Hej.
Vi ska koppla in en häll och när jag såg efter i stickkontakten så sitter det så här:
Brun - L1
Blå - L2
Svart - L3
Jord - jord
Noll - tom

Visst borde blå flyttas till noll, där den ska vara?
Mycket tacksam för hjälp

Har bilder men det är problem med uppladdningen här.
 
Det kan vara trefas utan nolla framdragen, du måste kolla i andra änden (eller mäta) för att vara säker på vad den blåa tråden är..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kanske är en gammal anslutningssladd till en 400 V-spis du fått tag på? Bilder vore bra.
 
Nej, du bör mäta upp vad som är vad.
Det är inte osannolikt att det ligger en fas på den blå och du har trefaser utan nolla.
 
Fairlane
Hej och välkommen till forumet,

Är det kontakten på själva hällen som verkar felkopplad?
Har du nolla i uttaget?
Vad är det för häll som skall kopplas in?
Är det en nu häll eller har den varit ansluten tidigare någon annanstans?

Utgå inte från att färgerna är korrekta.

Angående uppladdning av bilder, vad är problemet?
Jag klickar på det inringade fältet nedan, letar rätt på bilden jag vill på medoch trycker sen "klistra in" när den är uppladdad.

Skärmdump av ett foruminlägg med markerat fält för uppladdning av bild/video.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ser efter på hällens elschema hur den ska kopplas in, vilken spänning den ska ha och var färgerna sitter i hällens plint!!
Se även efter i uttaget vad som finns, det finns många perilexuttag därute uppsatta i hus byggda före ~1980 som saknar nolla,
Är det en 400V (380?) häll är det troligen kopplat korrekt, men det vet vi inte.
 
Tack för respons och alla svar!

Där är bilder på uttaget. Säg till om jag ska ta något bättre.

Vi köpte huset 1 april, då satt en vanlig hederlig spis. Nån dag efter inflytt fick vi vattenskada i 1/3 av huset från avloppsstamm som brast. Huset är från -52 och det mesta är oklart i huset och mycket har reparerats av tidigare ägare.
Nu har vi torkat ut det och satt in nytt kök. Har köpt en häll från Bosch HT6ET60, 220V
 
  • Närbild på ett eluttag med anslutna kablar i färgerna blå, brun och gul/grön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett öppnat eluttag med synliga ledningar och en hand som håller i en kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på grått eluttag med schematisk märkning för inkoppling av Bosch häll, oklar fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Bosch-spishäll med modellnummer HT6ET60 och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad satt det tidigare?
Jag skulle inte koppla in något där utan att mäta först.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad satt det tidigare?
Jag skulle inte koppla in något där utan att mäta först.
En Cylinda 700 satt innan, 400V.
 
Fairlane
Jag håller med Daniel, mät. Blå kan vara fas istället för nolla. Lita aldrig på färgerna.
 
Ok, det var alltså uttaget vi pratade om!
Med 99,9% sannolikhet har du tre faser utan nolla där, blå är alltså en fas!
400V alltså.
Jag ser inte om det är en häll eller spis du ska koppla in, men oavsett vilket är det en 230V-apparat så det krävs en insats av en elkunnig människa som kan få fram en nolla, vilket du inte har idag.
Och, till en början behöver det mätas.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jag ringde en elektriker, det var helt fel kopplat! Han fick dra om från proppskåpet. Förra ägaren har nog försökt på egen hand.
Det visade sig också att förra ägaren lagt all el på övervåningen på spisens säkring :O
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det var helt fel. Men ska man få dit en nolla måste ju den dras från centralen. Då är det enklare att byt hela gruppen.
 
tommib
Bara för att klargöra så är en sådan här koppling i ett hus från 1952 inte alls något att bli förvånad över. Förr hade man 400 (380) V spisar som inte behövde nolla. Det drogs då inte heller fram. Under resans gång har den (korrekta) fasta inkopplingen bytts till ett perilexuttag där man inte anslutit någon nolla eftersom en sådan inte funnits framdragen. Detta gick utmärkt (men var inkorrekt) fram till att vi började få spisar och hällar som drevs med 230 V som krävde nolla. Många hällar har strukit med när man har antagit att blå är nolla och inte förstått historien.

Spisbibeln innehåller mer info för den intresserade.

Anledningen till inlägget är bara för att klargöra att det inte behöver vara ett hempul och att just detta fel är vanligt förekommande. Det är också bra att än en gång trycka på att man aldrig, aldrig, antar något baserat på ledarnas färger. Man mäter och kontrollerar hur det är kopplat.

Att hela övervåningen är kopplad på spisgruppen är ett större fel och för det finns det inte någon historisk förklaring på samma sätt.
 
  • Gilla
Elajomannen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.