Hejsan,
Jag vet att man inte ska göra detta som lekman men.
Jag studera EL-programmet på gymnasiet och är allmänt tekniskt intresserad.
Har koppla en del små el och annat i mina dagar men aldrig detta.

Jag har nyligen köpt ett spabad som jag vill ha inkopplat.
Efter att ha ringt 10st lokala elfirmor så har bara 5st svarat. och dem 5st har alla sagt att dem inte har tid förens i slutet augusti början av september. jag vill inte vänta så länge.

Därför vänder jag mig hitt och undrar om någon elektriker här kan hjälpa mig?

Om jag ska dra el från centralen ut till spabadet?
Vad ska man använda sig av för kabel?
Hur sätter man fast den? Skruvklammer? flexirör?
vad ska det vara för klassning på kaben?? Jag vet att det ska vara vet 5g 2,5 men
EasyFlex Fördraget Flexrör HF med FK? eller EQEL EASY G2,5?


Inkopplingen så här?
 
  • Elektriskt skåp med öppen dörr som visar säkringsdosor och kablar med en illustrativ linje och text pekande på koppling till ett spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elcentral med flera säkringar, kablar och anslutningar, relaterad till teknisk diskussion om installation av spabad.
Det är billigare och tar mindre plats med en personskyddsautomat jämfört med en jordfelsbrytare samt en trepolig säkring.
Du skriver ingenting om spabadets förbrukning, hur det kopplas in, eller var det står och hur vägen dit är. Det påverkar ju en hel del.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Det är billigare och tar mindre plats med en personskyddsautomat jämfört med en jordfelsbrytare samt en trepolig säkring.
Du skriver ingenting om spabadets förbrukning, hur det kopplas in, eller var det står och hur vägen dit är. Det påverkar ju en hel del.
Det är ett viskan Ekerö spabad. det ska stå utomhus. Och jag uppskattar att om vi drag kabel från centralen och upp på vinden och sen genom vinden och ned bakom fasaden.
på fasaden tänkte jag sätta en strömbrytare och från strömbrytaren får det liga en gummikabel under altanen till spabadet.
Ca 20m lång kabel över vinden och 3m gummikabel till spabadet.
Elanslutning: 3N 400V 3x16A 50Hz 9262W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.