sunnis
Solceller kommer bli mycket eftertraktat på villor, i synnerhet med högre energipriser. Det gör ganska mycket på månadskostnaden.

En anläggning på ca 6000kWh, finansierar driften av två elbilar som kör 1500 mil om året. Går ju att räkna på olika sätt. Jag själv kör timtaxa och laddar på natten baserat på lägsta spotpris och säljer elen på dagen.

Ska bygga ut min anläggning som är från 2018 med två ytterligare strängar på garagetaket just för att kompensera för två elbilar.

Men som svar på frågan så tycker jag du kan låna upp på fastigheten, det är ju ändå en installation som höjer värdet (Mycket sannolikt) och på så sätt balanserar belåningsgraden. Har du pengar så gör en mix eller pynta av allt direkt.

Att sälja i framtiden utan solceller är väl ungefär som att sälja ett hus med direktverkade el, det går ju såklart och inte speciellt ovanligt men det lockar inte direkt alla tänkbara köpare... Med framtidens energipriser så kan det spela ännu större roll.
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnieHall123 och 3 till
  • Laddar…
Ska troligtvis sätta dit paneler om 2-3 år. Men taket måste bytas först.
Om det ekonomiska så kommer jag iallafall betala taket kontant.
Blir det sen mycket pengar över så kommer jag också betala panelerna kontant inkl jobb. Vill hålla mig från att utöka lånet för mycket helt enkelt.

Det är helt din personliga åsikt som spelar in.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
From 1:a september betalar iaf vattenfall fullt ut på allt och de slopar kravet om att inte överproducera
Hänger troligen ihop med att nätbolagen inte får ta ut avgift för inmatning efter 1e juli om man har max installerad effekt på 43kw/62A
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ska troligtvis sätta dit paneler om 2-3 år. Men taket måste bytas först.
Om det ekonomiska så kommer jag iallafall betala taket kontant.
Blir det sen mycket pengar över så kommer jag också betala panelerna kontant inkl jobb. Vill hålla mig från att utöka lånet för mycket helt enkelt.

Det är helt din personliga åsikt som spelar in.
Ja, kontant är en fördel nu när det är hög inflation och räntorna "sticker".

Sen kan man undra vad solcellerna kommer att kosta om 2-3 år med tanke på inflation, de höjningar som blir av komponentbrist och ökade bränslepriser. Det finns alltid en risk att gröna avdrag tas bort och det återstår att se om leverantörerna sänker priserna eller de står kvar på samma ställe om det skulle vara fallet.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, kontant är en fördel nu när det är hög inflation och räntorna "sticker".

Sen kan man undra vad solcellerna kommer att kosta om 2-3 år med tanke på inflation, de höjningar som blir av komponentbrist och ökade bränslepriser. Det finns alltid en risk att gröna avdrag tas bort och det återstår att se om leverantörerna sänker priserna eller de står kvar på samma ställe om det skulle vara fallet.
Givetvis får man ju kolla sånt med. Skulle det bli på tok för dyrt skiter man i det. Hade gärna gjort jobbet nu men känns meningslöst att sätta paneler när de ändå ska ner inom något år för att byta taket =)
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Det viktigaste har andra redan sagt, kan bara lägga till att vi sparat 19 000 kr på elräkningen senaste 12 månaderna i och med solcellerna. Räknar inte med lägre elpriser i det närmaste, så kan man bara hålla sin konsumtion nere när elpriset är högt och solen skiner blir det mycket pengar in. Senaste räkningen var (inräknat en tusenlapp på elbidraget man får just nu) på minus 1300 kr.
 
R Rkarlsson skrev:
Givetvis får man ju kolla sånt med. Skulle det bli på tok för dyrt skiter man i det. Hade gärna gjort jobbet nu men känns meningslöst att sätta paneler när de ändå ska ner inom något år för att byta taket =)
Taket byttes 2020, halvåret innan vi köpte huset. Optimalt för oss att slänga upp paneler. Vi fick huset värderat till 2.3mil förra veckan och köpte det för 1.7. Spara 200k för paneler tar sin tid.. att dra ut pantbrev kan vi göra imorgon dock om vi förutsätter att huset har samma värde om 3år, så kan vi då tekniskt sätt gå ner till 1% amortering. Det hade vi kunnat göra idag om regeln för 5 års period fanns. För oss idag hade det varit 1200kr/mån mindre på lånet. Vi låtsas att lånet för pantbreven kostar 1000kr / mån så är det ju 2200kr extra i utgifter kontra inga paneler. Detta är räknat med dagens priser/räntor osv.

Får räkna noggrannare på det där! Först ska vi vänta tills 1 maj nästa år för att få en rättvis bild på vad vi gör av med på 1 år. Satte in en luft/luft som klarar 200m2 (huset är 180). Tog den bästa vi kunde hitta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
När den väl är installerad sköter den ju sig själv. Man behöver bara slänga ett öga på appen ibland så att den producerar. Så det är ju bara en fördel. Man får ju såklart ut mer av anläggningen om man engagerar sig med rätt elavtal, lägger om förbrukning osv.

Med tanke på installstionsköerna så är ju intresset stort. Men det var en osäkerhet kring fiber och värdeökning ett tag också.

Har man pengar och inte behöver låna säger jag att det är en säker investering, om man kan göra av med mycket av strömmen själv
 
Sen är ju frågan NÄR man gör värderingen och installationen.
Just nu när alla vostadspriser går neråt och boräntorna uppåt är det inte samma självklarhet med vad som ger ett högre värde på huset.
Sanningar som rådde för 6 månader sen gäller nödvändigtvis inte nu.

är det ett hus i övrigt bra skick. I ett område med relativt stavil efterfrågan. Kör.

är det lantligt till där efterfrågan nu hickar kan det vara läge att avvakta. Iaf om man ev ska flytta närmsta 5 åren.

Här ute i roslagen tycker jag mig se att huspriserna hickat till rejält. Speciellt på vissa objekt.
 
Om huset är värt 2 miljoner skulle jag inte köpa paneler för 200.000.

det lär inte betala tillbaka sig. Inte på denna marknaden.
 
Appendix Appendix skrev:
Om huset är värt 2 miljoner skulle jag inte köpa paneler för 200.000.

det lär inte betala tillbaka sig. Inte på denna marknaden.
Brås väl på om du ska bo kvar, har du inte tänkt sälja utan vill få ner dina driftskostnader under ett antal år framåt så betalar dom sig själv och den dan du ska sälja så blir det ytterligare lite plus i kassan.
Installerade för 2 år sen och många varnade för att det var en dålig affär.
Med facit i hand så kan jag inte hålla med.
 
Z Zlatje skrev:
Taket byttes 2020, halvåret innan vi köpte huset. Optimalt för oss att slänga upp paneler. Vi fick huset värderat till 2.3mil förra veckan och köpte det för 1.7. Spara 200k för paneler tar sin tid.. att dra ut pantbrev kan vi göra imorgon dock om vi förutsätter att huset har samma värde om 3år, så kan vi då tekniskt sätt gå ner till 1% amortering. Det hade vi kunnat göra idag om regeln för 5 års period fanns. För oss idag hade det varit 1200kr/mån mindre på lånet. Vi låtsas att lånet för pantbreven kostar 1000kr / mån så är det ju 2200kr extra i utgifter kontra inga paneler. Detta är räknat med dagens priser/räntor osv.

Får räkna noggrannare på det där! Först ska vi vänta tills 1 maj nästa år för att få en rättvis bild på vad vi gör av med på 1 år. Satte in en luft/luft som klarar 200m2 (huset är 180). Tog den bästa vi kunde hitta.
Det är precis hur man som person känner själv. Om man kan lägga 200 som ni fått i offert verkar det som så kan man göra det =) Men om man vill ta lån för att få det på plats kan man göra det.
Jag vill betala kontant bara för att inte öka på lånet.
 
Appendix Appendix skrev:
Om huset är värt 2 miljoner skulle jag inte köpa paneler för 200.000.

det lär inte betala tillbaka sig. Inte på denna marknaden.
Varför inte om han ska bo kvar i minst 10 år? Att göra investeringen för att sen sälja förstår jag är meningslöst, lika meningslöst som fiber. Men om man ska bo kvar?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det viktigaste har andra redan sagt, kan bara lägga till att vi sparat 19 000 kr på elräkningen senaste 12 månaderna i och med solcellerna. Räknar inte med lägre elpriser i det närmaste, så kan man bara hålla sin konsumtion nere när elpriset är högt och solen skiner blir det mycket pengar in. Senaste räkningen var (inräknat en tusenlapp på elbidraget man får just nu) på minus 1300 kr.

Hej!
Vilken nät och elleverantör har du?

Patrik
 
P Patrik Itzel skrev:
Hej!
Vilken nät och elleverantör har du?

Patrik
Ellevio på nätet. Eon på elen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.