Vi fick hem en ny tvättmaskin som ska kopplas in, den gamla hade fast anslutning i en dosa, med en arm för av och på. Den nya vi fick hade ett 220-stickpropp, att sätta i en vanlig 220-vägguttag.
Nu undrar jag om det bara är att klippa bort stickkontakten och koppla in till den fasta anslutningen?
I väntan på en elektriker, undrar jag om det är samma tvättmaskin, samma voltantal om maskinen har en fast 220-propp eller lösa tåtar?
 
Claes Sörmland
Ja och ja.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack Claes, jag har alltid trott att det är en annan tvättmaskin på typ 320 volt om den har lösa tåtar, och har den vanlig stickpropp är den på 220 volt. Det var skönt att bli av med den villfarelsen.
Men om det är samma elmotor och samma maskin, varför finns de då i 2 två versioner, med eller utan stickpropp??
 
Fairlane
Förr hade man ibland tvättmaskiner på 380V (idag 400V). Idag är det inga maskiner till vanlig t folk som använder 400V utan alla kör 230V. Sen kan 230V anslutas med en vanlig kontakt i uttag eller fast monterat beroende på förutsättningarna på platsen. Har man en äldre kopplingsdosa så kan man klippa sladden och använda denna kopplingsdosa. Ett alternativ är att sätt ett uttag istället och ansluta tvättmaskinen med en vanlig kontakt. För att det ska vara ok måste man dock se till att ett antal krav uppfylls, exempelvis att det finns jordfelsbrytare och att avstånd till dusch eller annat vatten är tillräckligt.

I övrigt är det ingen skillnad på maskinerna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.