Första sommaren i huset (2009) bankade jag ner ett jordankare/jordspjut till torkvindan. För några år sen, typ 2020, började torkvindan lura och nu skulle den verkligen behöva rätas upp.
Går det att ta upp och återanvända jordankaret? Hur? Hur långt bort från nuvarande hål bör jag göra det nya för att det inte ska påverkas av att hålet efter det tidigare jordankaret gör marken mindre stabil?
Tips mottages tacksamt!
 
Fairlane
Hej och välkommen till forumet.

Jag skulle dra upp befintligt jordspett och se hur det ser ut. Är det ok skick så ser jag inte varför det inte skulle kunna användas igen.

Är det någon specialvariant på ankare, eller kan du köpa valfritt på Biltema/Jula etc?

Beroende på hur marken är på platsen så kan du behöva flytta olika långt, men flyttar du det 15 cm borde det räcka om det inte är väldigt mjukt.
 
  • Gilla
helenaker
  • Laddar…
Tack! Men hur får jag upp det?

Jag köpte både torkvinda och ankare samtidigt på Bauhaus, så det är en ganska vanlig sort som verkar finnas lite här och var.
 
Fairlane
H helenaker skrev:
Tack! Men hur får jag upp det?

Jag köpte både torkvinda och ankare samtidigt på Bauhaus, så det är en ganska vanlig sort som verkar finnas lite här och var.
Hur du får loss den beror lite på hur den ser ut och hur hårt den sitter. Är det i form av en skriv eller bara en spets?

En skruv kan skruvas ur. Är det en spets skulle jag testa med ett spett bredvid som första steg. Går inte det så får man hitta på en annan lösning. En domkraft kombinerar med en rem som fästs i ankaret till exempel. Lägger du upp en bild kan du nog få fler tips.
 
Det är väl bara att dra eller skruva.
 
Det är en sån här sort. Jag får inte upp den genom att bara dra. Och har inte velat testa ännu med spett och sånt för att inte riskera att förstöra möjligheten att slå ner det igen skapligt i närheten.
Men nu när ni tipsat om det, ska jag ge det ett försök (nån dag när värmen lagt sig lite…)
Jordankare i kilformat mot vit bakgrund, används för fastsättning i mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Antingen kan du sätta en spett bredvid i marken så hålet blir större eller så kan du ha den mer horisontellt med spetsen en bit bort och så lyfter du i ena änden. Hävstången bör jag bra kraft.
 
  • Gilla
helenaker
  • Laddar…
Trog själv upp ankare med domkraft.
Blir hålet för stort så skicka ner lite betong o i med spettet.
 
  • Gilla
helenaker
  • Laddar…
Varför inte göra det enkelt för dig. Kör ned ett spett på sidan som lutar och "vinkla upp" ankaret och sedan fyller du hålet på sidan med antingen stenar/grus som du slår ned och packar så hårt du kan eller betong. På så sätt slipper du dra upp det och flytta på det.

Annars kan du lägga en större platt sten eller trädgårdsplatta på sidan och lägga spetsen på spettet där, bind något runt toppen på ankaret och runt spettet och sedan är det bara lyfta för att få en hävstångs-effekt.
 
  • Gilla
helenaker och 1 till
  • Laddar…
Ett nytt går ju på 200 spänn så det är väl bara börja dra.
 
  • Gilla
helenaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.