Har idag 3 strängar 4 st 12 volt 36 cellers paneler seriekopplade på 150 watt styck = 144 celler 48 volt 600 watt i bästa fall Nu köpte jag en 450 watt 144 cellers panel iställer för att köpa 4 st 12 voltare
När jag koppar in den nya panelen på en fjärde sträng så vill inte min regulator ta in den??Någon som vet vad dek kan vara för fel? Har testat att bara koppla in den nya paneler men det funkar inte heller??
Någon som vet var felet ligger?
 
Den panelen som du har pdf till, det är en halvcells-panel. Den har visserligen totalt 144 enskilda solceller, men det är bara 72 st solceller som är seriekopplade. En halvcellspanel är egentligen 2 st paneler som internt är parallellkopplade. I ditt fall en 72-cells panel som parallellkopplats med 72-cellspanel.

Vad har dina "gamla strängar för tomgångsspänning? Jag gissar ca 72 Volt.

Din nya panel har 49,6 Volt tomgångsspänning.

Firman som du köpte nya paneln av rekomenderade de att du skulle ha den och att det skulle gå bra med den laddregulatorn du har?
 
Redigerat:
Okej Tack! Men jag trodde att det var en 144 cellspanel jag köpte och trodde då att det skulle lira med mina 4 seriekopplade 12 voltare 4X36=144 Men inser nu att det är för låg systemspänning
på den nya panelen...testade att koppla ihop den med 2st 12v 36 110 wattare i serie och då funkar de tillsammans.. antar att jag bara får 220 watt ut då?
 
ja typ 72 volt obelastad På frågan om försäljaren så frågade jag bara om den skulle funka i ett 48 voltsysten och svaret var ja Men han visste inte vad jag hade för prylar så kanske inte så lätt att veta...

A Arnodt skrev:
Den panelen som du har pdf till, det är en halvcells-panel. Den har visserligen totalt 144 enskilda solceller, men det är bara 72 st solceller som är seriekopplade. En halvcellspanel är egentligen 2 st paneler som internt är parallellkopplade. I ditt fall en 72-cells panel som parallellkopplats med 72-cellspanel.

Vad har dina "gamla strängar för tomgångsspänning? Jag gissar ca 72 Volt.

Din nya panel har 49,6 Volt tomgångsspänning.

Firman som du köpte nya paneln av rekomenderade de att du skulle ha den och att det skulle gå bra med den laddregulatorn du har?
 
uffeulander uffeulander skrev:
ja typ 72 volt obelastad På frågan om försäljaren så frågade jag bara om den skulle funka i ett 48 voltsysten och svaret var ja Men han visste inte vad jag hade för prylar så kanske inte så lätt att veta...
Men visst borde jag kunna koppla in den i en av mina befintliga strängar alltså 5 paneler på en stäng? System spänningen kommer öka från typ 71 till 112 volt (obelastat) min Regulator ska ju klara 150 volt?
/Uffe
 
36 celler blir en 18V panel. Paneler anges i allmänhet efter tomgångsspänning. Sedan lastas de ner till en lägre spänning för att maximera effekten.
 
D Daniel 109 skrev:
36 celler blir en 18V panel. Paneler anges i allmänhet efter tomgångsspänning. Sedan lastas de ner till en lägre spänning för att maximera effekten.
Hej På minna 12v150wattare 36 cellers var det 21 volt obelstade
 
Har kopplat den i en av mina befintliga slingor... alltså har nu 5 paneler i serie så 72v plus 49v = 121 volt tomgångsspänning och min regulator ska klara 150v max Men vad tycker de andra slingorna på 72 volt om det??

A Arnodt skrev:
Den panelen som du har pdf till, det är en halvcells-panel. Den har visserligen totalt 144 enskilda solceller, men det är bara 72 st solceller som är seriekopplade. En halvcellspanel är egentligen 2 st paneler som internt är parallellkopplade. I ditt fall en 72-cells panel som parallellkopplats med 72-cellspanel.

Vad har dina "gamla strängar för tomgångsspänning? Jag gissar ca 72 Volt.

Din nya panel har 49,6 Volt tomgångsspänning.

Firman som du köpte nya paneln av rekomenderade de att du skulle ha den och att det skulle gå bra med den laddregulatorn du har?
 
Du förtiger för forumet vad det är för laddare du har. Det är det bara du som vet. Det kanske finns databladet för den. Säljaren som rekommenderade den 450 Wp panelen till dig för ditt befintliga system, borde du kontakta och få förklarat hur han menar att du ska koppla för att det ska fungera. Är det batterier du laddar, vilken är batterimärkpänningen?


Hur många oberoende MPPT-ingångar för panelern är det på laddaren?
 
A Arnodt skrev:
Du förtiger för forumet vad det är för laddare du har. Det är det bara du som vet. Det kanske finns databladet för den. Säljaren som rekommendera den 450 Wp panelen till dig för ditt befintliga system, borde du kontakta och få förklarat hur han menar att du ska koppla för att det ska fungera. Är det batterier du laddar, vilken är batterimärkpänningen?
Hej! Har en regulator Epever 5415 50 amp och batteri lifepo4 bygge 48 volt 110 amp
men den biten funkar bra. Vad mest orolig om det kommer funka att köra den i samma sträng.
 
OK, din batteriladdare är en Eperver 5415 AN 12/24/36/48V.

Den verkar endast ha 1 st oberoende MPPT-ingång. Det innebär att alla dina strängar blir då parallellkopplade på en och samma MPPT-ingång. Laddaren känner själv av vilken märkspänning batteriet har som ska laddas.
Det står att max får anslutas 2500 Wp panelmärkeffet vid laddning 48 Volts batteri.

Du hade redan innan du skaffade 450 Wp panelen 4 st separata strängar, varje med 4 st 150 Wp. Det är 2400 Wp. Jag tänker om du är intresserad av garantierna för laddaren.

Nu har du alltså kopplat:
sträng1, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng2, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng3, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng4, 4 x 150 Wp + 450 Wp seriekopplade, 1050 Wp

Har du provat att ta bort 2 st paneler från sträng 4? (ja, då 2 st 150 Wp)
Då får du ju i alla fall lika antal seriekopplade solceller i alla dina strängar.
Men då kanske du inte får ut mer effekt än du fick ut tidigare.

Det verkar trevligt med 48 Volt lagringsbatteri. Har du sedan en växelriktare för omvandling av 48 Volt från batteriet till 230 Volt 1-fas?
 
Redigerat:
Skaffa en laddare till och sätt 450W-panelen på den. Det går bra att köra båda parallellt på samma batteri.
 
A Arnodt skrev:
OK, din batteriladdare är en Eperver 5415 AN 12/24/36/48V.

Den verkar endast ha 1 st oberoende MPPT-ingång. Det innebär att alla dina strängar blir då parallellkopplade på en och samma MPPT-ingång. Laddaren känner själv av vilken märkspänning batteriet har som ska laddas.
Det står att max får anslutas 2500 Wp panelmärkeffet vid laddning 48 Volts batteri.

Du hade redan innan du skaffade 450 Wp panelen 4 st separata strängar, varje med 4 st 150 Wp. Det är 2400 Wp. Jag tänker om du är intresserad av garantierna för laddaren.

Nu har du alltså kopplat:
sträng1, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng2, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng3, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng4, 4 x 150 Wp + 450 Wp seriekopplade, 1050 Wp

Har du provat att ta bort 2 st paneler från sträng 4? (ja, då 2 st 150 Wp)
Då får du ju i alla fall lika antal seriekopplade solceller i alla dina strängar.
Men då kanske du inte får ut mer effekt än du fick ut tidigare.

Det verkar trevligt med 48 Volt lagringsbatteri. Har du sedan en växelriktare för omvandling av 48 Volt från batteriet till 230 Volt 1-fas?
Hej! Tror jag skrev fel förut? Jag har 3 strängar och har nu kopplat in den nya 450 wattaren på en av mina strängar
sträng 1, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng 2, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng 3, 4 x 150 Wp + 450 Wp seriekopplade, 1050 Wp
Ja jag kör med inverter och laddar min elbil enfas funkar bra faktiskt
Ska testa lite i morgon och se hur det funkar med aktuell koppling
 
Logad Logad skrev:
Skaffa en laddare till och sätt 450W-panelen på den. Det går bra att köra båda parallellt på samma batteri.
Det går inte ..har testat att bara koppla in den men laddregulatorn tycker den lämnar för låg spänning och tar den inte ...den lämnar bara 49 volt obelastad jämfört med 4 seriekopplade 12v paneler som då lämnar ca minst 72 volt obelastat
 
Det låter trevligt att du kan ladda elbil med de grejerna. På landet utan indragen ström.

Hur vore det om du skaffe ytterligare 1 st panel 450 Wp, och kopplar:
sträng1, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng2, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng3, 4 x 150 Wp seriekopplade, 600 Wp
sträng4, 2 x 450 Wp seriekopplade, 900 Wp

Blir visserligen "överkurs" 2700 Wp vad gäller installerad paneleffekt på den laddaren.
Eller ta bort sträng3, blir då 2100 Wp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.