Håller på med ett poolprojekt som gick från att ha en ovanmarken pool direkt på gräsmattan till att gräva ut en grop och bygga in den i en altan..

Det blev tillslut en JF delux rund 4.5m, och håller nu på att kolla på poolpump + poolvärmepump.

Har varken gjort mur eller altan tidigare men har följt massa tips här på forumet och lyckats få till en grop, som har makadam, stenmjöl, dränering och cellplast. För att hålla borta gräsmattan har det blivit en lecamur som är tanken att även ha som stöd för stödlinor till altanen.

Mur börjar nu vara på plats:

Pågående bygge av en ovanmarkspool inbäddad i en lecamur med förberedelser för altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu börjar det närma sig altanbygge som jag gärna skulle ta tips på ifall jag tänker rätt, har skissat upp hur jag tänkte att det skulle kunna bli:

3D-skiss av en pool inbyggd i en altan med lecamur, visar bärlinor och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först muren, (nära klar, ett lager kvar och ska sen fyllas på med makadam mellan mur och gräsmatta):

3D-skiss av en lecamur runt en planerad poolplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen någon form av plintar:

3D-modell av en vit lecamur i en oktagonform runt en planerad poolplats, med lösa block utspridda runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen första bärlinorna:

3D-rendering av en konstruktionsplan för en ovanmark pool integrerad i en altan med lecamur och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dom här andra "bärlinorna" ovanpå de första bärlinorna:

3D-modell av altankonstruktion med bärverk och plats för rund pool inramad av lecamur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med pool:

3D-modell av en rund ovanmarkspool integrerad i en konstruktion med altan och stödmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och trall på det:

3D-modell av en rund ovanmarkspool integrerad i altan med stödmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kollat på 45x195 bärlinor, men vet inte riktigt om det är rätt, behövs det eller klarar man sig med lite mindre? Är det något annat jag borde tänka på med avstånd osv?
 
  • Gilla
ztocken och 1 till
  • Laddar…
Är ingen byggare men håller själv på med ett poolprojekt, har en tråd om det. Jag kommer använda 45x170 reglar och utgick ifrån de avstånd jag har mellan stödpunkterna. Är väl så man gör, så kolla avståndet du har mellan plintarna och utgå ifrån det när du väljer bärlinor.

Var ska du placera pump, värmare etc.? Hur ska rören från poolen gå dit?

Snyggt ritat!
 
E EasyCash skrev:
Är ingen byggare men håller själv på med ett poolprojekt, har en tråd om det. Jag kommer använda 45x170 reglar och utgick ifrån de avstånd jag har mellan stödpunkterna. Är väl så man gör, så kolla avståndet du har mellan plintarna och utgå ifrån det när du väljer bärlinor.

Var ska du placera pump, värmare etc.? Hur ska rören från poolen gå dit?

Snyggt ritat!
Hej, hittade din tråd, spännande med liknande projekt ska hålla utkik på den :)

Vet du vad det är för avstånd som gäller för 45x170? har inte satt några plintar än så om avståndet för 45x170 fungerar kan jag placera om dom.

Ja du, först tänkte jag dra en sladd från uterummet och ställa allt i ett hörn i gropen, men det fick jag veta rätt snart att jag inte kunde göra... Så blir att dra el till ett förråd utanför muren där poolpump och sandfilter står. sen ett litet hus bredvid för värmepump:

3D-modell av ett poolprojekt med träram, plintar, värmepumpsförråd och mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det blir isf ett elskåp där inne för att också dra till t.ex. altanlampor, och då finns det inte någon "direkt el" innanför muren. Sen kommer jag ta upp hål i muren för rören som ska till poolen är tanken:

3D-modell av trädäck och pool med planerad eldragning och märkt plats för värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen till sist en kjol för att gömma bort lecamur (muren runt rabatten tänkte jag försöka hitta nån lite finare till än leca):

3D-modell av en träterrass med integrerad rund pool, gömd lecamur och förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså det var de snyggaste bilderna för planering av projekt. Du ska se mina :crysmile:

Muren kan du klä in med såna här skivor:

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...jJg02SHdDhEzuYHBxgzkh2KDJoA8WMrUaAowyEALw_wcB

Jag vet att det finns en bra spännviddstabell här på forumet i Excel som ofta nämns i olika altanbyggartrådar, har inte tid just nu att hitta den men iaf. hos mig kör jag ca 2,1m - 2,3m mellan plintarna/plattorna i alla led. Kolla i min tråd bild på hur det ser ut nu. :)
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Hur går det?
 
Länge sen uppdatering, men har kommit en bit nu och spottar + ljusslinga på plats men lite kvar på poolram.

Delvis färdigbyggd poolram av trä med inbyggd belysning och trappa ner i poolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Video på när ljusslingan lyssnar på musiken:



Det som är kvar på ramen tänkte jag försöka fylla i på så här sätt:

3D-rendering av en pool och träplattform under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska ta lite bättre bilder sen när det är klart!
 
  • Gilla
castlesnake och 3 till
  • Laddar…
P pooltok skrev:
Länge sen uppdatering, men har kommit en bit nu och spottar + ljusslinga på plats men lite kvar på poolram.

[bild]

Video på när ljusslingan lyssnar på musiken:

[video]

Det som är kvar på ramen tänkte jag försöka fylla i på så här sätt:

[bild]

Ska ta lite bättre bilder sen när det är klart!
Hej, blir inte det där snubbelgrejjor?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, blir inte det där snubbelgrejjor?
Jo finns ju risk för det, men hittade inget sätt att få till det med att "fylla i" på bra sätt, har gjort några olika försök men tror det kommer bli problem med spetsiga bitar då det inte finns något som stöder underifrån:

3D-rendering av ett halvrunt altandäck med spetsiga sektioner och markerade problemområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som dom lätt kan skuta iväg något håll, så får nog bli en sån där upphöjd lösning :/

Sektionerna har jag försökt använda hålband på så att dom förhoppningsvis inte rör sig för mycket, ska även på en PVC list längst ut.

Träkonstruktion på trädäck med hålband och borr, under uppbyggnad av en upphöjd lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kanske finns något smart sätt för att täcka igen dessa hål jag inte tänkt på.
 
Testat nu, tycker det blev helt ok, så kommer köra på dessa "hörn". Bara riktigt dryga att bygga :/ men så får det bli!

Träaltan med specialbyggda hörn runt en pool, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tonyanderzon och 5 till
  • Laddar…
Hej
Det där är ju snyggt, men jag tror fortfarande det är snubbelrisk och oskönt.
Jag förstår din frustation över att inte få till på något annat sätt....

Jag gjorde en trapp solfjäderformad en gång, dvs smal i ena änden, bred i andra.
Kan du klyva till bitar så de är kilformade utan att vara spetsiga om du förstår hur jag tänker?
 
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Jag tyckte de blev en snygg lösning ! Hade nog rundat av det något med sandpapper.

Men det där gav mig inspiration tack! :)
 
B
Prydligt! Imponerad över planeringen, här brukar det bli servettskiss varje gång.

Varför kan du inte lägger en kort regel under hörnen för att stötta lite extra? Det känns inte som det borde vara nödvändigt att ha nivåer på trallen.
 
Har du hålband i syrafast stål? Annars kommer det rosta direkt och missfärga….
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det där är ju snyggt, men jag tror fortfarande det är snubbelrisk och oskönt.
Jag förstår din frustation över att inte få till på något annat sätt....

Jag gjorde en trapp solfjäderformad en gång, dvs smal i ena änden, bred i andra.
Kan du klyva till bitar så de är kilformade utan att vara spetsiga om du förstår hur jag tänker?
Jag tror jag förstår hur du menar som kanske hade fungerat, jag har dock kört på med denna lösning nu, så det blir svårt att byta nu, får bara hålla tummarna på minimala snubblingar :)

Sittställning Forlowt skrev:
Jag tyckte de blev en snygg lösning ! Hade nog rundat av det något med sandpapper.

Men det där gav mig inspiration tack! :)
Yes smart, ska ta och göra det i kanterna, tack för tips!

B BSOD skrev:
Prydligt! Imponerad över planeringen, här brukar det bli servettskiss varje gång.

Varför kan du inte lägger en kort regel under hörnen för att stötta lite extra? Det känns inte som det borde vara nödvändigt att ha nivåer på trallen.
Tack! Hade nog fungera med regel under hörnen, men var inte heller riktigt nöjd med hur hörnen såg ut med spetsiga bitar och tyckte det blev lite snyggare med upphöjt så jag kör vidare på det nu så får det bli vad det blir :sweat:

MathiasS MathiasS skrev:
Har du hålband i syrafast stål? Annars kommer det rosta direkt och missfärga….
Lyckades bara hittade hålband i rostfritt A2 :( har försökt använda så mkt syrafast A4 runt poolen som möjligt som t.ex trallskruv, men vissa saker lyckades jag bara få tag i A2 på.

Tack för tips, jag får hålla extra koll på hålband och göra om när det börjar rosta :worried:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.