Har en liten nedsänkt pool på 4-5 m2. Bygger nu ett ”lock” till poolen i hyvlat trä som jag ska isolera med frigolit.

Konstruktionen blir dock för tung att flytta för hand så jag letar nu efter lämpliga hjul som jag kan montera på sidorna, som jag kan veva upp/ned och på så vis lätt rulla bort poolskyddet.

Tänkte använda stödhjul för släpvagn (se bild) men eftersom de roterar 360 grader är de svåra att montera direkt på sidan av träramen. Det kommer bli bökigt att backa med poolskyddet då hjulen kommer slå i sidan av träramen.

FRÅGA = Känner ni till något liknande hjul som kan vevas ned, men som är ”låst” och inte kan rotera när det är i nedvevat läge?
 
  • Stödhjul för släpvagn med justerbar höjd och dimensioner markerade, söker fastare alternativ för poolskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramkonstruktion för poollock nära en liten nedgrävd pool och en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma spa-bad du startade tråd om igår eller ett nytt?
 
Hep Hep skrev:
Samma spa-bad du startade tråd om igår eller ett nytt?
Ett nytt. Känner du till något hjul som liknar vad jag beskriver?
 
Inget konkret som är starka nog och tål utomhus tror jag. De här har jag använt till diverse maskiner och överbelastat rejält utan problem. Fast om de tål vikten eller klorvatten vet jag inte.
https://www.clasohlson.com/se/p/41-4189

Jag behövde öppna någon ventil för att inte sprängas i värmen och det blev att dryga mig mot dig.
 
Hep Hep skrev:
Inget konkret som är starka nog och tål utomhus tror jag. De här har jag använt till diverse maskiner och överbelastat rejält utan problem. Fast om de tål vikten eller klorvatten vet jag inte.
[länk]

Jag behövde öppna någon ventil för att inte sprängas i värmen och det blev att dryga mig mot dig.
Tack men behöver kunna hissa hjulen upp/ned för att locket ska ligga tätt mot golvet när det inte förflyttas.

Verkar märkligt svårt att hitta nåt som funkar, alla vevningsbara hjul jag sett på nätet är såna som snurrar runt 360 grader. Jag hade behövt ”fasta” hjul som INTE kan rotera (men som kan vevas upp).
 
Fairlane
Jag kan inte påminna mig att jag sett hjul som de du letar efter. Finns säkert, men kanske kostar en slant.

Jag ser tre lösningar om du inte hittar det du söker.

1) sådana hjul du tittat på, dvs för släpvagnar, och så bara veva upp två cm eller så, då går de i skåran och svänger inte
2) samma hjul, men där du bygger något som håller fast hjulen i samma vinkel mot locket.
3) sätter fasta hjul på en egen en och så lyfter du på locket på denna när det ska flyttas. Tanken är då att man bara lyfter 2 cm i ändan och skjuter i vagnen under. Om det går beror ju på hur tungt locket ska vara.
 
  • Gilla
Dhle
  • Laddar…
Hur mycket behöver du veva upp/ner hjulet? Jag tänker mig att man modifierar hjulet genom att svetsa på förlängningar av ytterröret som styr hjulet, dvs som låser hjulet i övre läget (samma som punkt 2 på Fairlane:s lista ovan).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Stolpe. Enkelhjul. Höj- och sänkbar med vev. - TK-Trailer (tktrailer.se).
Aha, intressant! Där kan du vara nåt på spåren.

Hoppas en sån stolpe & hjul funkar för att rulla grejer på ”normalt sätt”, den produkten verkar ju mer gjord som stöd för båtar upp och ned, dvs med hjulet upp i luften.

Får kolla upp vilka hjul som har rätt diameter och passar på pinnen, samt vilken fästbygel som passar för att fästa stolpen vid sidan av träramen. Alla måtten framgår inte på hemsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.