Börja med att byta tändstift, kolla luftfiltret och säkerställt att du har olja och bensin i. Kan vara en massa orsaker, men det är en bra början.
Fungerar inte det kan vi börja fundera på vad annars det kan vara.
Fungerar inte det kan vi börja fundera på vad annars det kan vara.
börja
Sedan så böjer du till fästet för vajern vid fjädern nere vid motorn, då dessa välkända för att slappa efter och orsaka problem.
Skulle sedan problemet kvarstå så får vi felsöka vidare genom att mäta motståndet i spolen.
samt kontrollera att stiftet ger gnista..
En multimeter mellan väggarna på spolen bör ge ca 200 ohm..
Och en startkabel mellan motorblock och stift när stiftet sitter i tändhatten ger möjlighet att se gnistan medans man rycker i snöret..
börja med att trycka in och låsa dödmansgreppet.habip alp skrev:
Sedan så böjer du till fästet för vajern vid fjädern nere vid motorn, då dessa välkända för att slappa efter och orsaka problem.
Skulle sedan problemet kvarstå så får vi felsöka vidare genom att mäta motståndet i spolen.
samt kontrollera att stiftet ger gnista..
En multimeter mellan väggarna på spolen bör ge ca 200 ohm..
Och en startkabel mellan motorblock och stift när stiftet sitter i tändhatten ger möjlighet att se gnistan medans man rycker i snöret..
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för info!skoge skrev:börja
börja med att trycka in och låsa dödmansgreppet.
Sedan så böjer du till fästet för vajern vid fjädern nere vid motorn, då dessa välkända för att slappa efter och orsaka problem.
Skulle sedan problemet kvarstå så får vi felsöka vidare genom att mäta motståndet i spolen.
samt kontrollera att stiftet ger gnista..
En multimeter mellan väggarna på spolen bör ge ca 200 ohm..
Och en startkabel mellan motorblock och stift när stiftet sitter i tändhatten ger möjlighet att se gnistan medans man rycker i snöret..
Vad menar du med att "trycka in och låsa dödmansgreppet" ? Menar du att trycka in och låsa så att gräsklippare inte dör?
Vilken av vajern är det du menar vid motorn? Se bild som jag laddat upp.
Tack på förhand
tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.
Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.
Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.
Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
skoge skrev:tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.
Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.
Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
habip alp skrev:
skoge skrev:tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.
Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.
Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
skoge skrev:tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.
Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.
Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
skoge skrev:tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.
Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.
Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
hej har du möjlihet på bilden visa dödmansgreppet D och vilken vajern visa V ? tack.habip alp skrev:
hej tack för hjelpen nu det är bra men svårt att starta måste jag sprajar start spraj annars startar inte ?skoge skrev:tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.
Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.
Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..