Hej,

Har precis gjort urtag för gångjärn (Brusso CB-407) i ett skåp som jag håller på och bygger. Har inte deras mall utan gjorde som jag trodde var "standard" dvs lägga ut gångjärnet helt utfält över kan och marker runt det. Passformen blev bra men jag tycker att det ser lite lustigt ut med hur mycket de sticker ut från skåpet i stängt läge (se bild nr 2). Framifrån ser det schysst ut, men jag tycker det ser lite lustigt ut från sidan.

Jag mäter "djupet" till 15.7mm och enl ritningen så ska det vara 15.5mm (0.61 tum). Har jag gjort rätt och det är så här det ska se ut eller är det något annat mått som gäller? Vore ju super trist om det inte gick att öppna dörren.

Gångjärn monterat i urskuret utrymme på skåpskant med en spik för positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn som sticker ut från sidan av ett skåp, monterat i urtaget trä, med en del av verktyget synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn ur Brusso-serien monterat i urtag på skåpdörr, visar hur det sticker ut i sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av Brusso CB-407 gångjärn med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Microkatten
Nu har jag ingen erfarenhet av Brusso, men det är väl vanliga 'butt hinges" och installeras som du har gjort. De har t.o.m. en bild på det på deras hemsida.

Har du gjort uttagen tillräckligt djupa, så att gångjärnsbladen i stängt tillstånd är parallella?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av Brusso, men det är väl vanliga 'butt hinges" och installeras som du har gjort. De har t.o.m. en bild på det på deras hemsida.
dåså, behvöde bara få en bekräftelse på att jag gjort rätt, tackar.

Microkatten Microkatten skrev:
Har du gjort uttagen tillräckligt djupa, så att gångjärnsbladen i stängt tillstånd är parallella?
Nej det har jag inte inte gjort. En kombination av inkompetens och slapphet gjorde att dörren blev för liten efter inpassning. Planen var 0.8mm springa runt hela, men eftersom skåpet inte blev 90 grader i hörnen efter limning, så var tvungen att hyvla av ganska mycket från dörren för at den skulle bli lika sned och springan skulle bli jämn runt hela.Trist men så blir blir det ibland, det syns ju i alla fall inte när skåpet är stängt.


 

Bästa svaret

Kollar man på fine woodworking verkar tumregeln vara att gångjärnens rotationscentrum är ca 1/32" utanför skåpet. Ditt gångjärns rotationscentrum är halva diametermåttet utanför skåpet, dvs hela diametern ligger utanför kanten.

Illustration av korrekt och inkorrekt montering av dörrgångjärn på ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kollar man på fine woodworking verkar tumregeln vara att gångjärnens rotationscentrum är ca 1/32" utanför skåpet. Ditt gångjärns rotationscentrum är halva diametermåttet utanför skåpet, dvs hela diametern ligger utanför kanten.

[bild]
intressant , så i mitt fall så skulle det bli 0.61+(0.25/2)-(1/32.) tum = 17.9mm ,dvs jag skulle kunna trycka in de 2.5mm till och ändå kunna öppna dörren. Känns som det är läge att göra ett uttag i en provbit först, min semesterhjärna är väldig mosig just nu.
 
I ivp skrev:
intressant , så i mitt fall så skulle det bli 0.61+(0.25/2)-(1/32.) tum = 17.9mm ,dvs jag skulle kunna trycka in de 2.5mm till och ändå kunna öppna dörren. Känns som det är läge att göra ett uttag i en provbit först, min semesterhjärna är väldig mosig just nu.
Tycker definitivt det är värt en provbitsövning. Kan ju bli aningen bökigt sen om du redan borrat hål för gångjärnen men har du inte det är det ju en enkel operation att flytta in dom om provbitstestet faller väl ut.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tycker definitivt det är värt en provbitsövning. Kan ju bli aningen bökigt sen om du redan borrat hål för gångjärnen men har du inte det är det ju en enkel operation att flytta in dom om provbitstestet faller väl ut.
Klart värt med en provbit för att se hur det rör sig. Rent mekaniskt så är det inget som ens är nära att ta i. Man kan utan problem gå hela radien om man så vill, dvs 0.61+0.25/2 tum djupa urtag. Oklart varför det rekommenderas att ha 1/32 tums "marginal".
 
Blev mycket snyggare när jag tog in dem ordentligt, 18mm.
Gångjärn i mässing mellan två träpaneler infällda 18mm för ett snyggare utseende
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.