Hej!

Har länge följt det här forumet och har förstått att det finns kunskap att hämta här. Vi ska bygga en carport nästa år men gräver redan nu ur grunden då vi gör en rondell utanför huset. Gräver även ur för plintar samtidigt innan vi fyller på med bärlager mm.

Min fråga är följande. Jag önskar bygga en carport som kommer vara 6,80x6,00m.
Den kommer bestå utav en förrådsdel på 1,8x6m enligt ritning. Tanken är att det ska vara ett sadeltak med eventuellt en förrådsdel i takkonstruktionen.
Plintar har jag grävt ner i hörnen. Förrådsdelen kommer gjutas med en platta på 150mm.
Önskemålet är att slippa ha 2st stolpar vid dörrarna på bilarna och förhindra att de små grabbarna orsakar skador på bilen osv.
Går detta lösa?? Har grävt ur för plintarna i hörnen och det är rikligt med sten och grus i grunden. Carporten kommer stå i snölastzon 2,5. Ber om ursäkt för den urusla ritningen men är ingen hejare på Photoshop eller motsvarande.

Fråga 2. Vilken sadeltakskonstruktion skulle ni använda och hur skulle den dimensioneras?
 
  • Skiss av planerad carport med förrådsdel och markerade plintar och stolpar, önskan att undvika två plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ju att lösa med grova limträbalkar.
För det är väl tänkt att gaveln ska vara mot porthålet?
Blir betydligt billigare med skydd på stolpen/plinten.

//AA
 
S saiter skrev:
Det går ju att lösa med grova limträbalkar.
För det är väl tänkt att gaveln ska vara mot porthålet?
Blir betydligt billigare med skydd på stolpen/plinten.

//AA
Pratade med en konstruktör om detta problem. Med den takkonstruktion som jag önskar så nämnde han att man kan ha maximalt 3m längsmed carporten om man inte vill ha stålkonstruktioner. Han nämnde att detta är det dyra alternativet. Vet inte vad det är för magisk gräns men tror på honom så satte ett par extra plintar.
 
Det byggs hockey hallar med limträ. Det går definitivt att bygga större än så utan stål.
 
Som nämnts är det inga problem att lösa det med limträ, det handlar bara om vilken höjd på balken man är villig att ha. Jag hade förövrigt placerat plintarna i andra hörnet på förrådet för att på så sätt korta ner primärbalkarnas spännvidd till 5m vilket har stor inverkan på nedböjningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.