Behöver tömma verkstan inne i huset, som ska byggas om till sovrum. Sakerna hamnar i ett stort uthus (framtida verkstan!) som är rätt väl väderskyttat men knappast tätt och saknar värme.

Vad bör man tänka på om man förvarar grejjerna så över vintern?

Gerkap, crikelsåg och dyl maskiner
Handverktygen
Alla skruv, spik och beslag
Lim och färg och sånt går ju inte--d'oh det står ju på förpackningen
 
Alla verktyg klarar minusgrader. Enda undantag är där det finns risk för instängt vatten.
 
Fuktigt och temperaturer som går från minus till plus= rost/korrossion.

Fuktfritt och stadig temperatur skall det klara. Det som behöver oljas in skall du olja in.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tät plastlåda med en torrboll i kan kanske vara ett alternativ för saker du inte tänker dig behöva över vintern.
 
R Rkarlsson skrev:
Fuktigt och temperaturer som går från minus till plus= rost/korrossion.
Menar du just minusgrader till plusgrader, eller allmänt när temperaturen går upp? Går ju rätt mycket upp och ner även så här på sommarn, och så är det väl mer fukt i luften.
 
Jag har merparten av mina verktyg i ett oisolerat förråd. Det är inte en lika bra miljö att förvara dem i som ett uppvärmt förråd. Men det duger. Eggverktyg som inte använd på länge får lite rostbeläggning på sig. Men inte värre än att de går att slipa.
 
  • Gilla
fedder
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Tät plastlåda med en torrboll i kan kanske vara ett alternativ för saker du inte tänker dig behöva över vintern.
Det kan nog funka för vissa grejjer! Men de flesta maskinerna tex lär jag nog vilja ha fram ibland och använda.

Det är kanske inte en jättebra ide att förvisa mina kära villhövda gråt-en-gång prylar till skjulet trots allt. Vi får väl dela sovrummet med dom istället :)
 
F fedder skrev:
Vi får väl dela sovrummet med dom istället
Med risk att det är jag som hamnar i skjulet till slut!
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
F fedder skrev:
Med risk att det är jag som hamnar i skjulet till slut!
Du kanske kan bygga egna sovrumsmöbler med hemliga fack för verktyg?
 
F fedder skrev:
Med risk att det är jag som hamnar i skjulet till slut!
Klart värt det.
 
F fedder skrev:
Menar du just minusgrader till plusgrader, eller allmänt när temperaturen går upp? Går ju rätt mycket upp och ner även så här på sommarn, och så är det väl mer fukt i luften.
Menar skiftande temperatur från minus till plus =)
Om det är minus men ingen fukt så klarar sig maskinerna, men har du fukt så lär de ta skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.