Jag är mycket intresserad av tips och råd beträffande min torpargrund - ett uteluftsventilerat kryprum på 110 kvm och ca 60 cm höjd med 3 ventiler på västsidan och 4 ventiler på östsidan.
Grunden är tredelad och någonting mittemellan den sk Älvsbyhusgrunden och en plintgrund.
Huset är grundlagt på ren fin och väldränerande sand ca 500 m från havet i Skåne.

Anticimex utförde en besiktning av huset, i samband med köpet, i september 2006. Det konstaterades att det förekom mikrobiell påväxt på trossbottenskivor och dess bärläkt. Fuktkvoten i bärläkten uppmättes till 20 - 21 % och 19 - 21 % i bjälkar.

Jag installerade Trygghetsvakten Extra i början på januari 2007. Jag har 2 ventiler öppna, och det är där TV:s två huvudenheter sitter. De 2 värmekablarna ,med huvudenheterna, sitter i de två yttersta utrymmena. Ingen TV i mittenutrymmet.

Den relativa fuktigheten (RF) låg i början på januari på ca 85 %. Utetemperaturen ca + 8 grader (08.00). Grundtemperaturen ca + 10 grader.
Första veckan var TV aktiv och energiförbrukningen låg på ca 7 kWh/dygn.
Under perioden 15/1 - 15/5 var TV inte igång, bortsett från några enstaka tillfällen. RF låg under denna period på mellan 70 - 75 %. Någon enstaka gång över 75 %. Under denna period förbrukade TV totalt ca 100 kWh.

Från omkring mitten på maj har TV varit igång hela tiden. I genomsnitt ca 13 kWh/dygn. Totalt under tiden 15/5 - 15/7, ca 800 kWh. RF har legat på i snitt lite över 80 %. Fuktkvoten har dock inte överstigit 17 % i bärläkten.

Den 7/7 la jag Sundolits isolermatta/vintermatta över plasten, i grunden och upp över grundmuren. Under de 10 dagar som gått sedan jag la in denna matta har jag inte märkt någon som helst förändring. Varken vad gäller RF eller energiförbrukningen.

Jag har 1 års öppet köp på TV, så mina funderingar och det jag söker råd och tips om är:
- Skall jag ha tålamod och vänta och se?
- Skall jag installera TrygghwetsVakten Vind (den med fläkt)?
- Skall jag lämna tillbaka TV och sätt in ex Anticimex krypgrundsavfuktare (30 000 kronor enligt offert.)?
Mycket tacskam för tips och råd.
 
En första fråga är ju om du mäter på rätt ställe. Skulle vara enkelt att kolla på andra ställen i grunden. Om du hittar torrare platser i grunden kanske inte installationen är optimal.

Annars har det ju rapporterats en hel del negativa erfarenheter med TV på detta forumet sista tiden. Så med dina resultat ser ju inte TV ut att vara något bra alternativ. Tur att man kan få pengarna tillbaka.

Jag tycker ju som vanligt att man kan överväga en enkel kondensavfuktare plus en kanalfläkt och spirorör för att skapa rotation på luften. En sådan installation kanske kostar 3-4.000 kr beroende på vilken avfuktare man väljer o dagspriset på den. Det har fungerat för mig i alla fall.

Annars verkar det ju finnas billigare alternativ av sorbtionsavfuktare än Anticimex. Det kommer säkert fler tips om det.
 
Trygghetsvakten Vind har jag en på vinden, men är den verkligen ett alternativ för krypgrunden också? Pratat med TV om det?
 
Jag säger bara Munters Homedry !

Installerade en sådan förra sommaren och är helnöjd, kalaset slutade på ca 14000 och en helg på knä i krypgrunden. Sök på forumet så får du läsa mer om den avfuktaren.
 
Jag har liknande erfarenhet av TV i min krypgrund. Den fungerar utmärkt (liten förbrukning) fram till maj. Därefter går den betydligt mer än vad som är tänkt.
Om du har en RF på över 80% kan det ev. bero på att luftväxlingen inte fungerar som det är tänkt, den fuktiga luften kommer inte ut ut grunden, TV måste höja temperaturen mer. Prova med att ta upp två exta hål. Detta borde innebära att du får ner RF, dock kommer TV förmodligen fortfarande att förbruka betydligt mer än vad som är förväntat. Jag har även provat detta med att öppna fler ventilationshål. Att installera en fläkt, typ vind är ingen idé under sommarhalvåret. Den kommer inte att vara igång så mycket, då det är så pass mycket fuktigare ute än i din grund.

För att riktigt veta vad TV går för har jag installerat en "riktig" sorptionsavfuktare för att kunna använda som referens. Efter en längre tids användning av båda systemen, var för sig kan jag konstatera att TV förbrukar ca 100% mer än vad min sorptionsavfuktare gör. Det vill säga under juli och augusti förbrukar TV ca 300kWh/mån. Att jämföras med ca 160 kWh som sorptionsavfuktaren förbrukar. Jag har vidtagit "alla" tänkbara åtgärder för att få ner förbrukningen på min TV. Grunden är helt torr och inplastad upp på sidorna.

Vad kan detta bero på? För att sänka RF 15% enheter behöver temperaturen höjas ca 3grader, är det 90% ute och 16grader varmt måste temperaturen i grunden då vara 4 grader över uttertemperaturen, för att komma ner till en ofarlig nivå på 70 % RF. Fukt från mark tillkommer dessutom.

Min erfarenhet är att TV behöver vara igång under stora delar av dygnet för att klara att hålla den högre temperaturen.
 
Anticimex avfuktare för 30k är lite att ta i tycker jag.

Vill du ha en sobtionsavfuktare finns det andra alternativ som tex
Munters HomeDry eller AceTec's avfuktare.

Personligen skulle jag välja en AceTec till din grund då den har två torrlufts utsläpp och omsätter dubbelt så mycket luft som Munters (och du har flera rum i krypgrunden).
Dessutom drar den mindre el och har få rörliga delar.
 
Idag monterade jag ner TV och skickade tillbaka den. Jag har den på öppet köp och hoppas jag får tillbaka pengarna utan "krångel". TV har varit igång varenda dag sedan i mitten av maj och förbrukat i snitt 13 kWhh /dygn. Detta är inte acceptabelt för mig.
Jag har istället bestämt mig för ACETEC´s PD-250 för knappt 12 000 kronor och hoppas att den kommer att fungera för min grund och med minst en halvering av energiförbrukningen, jämfört med TV samt med en relativ fuktighet på under 75 %..
 
-Resonerade så här, min sambo vill ha tyst i huset, jag vill inte serva varje år någon sorptionsavfuktare och besiktningsmannen menade på att kondensavfuktare är bara effektiv i 20-30 C vilket är 10-20 grader högre än i min grund. Då var det ett enkelt val.
 
Fredrik / Stockholm skrev:
-besiktningsmannen menade på att kondensavfuktare är bara effektiv i 20-30 C vilket är 10-20 grader högre än i min grund.
Det finns många kondensavfuktare som fungerar ner till 5 grader och i de flesta grunder är det inga fuktproblem på vintern. Så den besiktningsmannen skall du inte lita på.
 
Janinge37, tycker helt klart du skall satsa på en AceTec, har nu kört min ett tag och det är en mycket välbyggd maskin med super enkel gör det själv installation, då kan du sova gott sedan och veta att ditt hus mår bra, har läst hit och dit i alla forum och trådar och faktum är, att det bästa är att hålla sig borta från att experimentera med kylavfuktare och värmekablar. Gör det ordentligt direkt..istället.
 
Vinggatan skrev:
det bästa är att hålla sig borta från att experimentera med kylavfuktare och värmekablar.
Vinggatan.
Kom med lite fakta istället. Kondensavfuktare används ju t ex som standard i Älvsby hus. Det är inget "experimenterande".
 
Angående inlägget om tyst i huset ovan. Jag installerade en Acetec i helgen och har för säkerhets skull placerat den under tvättstugan. Så här i efterhand hade jag lika gärna kunna haft den under sovrummet, den är extremt tyst...
 
Vår recosurb sorptionsavfuktare är knappt hörbar heller, om man spetsar öronen ordentligt kan man höra den direkt ovanför men det kan lika gärna vara utblåset under fönstret (tunna glas...) som man hör surrar. Iallafall INGET man stör sig eller tänker på.
 
Sorptionsavfuktare för krypgrunder ligger på 50dB och uppåt.
-Rollo är du säljare för kondensavfuktare? Vilka är deras värden?
0 dB ligger Trygghetsvakten på, vilket jag kan jag verifiera .
 
Visst låter det om sorptionsavfuktaren, även om de kondensavfuktare vi har på torpet. Men det hörs inget speciellt inne i huset, och då är vi ganska ljudkänsliga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.