TRJBerg
Jag har problem med djupa hål i gräsmattan. Exempelvis 30 cm i diameter och en meter djupa.
Samt en del mindre svackor som är tillräckligt djupa för att åkgräsklipparen inte kommer åt riktigt.
Gräsmattan är kanske ung 5000 m2, gammal (f d bondgård) och inte vattnad eller gödslad de sista 13 åren (sedan vi köpte gården).

Vad jag närmast undrar över är vad jag ska fylla håligheterna med. Översta lagret (10 cm?) använder jag förstås hygglig jord till, blandat med gräsfrö och vattnar på det.

Men under det? Vanlig jord duger ju inte, det kommer ju att dels falla ihop pga kompaktering osv (tänker på det 1 m djupa hålet t ex), dels förmodligen inte ha rätt egenskaper vad gäller vattenhållning och dränering.
Gräva upp och använda alv från annat håll? Sand? Grus? Lera? (I olika lager kanske?)

I svackorna (här pratar vi om 10-15 cm djupa ungefär): kan jag bara lägga jord på den befintliga gräsytan eller måste jag "hacka upp" eller ta bort gräsmattan eller vända den upp och ner?

Gräsmattans skick i allmänhet kan ge mycket att önska. Låter jag den växa upp lite ser jag att den består av många olika grässorter och många olika ogräs. Samt mossa.
Men jag är inte kinkig och den duger åt mig. Den är i alla fall mestadels grön. :D
(På lite håll ser den ok ut )

Problemet blev närmast aktuellt när min systerdotter höll på och bryta benet i ett hål. Hon blev arg. :oops:
 
S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har problem med djupa hål i gräsmattan. Exempelvis 30 cm i diameter och en meter djupa.
Samt en del mindre svackor som är tillräckligt djupa för att åkgräsklipparen inte kommer åt riktigt.
Gräsmattan är kanske ung 5000 m2, gammal (f d bondgård) och inte vattnad eller gödslad de sista 13 åren (sedan vi köpte gården).

Vad jag närmast undrar över är vad jag ska fylla håligheterna med. Översta lagret (10 cm?) använder jag förstås hygglig jord till, blandat med gräsfrö och vattnar på det.

Men under det? Vanlig jord duger ju inte, det kommer ju att dels falla ihop pga kompaktering osv (tänker på det 1 m djupa hålet t ex), dels förmodligen inte ha rätt egenskaper vad gäller vattenhållning och dränering.
Gräva upp och använda alv från annat håll? Sand? Grus? Lera? (I olika lager kanske?)

I svackorna (här pratar vi om 10-15 cm djupa ungefär): kan jag bara lägga jord på den befintliga gräsytan eller måste jag "hacka upp" eller ta bort gräsmattan eller vända den upp och ner?

Gräsmattans skick i allmänhet kan ge mycket att önska. Låter jag den växa upp lite ser jag att den består av många olika grässorter och många olika ogräs. Samt mossa.
Men jag är inte kinkig och den duger åt mig. Den är i alla fall mestadels grön. :D
(På lite håll ser den ok ut )

Problemet blev närmast aktuellt när min systerdotter höll på och bryta benet i ett hål. Hon blev arg. :oops:

En meter djupa med så liten omkrets låter ju Helt galet, hur har det kunnat blivit så?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Varför skulle du behöva vända på gräset? Du vill ju de ska växa väll? På med jord o så ovanpå när det är plant. Är de små ytor räcker de att stampa med fötterna o man slipper vältra.

Kan man få en bild på dessa meter djupa hål? Låter lite smått konstigt om det inte är slukhål?
 
TRJBerg
S SueCia skrev:
En meter djupa med så liten omkrets låter ju Helt galet, hur har det kunnat blivit så?
Ja det är ett mysterium för sig. Hålet ligger inte så till att man kan misstänka underminering pga vattenföring. (Det finns ett par andra hål som är efter borttagna, ruttna fruktträd, men det gäller inte det hålet.) Eftersom hålet går rakt ner i marken ser det inte ut att vara gjort av något djur.
Är allmänt osäker när det egentligen uppkom. I början när jag klippte lade jag inte märke till hålet så troligen fanns det inte då eller det hade betydligt mindre diameter så klipparen bara rullade över det.
Har uppmärksammat det de sista typ 4 åren.
 
TRJBerg
J Joonazz skrev:
Varför skulle du behöva vända på gräset? Du vill ju de ska växa väll? På med jord o så ovanpå när det är plant. Är de små ytor räcker de att stampa med fötterna o man slipper vältra.

Kan man få en bild på dessa meter djupa hål? Låter lite smått konstigt om det inte är slukhål?
Tänkte att den gamla gräsytan hindrar rötterna från det nya gräset att etablera sig på djupet.

Ska försöka ta bild senare i dag.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tänkte att den gamla gräsytan hindrar rötterna från det nya gräset att etablera sig på djupet.

Ska försöka ta bild senare i dag.
Nä det spelar ingen roll. De kommer förmultna o se näring. Eller hjälpa till o växa igenom. Beroende på hur mkt jord du behöver lägga på för att få det plant.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Också intresserad av att se det där hålet. Vad gäller fyllning så behöver du nog inte vara så noga; det är främst de översta 20 cm där du har nytta av "bra" jord.

Om du har problem med stående vatten, fyll med makadam, lägg en bit duk och 20 cm jord på toppen kanske? Om du har problem med torka, fyll med grovbetong istället kanske :p
 
TRJBerg
Bilder på hålet. Mätte med käpp nu, snarare 80 cm djup än 1 m.
(Ja det är dags att klippa. Väntade då det var hett o torrt.)
 
  • Ogräsmark med ett cirka 80 cm djupt hål omgivet av gröna gräs- och växtklipp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål omgivet av övervuxet gräs och vegetation mätt med en käpp, ungefär 80 cm djupt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll det bara och fyll på med mer jord om det sjunker ihop mer. Att jämna till gräsmattan går också med i stort sett vad som helst som gräset växer i men vanlig jord blandad ned sand brukar användas. Har du redan sandjord så skippa sanden.
 
TRJBerg
Z z_bumbi skrev:
Fyll det bara och fyll på med mer jord om det sjunker ihop mer. Att jämna till gräsmattan går också med i stort sett vad som helst som gräset växer i men vanlig jord blandad ned sand brukar användas. Har du redan sandjord så skippa sanden.
Men vanlig jord sjunker ju ihop mycket mer än t ex sand, lera, grus eller sten. Dessutom går det då åt mycket "värdefull" jord. Speciellt med tanke på djupet på hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.