Jag sitter och funderar lite på garaget mitt. Det ser ut så här i dagsläget:

Översiktsbild av ett garage med två rum, den ena med en blå bil, samt en öppen mellanvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det större rummet har innermåtten 565 x 370 och det mindre är 220 x 370.

För att ge plats för att kunna göra lite lättare fix med med hobbybilen och få in barnens cyklar etc. funderar jag på att ta ner innerväggen. Cyklarna kan bara komma in stora ingången då det är en trapp upp till lilla.

Illustration av ett garage med en bil och cyklar, tänkt för diskussion om ombyggnad och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ger då ett enda rum som är 800x370. Vad tror ni, bra idé? Jag skulle sedan gärna få in en rejäl arbetsbänk och förstås gärna en hel del förvaring. Känns dock lite för smalt för att ha bokhylla på en av långsidorna. Hur hade ni inrett det?
 
BirgitS
Till att börja med är det väl bra att undersöka om den där väggen har någon betydelse för stommens stabilitet så att inte ytterväggarna börjar luta utåt när du tar bort den.

P Peter321 skrev:
Cyklarna kan bara komma in stora ingången då det är en trapp upp till lilla.
Kan du inte göra en ramp?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Till att börja med är det väl bra att undersöka om den där väggen har någon betydelse för stommens stabilitet så att inte ytterväggarna börjar luta utåt när du tar bort den.


Kan du inte göra en ramp?
Tack för tankarna! Väggen känns inte så ”rejäl” och går parallellt med takstolarna. Men ska se om jag kan se något på ritningarna. Kanske kan man se tecken på om de är bärande uppe på vinden?

Tror inte det blir bra att få ut cyklarna där oavsett, det är längre från gatan, dörren är lite smal och det blir trångt att få dit en ramp.
 
BirgitS
P Peter321 skrev:
Tack för tankarna! Väggen känns inte så ”rejäl” och går parallellt med takstolarna. Men ska se om jag kan se något på ritningarna. Kanske kan man se tecken på om de är bärande uppe på vinden?
Det är skillnad på bärande (bär upp taket, takstolar, bjälklag) och stabiliserande (t.ex. håller ihop ytterväggarna). Den skulle kunna vara bärande om det finns en längsgående balk (i garagetaket, i bjälklaget eller på vinden) som vilar på väggen men spännvidden är ju inte så stor så det borde inte behövas.

Tänk på att du faktiskt har samma yta efter att ha tagit bort väggen så det är fortfarande samma plats för cyklar, arbetsbänk och förvaring som nu (så du inte har orealistiska förväntningar). Du förlorar faktiskt lite möjligheter till förvaring när väggen försvinner.

När jag växte upp ställde vi våra cyklar längs ena långväggen i garaget. Trångt men det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.