungerar det lika enkelt som med dagens mackar?"

dvs du ska inte behöva vänta 2h för att "tanka bilen" på vägen hem från Sälen....
 
Det finns ju tyvärr lite för stor varianbildning på laddarna:
- kontakter
- Typ1/CHADEMO
- Typ2/CCS- (kinesiska, men de glömmer vi här)
- Typ2+CCS eller bara Typ2
- 43kW behövs för relativt snabb laddning på de som saknar CCS (om det stöds)
- 1-fas/2-fas/3-fas
- 6A/10A/16A/32A/63A

Detta gör att de som erbjuder laddplatser har alldeles för många val och möjligheter. ChaDeMo finns ju relativt ofta där det finns CCS. 43kW är ju inte så vanligt hos bilar, då det kan man inte räkna med att laddarna är så vanliga heller. Problemet här är istället att många laddare i praktiken byggs för lokalbefolkning med laddhybrid, dvs 3,7kW (1-fas 16A) eller för de som dygnsparkerar (fortfarande 3,7kW).

Detta kan nog bli bra på sikt, men det är på sikt...
 
G Greger_08 skrev:
Nu var ju frågan om man "Tror ni att det bara är "mognadsproblem" med ladd stationer och om några år fungerar det lika enkelt som med dagens mackar?"

dvs du ska inte behöva vänta 2h för att "tanka bilen" på vägen hem från Sälen....
Nej, frågan är om det är för tidigt för att köpa elbil& du är offside. Helt ok att knega på i sina gamla spår. Livet går vidare…
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju tyvärr lite för stor varianbildning på laddarna:
- kontakter
- Typ1/CHADEMO
- Typ2/CCS- (kinesiska, men de glömmer vi här)
- Typ2+CCS eller bara Typ2
- 43kW behövs för relativt snabb laddning på de som saknar CCS (om det stöds)
- 1-fas/2-fas/3-fas
- 6A/10A/16A/32A/63A

Detta gör att de som erbjuder laddplatser har alldeles för många val och möjligheter. ChaDeMo finns ju relativt ofta där det finns CCS. 43kW är ju inte så vanligt hos bilar, då det kan man inte räkna med att laddarna är så vanliga heller. Problemet här är istället att många laddare i praktiken byggs för lokalbefolkning med laddhybrid, dvs 3,7kW (1-fas 16A) eller för de som dygnsparkerar (fortfarande 3,7kW).

Detta kan nog bli bra på sikt, men det är på sikt...
Om jag förstått det rätt har UK en egen version av Typ2 som inte är kompatibel med EU versionen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju tyvärr lite för stor varianbildning på laddarna:
- kontakter
- Typ1/CHADEMO
- Typ2/CCS- (kinesiska, men de glömmer vi här)
- Typ2+CCS eller bara Typ2
- 43kW behövs för relativt snabb laddning på de som saknar CCS (om det stöds)
- 1-fas/2-fas/3-fas
- 6A/10A/16A/32A/63A
Att det finns många effekter är väl inte i sig ett problem? På bilar som säljs i Europa idag är det väl fråga om typ 2 eller CCS? Har bilen CCS-intag kan den laddas med båda. Är det inte redan långt kommet på bättringsvägen i och med att de flesta elbilar kan laddas med trefas och dessutom har samma intag? Sedan finns det kvar typ 1 och chademo eftersom elbilar med de kontakterna fortfarande finns i trafik.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Att det finns många effekter är väl inte i sig ett problem? På bilar som säljs i Europa idag är det väl fråga om typ 2 eller CCS? Har bilen CCS-intag kan den laddas med båda. Är det inte redan långt kommet på bättringsvägen i och med att de flesta elbilar kan laddas med trefas och dessutom har samma intag? Sedan finns det kvar typ 1 och chademo eftersom elbilar med de kontakterna fortfarande finns i trafik.
Har man en Renault Zoe så vill man gärna ha hög effekt för att kunna ladda snabbt, det finns inte så ofta då andra bilar med hög effekt på laddningen istället använder CCS.

Laddhybrid med långsam laddning driver andra laddare än rena elbilar.

Bilar som klarar under 100kW använder ofta snabbladdare som kan vara på mer än 300kW, det enda styrmedlet verkar vara pris på laddningen. En bil som bara tar emot 50kW laddar mycket längre tid än en som klarar 300kW.

Jo, det finns en del problem med de olika effekterna på laddarna.
 
R Robert-san01 skrev:
Om jag förstått det rätt har UK en egen version av Typ2 som inte är kompatibel med EU versionen.
Det vore väldigt konstigt då de hade samma regler som EU fram till häromåret.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har man en Renault Zoe så vill man gärna ha hög effekt för att kunna ladda snabbt, det finns inte så ofta då andra bilar med hög effekt på laddningen istället använder CCS.

Laddhybrid med långsam laddning driver andra laddare än rena elbilar.

Bilar som klarar under 100kW använder ofta snabbladdare som kan vara på mer än 300kW, det enda styrmedlet verkar vara pris på laddningen. En bil som bara tar emot 50kW laddar mycket längre tid än en som klarar 300kW.

Jo, det finns en del problem med de olika effekterna på laddarna.
Det låter mer som att det är viktigt att tänka till när man väljer bilmodell så att den passar behoven.

Tror det är få, om någon, med snabb CCS och hyfsat stort batteri som snurrar runt på köpcentrum och letar laddare på långresor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.