Nu har jag lagt många timmar på googling men inte hittat vad jag söker.

Skulle vilja prata med någon som är duktig på att planera bevattningssystem i trädgården.

har främst tittat på Gardenas system men annat kan också vara intressant. De större kedjorna som är återförsäljare upplever jag inte har koll så skulle vilja snacka med något proffs som kan sina saker.

Någon som har tips på bra firma? Helst i Skåne, västra eller södra?
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…
Vi valde gardena 24 volts systemet, med appstyrning, där ventiler öppnas i en fördelningsbox. Vi har valt den stora boxen med 4 slingor i varje. Inte så svårt att få fungera, men kostar en del pengar. Vi har en ytan på ca 2500 m2 som bevattnas, med 6 slingor där varje slinga innefattar 2 till 4 pop-up spridare. Har skrivit att vi använder inte t80 och t100 spridarna då de är skit (enligt oss), bara t200 o t380-spridare. Övriga spridare vet jag inget om. Vi bevattnar med eget vatten, som är kalkrikt o järnhaltigt, kanske därför 80 o 100 inte fungerar.

Systemet är inget riktigt proffssystem, men räcker gott o väl.

Det finns säkert mycket mer att berätta. I tråden om min golfgreen finns lite mer info.
 
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…
Hyrep i Trelleborg har gardenas bevattningssystem och lär kunna hjälpa dig med val av prylar etc.
 
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…

Bästa svaret

Vill du lägga pengar på mer proffsgrejor så kan du kontakta Sydsvensk bevattning, som ligger i Snogeröd. De säljer mest Rainbird. De kanske har andra produkter och inte bara proffsgrejor. Har bara haft kontakt med dem via golfklubben och då vi har bara rainbirds grejor.

Alamaregården i Hölleviken har ett bra sortiment av gardena, samt att personalen kan sakerna. Hyrrep har jag också bra erfarenhet av.
 
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…
Grymt tack! Tror vi behöver den stora också, ska förvisso inte vattna gräsmattan, har inte egen brunn, men kommer anlägga många rabatter och har en tomt på 3000 m2

trähandtag trähandtag skrev:
Vi valde gardena 24 volts systemet, med appstyrning, där ventiler öppnas i en fördelningsbox. Vi har valt den stora boxen med 4 slingor i varje. Inte så svårt att få fungera, men kostar en del pengar. Vi har en ytan på ca 2500 m2 som bevattnas, med 6 slingor där varje slinga innefattar 2 till 4 pop-up spridare. Har skrivit att vi använder inte t80 och t100 spridarna då de är skit (enligt oss), bara t200 o t380-spridare. Övriga spridare vet jag inget om. Vi bevattnar med eget vatten, som är kalkrikt o järnhaltigt, kanske därför 80 o 100 inte fungerar.

Systemet är inget riktigt proffssystem, men räcker gott o väl.

Det finns säkert mycket mer att berätta. I tråden om min golfgreen finns lite mer info.
trähandtag trähandtag skrev:
Vi valde gardena 24 volts systemet, med appstyrning, där ventiler öppnas i en fördelningsbox. Vi har valt den stora boxen med 4 slingor i varje. Inte så svårt att få fungera, men kostar en del pengar. Vi har en ytan på ca 2500 m2 som bevattnas, med 6 slingor där varje slinga innefattar 2 till 4 pop-up spridare. Har skrivit att vi använder inte t80 och t100 spridarna då de är skit (enligt oss), bara t200 o t380-spridare. Övriga spridare vet jag inget om. Vi bevattnar med eget vatten, som är kalkrikt o järnhaltigt, kanske därför 80 o 100 inte fungerar.

Systemet är inget riktigt proffssystem, men räcker gott o väl.

Det finns säkert mycket mer att berätta. I tråden om min golfgreen finns lite mer info.
 
Det är inte så svårt att designa själv. För tips titta in i min tråd Gräs och gröna rum. Jag skulle alla gånger välja Hunters system. Gardena har slagit sig in på marknaden till privatpersoner. Rainbird är säkert jämförbart men MP-systemet är extremt lättdesignat och dessutom har nu Rinkeby rör allt till riktigt bra priser. Mycket billigare än bevattningsfirmorna. Själva kontrollenheten så skit i de där halvanaloga boxarna och köp en tredjeparts wifi-kopplad. Finns ett gäng.
 
barfotabarnet barfotabarnet skrev:
Grymt tack! Tror vi behöver den stora också, ska förvisso inte vattna gräsmattan, har inte egen brunn, men kommer anlägga många rabatter och har en tomt på 3000 m2
Blir nog bra mycket mindre vattenkrävande att köra svettslang och eller droppbevattning till rabatter istället för spridare. Regntunnor är också bra för att slippa betala för vattnet. Håller själv på att sätta upp ett bevattningssystem med främst droppbevattning från regntunnor och egen brunn som inte används i dagsläget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Blir nog bra mycket mindre vattenkrävande att köra svettslang och eller droppbevattning till rabatter
Hur funkar det då kommunen meddelar bevattningsförbud? Åtminstone i östra Skåne har vi haft sommarbevattningsförbud de 4 senaste åren.
 
yonna yonna skrev:
Hur funkar det då kommunen meddelar bevattningsförbud? Åtminstone i östra Skåne har vi haft sommarbevattningsförbud de 4 senaste åren.
Är det bevattningsförbud kan du såklart inte ananvända ditt system med kommunalt vatten. Men ett bevattningssystem är en vattenbesparande investering då bevattningen blir mer precis. Som Lilleman skriver går det också att hitta andra lösningar där du kan spara exempelvis regnvatten. Själv försöker jag fokusera på att hitta torktåliga växter som ska klara våra varmare och torrare somrar.
 
yonna yonna skrev:
Hur funkar det då kommunen meddelar bevattningsförbud? Åtminstone i östra Skåne har vi haft sommarbevattningsförbud de 4 senaste åren.
Det var en bra fråga, fick lov att surfa lite för att hitta svar. Citerar här Expressen av alla ställen, men verkar stämma med andra ställen jag också läst:

”Gäller bevattningsförbud om man har egen brunn? I de flesta kommuner gäller inte bevattningsförbudet de som har egen brunn, men det är bäst att dubbelkolla med kommunen vad som gäller där du bor. Tänk på att en låg grundvattennivå påverkar även din egna brunn. Slösa inte med vattnet när det är bevattningsförbud.”
https://www.expressen.se/nyheter/bevattningsforbud-reglerna-som-galler-nu/

Sedan finns en bra artikel på Byggahus med flera medföljande bra kommentarer:
https://www.byggahus.se/vatten-till-tradgarden-fem-alternativ-vid-bevattningsforbud

Bor man i ett område där andra är beroende av sina brunnar och vattnet börjar sina, så är det förstås inte bra att ta vatten från den egna brunnen för bevattning, men att samla regnvatten för att senare portionera ut känns för mig som att det inte bör vara dåligt på något sätt.
 
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…
Jag skulle gärna bygga ett vattenmagasin som samlar regnvatten från hustaket, men inser att det är jättejobb.
 
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
... vattenmagasin...
3 stora tunnor står högt på önskelistan sedan flera år. Har bara inte funnit några snygga.
Bara carporten ger stor mängd vatten vid ett skyfall!
Har skaffat behaglig utevarmvattensdusch dessa månader då mitt badrum renoveras. Står i en balja då jag duschar och det ger 30 l (till mina dahlior!).
 
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…
S
Jag har grävt ner en regnvattentank från Conclean men den är inte i drift än. Perfekt att göra samtidigt när vi hade grävjobb för en tillbyggnad. Vi har aldrig haft bevattningsförbud så det är en framtidsinvestering och en moralisk investering för att slippa använda det fina färskvattnet i trädgården.

svettslang eller liknande är perfekt i rabatter och odlingsbäddar.

https://conclean.se/produkter/regnvattensystem/conclean-garden-comfort/
 
  • Gilla
barfotabarnet och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag skulle gärna bygga ett vattenmagasin som samlar regnvatten från hustaket, men inser att det är jättejobb.
Det beror förstås på vilka förutsättningar tomten har samt på hur fint man vill göra det. Själv kommer jag inledningsvis använda två blåa 120l tunnor. De utökas till fler/större om så behövs. Till att börja med står de bara under stuprören som de är. Tänkte bara sätta myggnät över för just mygg, men också som lövsamlare. I förlängningen är tanken att bygga in dem med någon typ av trä för att få det lite snyggare, men tänkte avvakta det tills jag ser hur stor volym jag behöver på kärlen. Har ca 60m2 tak. Behöver jag mycket mer lagring så ställer jag troligen tunnor även på andra ställen på tomten, dit jag pumpar vatten från regntunnorna.
 
  • Gilla
barfotabarnet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.