Hur ska jag veta vad jag ska laga vår pusade uthuslänga med? Vill givetvis inte använda cementbruk om det tidigare är kalkbruk, men hur funkar det tvärtom, alltså att laga med kalkbruk ovanpå cementbruk? Byggnaden är från 20-30-talet men jag kan ju inte vara säker på att inte någon putsat om den efter det. Hur kan jag ta reda på vad det är gjort av? Kan man fråga någonstans om man tar en bit med sig? Och sist, var köper jag bruk utan cement?? Jag har aldrig sett det i vanliga bygghandeln.
//Lotta
 
Vet inte om det stämmer men jag fick tipset att blanda i lite klinkerfästmassa för att få putsen att hugga ordentligt. Tydligen väldigt bra vid reparationer.
 
att reparera cementputs med kalkputs blir aldrig fel. Gör man tvärtom så finns det en stor risk att det spricker runt om cementlagringen.
Man köper släkt kalk per säck ( 10kg kostar ca 120kr) och blandar det med sand och vatten. Vanligast 1 del kalk + 4 delar sand + litet vatten till rätt konsistens ( som spackelmassa). Finkornig putssand får man oftast på närmaste grusuttag. Sanden ska inte vara grovre än den sand som finns i den gamla putsen för att ytan ska likna den gamla. Det är svårt att laga utan att övergångar inte syns efteråt men med litet tålamod kan man få hyfsat resultat ;). Vattna ytan ordentligt innan du lägger puts på.

Nu vet jag ju inte hur stora ytor du ska putsa så det skulle nog vara lämpligast att en murare tittar på skador och ger dej råd på plats. En konsultation kan leda dej på rätt spår för att utföra ett jobb som håller länge ;)
gaia
 
Tack för tipsen!! Då blir det kalkbruk då, och eftersom det är uthusen tror jag att jag ger mig på det själv.
 
letar man lite hittar man hydraliskt kalk till betydligt lägre pris, särskillt om det är importerat från typ polen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.