Jag har anlagt en stenkista (modell i plast från Mr Flowout) till lvp. Kroknade lite i grävandet så jag funderar på om djupet är för snålt tilltaget. Grävdjup ca 55 cm med 10 cm 8-16 i botten. Stenkistan är 30 cm hög så det är typ 15 cm jord ovanpå. Tänker mig värmekabel i röret. Är det risk för problem med frysning så jag borde ta upp och gräva djupare? Bor i Stockholmsområdet.
 
Det var ambitiöst. Jag låter mittkondensvatten bara droppa ner på marken och det har aldrig fryst.
 
Tack, det låter lugnande. Är det en luft-/vattenvärmepump du har?
 
Jag har en luft/luft som sitter på väggen med en k0ndesslang och vi kör mycket kyla.
 
Kyla kör man väl när det är varmt, så då lär inte kondensvattnet frysa.
Jag gissar att TS har anlagt stenkistan för att ta hand om vattnet från avfrostningarna på vintern.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F Fuga skrev:
Jag har anlagt en stenkista (modell i plast från Mr Flowout) till lvp. Kroknade lite i grävandet så jag funderar på om djupet är för snålt tilltaget. Grävdjup ca 55 cm med 10 cm 8-16 i botten. Stenkistan är 30 cm hög så det är typ 15 cm jord ovanpå. Tänker mig värmekabel i röret. Är det risk för problem med frysning så jag borde ta upp och gräva djupare? Bor i Stockholmsområdet.
Hur dimensionerade du stenkistan? Hur stor behöver man h för 50 liter om dagen på gammal åkermark?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.