MultiMan MultiMan skrev:
Du är välkommen att vintersemestra längs västernorrlandskusten om du tror att Stockholm skulle ha mer varierande väglag. Tror att Västernorrland leder bilprovningsligan för tunga lastbilar gällande fastrostade bromsar pga det extremt varierande vädret med hög luftfuktighet och det ständiga saltandet, fast bara på de större vägarna. Resten sandas, eller lämnas helt och varken plogas eller annat, iaf ett par dagar. Ibland får man köra i 3 dm snö så att underredet tar i (gäller att ta fart över drivorna, annars kör man fast), för att svänga ut på större väg med saltblask eller barmark. Man möter gärna timmerbilar även på dessa mindre vägar eftersom det finns rätt många pappersbruk, sågar mm. Då blir det extra spännande.
hammarbackarna...
 
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig sett isbana som man får mer söderut nej.
Den största anledningen till att jag la lika mycket pengar som min bil är värd på Hakka 9-däck är pga de olikformade dubbarna som greppar förvånansvärt bra i alla riktningar på just blankis, som det är varje år, gärna med tunt vattenskikt ovanpå när det ligger precis runt nollan, vilket det gör rätt ofta här vintertid.

Men vi får väl vara överens om att vara oense.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Den största anledningen till att jag la lika mycket pengar som min bil är värd på Hakka 9-däck är pga de olikformade dubbarna som greppar förvånansvärt bra i alla riktningar på just blankis, som det är varje år, gärna med tunt vattenskikt ovanpå när det ligger precis runt nollan, vilket det gör rätt ofta här vintertid.

Men vi får väl vara överens om att vara oense.
Här ligger det runt nollan precis hela vintern. Det gör det inte i norrland. Mycket enklare väglag.

Dock måste man tackla dåliga bilförare i Norrland, det behöver man inte i Stockholm
 
Angående dåliga bilförare. Jag är i Belgien just nu och här kan man inte köra bil. 3 filig motorväg, folk såsar i 90 i vänsterfilen på 120 väg. Folk slänger sig ut framför andra bilister konstant
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här ligger det runt nollan precis hela vintern. Det gör det inte i norrland. Mycket enklare väglag.

Dock måste man tackla dåliga bilförare i Norrland, det behöver man inte i Stockholm
Har ni inte dåliga bilförare?
Sommartid är det ju hemskt nog. Inte blir de bättre på vintern eller ?
 
R Rkarlsson skrev:
Har ni inte dåliga bilförare?
Sommartid är det ju hemskt nog. Inte blir de bättre på vintern eller ?
Klart vi har. Men inte alls lika illa som på landsbygden. Mycket bättre hänsyn i storstadsregionerna.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klart vi har. Men inte alls lika illa som på landsbygden. Mycket bättre hänsyn i storstadsregionerna.
Tveksam till det. Göteborg är klart sämre än Sthlm och Malmö likaså. Men hänsyn vettifan. När vi utbölingar vill bidra till sthlms kassa så känner man inte sig särskilt välkommen och många bilister förväntar sig att man ska kunna blåsa på för fort och vara med på svängarna.

Men sist hamnade jag ändå med en vettig bilist bak mig, han höll för en gångs skull avstånd och ingen pressade sig in heller så det kändes bra hela vägen från söderut till kista =)
 
R Rkarlsson skrev:
Tveksam till det. Göteborg är klart sämre än Sthlm och Malmö likaså. Men hänsyn vettifan. När vi utbölingar vill bidra till sthlms kassa så känner man inte sig särskilt välkommen och många bilister förväntar sig att man ska kunna blåsa på för fort och vara med på svängarna.

Men sist hamnade jag ändå med en vettig bilist bak mig, han höll för en gångs skull avstånd och ingen pressade sig in heller så det kändes bra hela vägen från söderut till kista =)
De gånger trafikflödet förstörs är det ju just utbölingar :) det är likadant med lantisar som står till vänster i rulltrappan :)
 
Jag körde yrkestrafik i många år för några år sedan. Storstäderna har absolut sämst bilförare. Det behöver öht inte diskuteras. Göteborgare klart sämst.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De gånger trafikflödet förstörs är det ju just utbölingar :) det är likadant med lantisar som står till vänster i rulltrappan :)
Så strategin i sthlm är att stressa sönder semesterfolk =) Ja de finns ju här med men i mindre mängd. Men det finns iallafall inte mycket bättre förare i den staden.

Ang rulltrappor så står jag till höger, i alla rulltrappor i hela landet ;)

För en hel del år sen när jag fortfarande körde taxi så stod jag vid stationen och en tjej hoppar in i bilen och vill åka till en by utanför stan.
Hon berättade lite sin syn om skillnaderna, och det var ganska kul att höra. Så fort hon hoppa av tåget här nere så kände hon att lugnet infann sig direkt, ingen stress alls på stationen, i stan eller någon annanstans. I sthlm var allt bara stress, och alla sprang i princip dagtid.
Och då har ni ändå extremt många avgångar :D
Vi har i rusningstid tåg 2 ggr timmen åt vardera håll.
 
R Rkarlsson skrev:
Så strategin i sthlm är att stressa sönder semesterfolk =) Ja de finns ju här med men i mindre mängd. Men det finns iallafall inte mycket bättre förare i den staden.

Ang rulltrappor så står jag till höger, i alla rulltrappor i hela landet ;)

För en hel del år sen när jag fortfarande körde taxi så stod jag vid stationen och en tjej hoppar in i bilen och vill åka till en by utanför stan.
Hon berättade lite sin syn om skillnaderna, och det var ganska kul att höra. Så fort hon hoppa av tåget här nere så kände hon att lugnet infann sig direkt, ingen stress alls på stationen, i stan eller någon annanstans. I sthlm var allt bara stress, och alla sprang i princip dagtid.
Och då har ni ändå extremt många avgångar :D
Vi har i rusningstid tåg 2 ggr timmen åt vardera håll.
Det är igen stress här heller förutom när man hamnar bakom någon som såsar i omkörningsfilen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är igen stress här heller förutom när man hamnar bakom någon som såsar i omkörningsfilen
Haha eller hur. Kusinen som bor lite ovanför är lika indoktrinerad som de flesta stresspellar. Hans far får ju nästan ta semester när han varit i sthlm för att besöka sin son, och han är rätt rutinerad förare annars =)
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock måste man tackla dåliga bilförare i Norrland, det behöver man inte i Stockholm
Stockholmarna är åtminstone duktigare på att parkera, så mycket är iaf säkert.
 
P Mattiaz skrev:
Jag körde yrkestrafik i många år för några år sedan. Storstäderna har absolut sämst bilförare. Det behöver öht inte diskuteras. Göteborgare klart sämst.
Yrkesförare är i särklass de sämsta förarna så din åsikt är void
 
Märker enorm skillnad på att köra i Malmö, Göteborg och Stockholm.
Blinkar du och vill byta fil i Göteborg och Stockholm, så blir insläppt.
Inte alls så det fungerar i Malmö. Troligare att de kommer försöka täppa till luckan än att släppa in dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.