Hej alla.

Sitter och funderar på att bygga en baddamm, mest därför att en "vanlig" pol skulle se så illa ut bredvid huset från sent 1800-tal.

Man skulle ju då vilja isolera under och runt poolen, för att slippa bli ruinerad på uppvärmning, men hur mycket isolering skall man lägga?

Och det leder till min huvudfråga: Hur påverkar isolering runt/under poolen på vintern? Under sommaren är ju luften i regel mycket varmare än jorden, så man isolerar för att hålla kylan från jorden borta från vattnet och låta det värmas upp av den varma luften.
Men, vad händer när det blir vinter? Då är ju lufttemperaturen lägre än temperaturen i jorden. Om man då har isolerat mot den varmare marken, så kommer vattentemperaturen att påverkas mer av den kalla luften. Frågan blir då helt enkelt hur mycket tjockare isen kommer att lägga sig. Man vill ju inte heller täcka en pool av detta slaget, det skulle ju förstöra det naturliga utseendet lite lätt. Naturligtvis kan man lita på sin egen bilkörning, och tro att den kommer att fixa en tillräcklig växthuseffekt för att det aldrig skall bli frost här i Skåne, men det är kanske att ha lite för stort förtroende för sig själv..

/ Fredrik
 
Jag har pool och bor i ett gammalt hus, finns ett kort på huset som är daterat 1868 o ett ännu äldre odatarat. Om det passar eller ej beror ju mycket på hur du har det runt poolen.
 
Det gör väl inget att det fryser i poolen? Jag bor ju lite längre norrut så här är det lite kallare :)
Grannen har en markpool som han bara tömmer till häften på hösten, sedan får den frysa. Han har ingen isolering men det fryser ändå ner till botten och det verkar fungera bra. Så bekymra dig inte om det utan låt det frysa.
 
dennis_f skrev:
Det gör väl inget att det fryser i poolen? Jag bor ju lite längre norrut så här är det lite kallare :)
Grannen har en markpool som han bara tömmer till häften på hösten, sedan får den frysa. Han har ingen isolering men det fryser ändå ner till botten och det verkar fungera bra. Så bekymra dig inte om det utan låt det frysa.
I en vanlig pool är det säkert ok, men om vi även vill ha lite växter och fiskar i ett hörn, så blir det ju lite synd..

/ Fredrik
 
Ni vill alltså bada bland växter & fiskar?

Då behöver ni det uppvärmt året runt.. dvs tak måste byggas.. åtminstone ett glas tak.. helst bör ni väl ha ett poolhus.. då... fast då tappar man väl en del av charmen..

Sen hur det blir med renligheten i en sådan bad damm vette f-n.. antar att fiskar & växter inte gillar klor.. Hur löser man detta? Salt? Någon som vet?
 
Finns en del info om baddammar på nätet. Växterna renar vattnet, men man bör även ha en separat reningsdamm, och ganska stor volym på vattnet för att få det att gå ihop. Hur det blir med bottenfrysningsrisken vid isolering vet jag ej. Men behöver du verkligen isolera?, lite av charmen är väl att baddammen ska ge svalka under varma sommardagar.

Garden Aquatica Sweden AB
 
P-J skrev:
Men behöver du verkligen isolera?, lite av charmen är väl att baddammen ska ge svalka under varma sommardagar.
Hum, alla pooler, dammar, sjöar och annat jag har badat utomhus i, med undantag inser jag nu från varma källor, har gett svalka.
Så mycket hade jag inte tänkt isolera :)

/ Fredrik
 
Tornhill skrev:
Hum, alla pooler, dammar, sjöar och annat jag har badat utomhus i, med undantag inser jag nu från varma källor, har gett svalka.
Så mycket hade jag inte tänkt isolera :)

/ Fredrik
Lite skillnad på en baddamm och en tomtdamm eller ?

En damm på tomten känns det som att den kommer bli väldigt mycket mindre - om du nu inte har en väldigt stor tomt ?

Är det inte bättre att bygga en pool men passade infattning?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.