Hej!
Har målat om och renoverat lite i allmänhet i lilla lägenheten och har nu kommit till punkten ny soffa.

Har kombinerat matrum och vardagsrum, målat med mio mandel (vitbruten med lite gult och svärta) och en fondvägg i nån "latte"-variant...

Rummet innehållande mörkbrunt matbord (morfars gamla egenhändigt vidgjort) och svarta stolar från mio. Matdelen är vid fondväggen.
Soffdelen har alltså "vita" väggar. Bokhyllor Billy björk och tv-möbel (mörkbrun).

Nu är då frågan vad för färg på soffan som skulle kunna passa in. Jag vill ha en soffa med en nyans, dvs en "enfärgad" soffa, men färgen får gärna vara lite melerad (om ni förstår), mest för att göra den mindre oöm... ;)
Jag har främst funderat i färgerna grått, gråbrun och ev svart...men är hemskt osäker. Kan tillägga att de blå stolarna och soffbordet oxå ska bort... Gardiner, tavlor och annat står på tur efter soffan...

Tusen tack för all hjälp!! :)
Bifogar lite bilder på färgerna i rummet, kanske kan hjälpa.. (om jag nu lyckas med det, premiär för mig)
 
  • matdel1.JPG
Attans vad liten bilden blev... Hmm. Kommer fler bilder
 
  • matdelen2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och så på soffdelen...
 
  • soffdelen1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sista...
 
  • soffdelen2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att du ska leta efter en mullvadsfärgad soffa. Det är en bra färg som passar till det mesta!

Monza med divan från Mio skulle, om den får plats, vara fin.
monza_12470.jpg
Fast i den här färgen:
street_9336.jpg

Om den röda färgen passar med Marimekkotyget skulle den här mattan funka till (Symbol från Em)
31148s.jpg

Skulle även sätta en spegel horisontellt vid matbordet, för att reflektera mer ljus från fönstret. Tex Jondal från Ikea
33748_PE123732_S4.jpg


Dessutom skulle jag absolut använda kistan som soffbord! Den är ju som gjord för det! Du kan ju sätta hjul på den för att lättare kunna flytta på den.

Har du en slatt färg kvar från fondväggen skulle du kunna måla en "fondrektangel" ovanför soffan. I denna rektangel sätter du upp tex svartvita fotografier eller tavlor. Gärna med någon form av tavlelbelysning ovan. Rektangeln kommer då att fungera som en ram runt dessa. Vågar du skulle du istället kunna ta tex röd/mörkröd färg för att binda ihop lampan, löparna och mattan.
 
Tack för alla tips Linska! :)

Ja, jag har varit mest inne på att ha en soffa med divan, för att utnyttja utrymmet mot förstret lite... Du tror inte att det blir för "murrigt" med mullvadsfärgad soffa? Färgen är ju superfin...jag vill bara inte att det känns för mörk... Tåls att fundera på ;)

Spegel på fondväggen har aldig slagit mig, ne är ju ett jättebra förslag! Har funderat på hur jag kan få den delen av rummet ljusare...

Kistan fungerar nu som "barskåp" och är full av tunga flaskor, men det skulle ju inte hindra att den flyttas ;)
Mycket att fundera på. Tack igen för alla uppslag!
 
Nej, jag tror inte att det blir för murrigt. Mullvad kan ju sträcka sig från ganska ljust till ganska mörkt... Det är bara att leta efter en ljusare variant!
 
Så bra! :) Ska definitivt kolla upp den färgskalan!
Kollade dock på måtten på mio-soffan (som verkligen är snygg, speciellt divandelen), men den är dessvärre för stor...kommer inte ut på balkongen om jag har den ;)

Men nu har jag iaf lite färgtips att gå efter!
 
Jag skulle kunna tänka mig en röd soffa som tar upp färgen i lampan, fast något mörkare, men jag är inte så mycket för brunt, utan behöver lite färger omkring mig. Men en soffa i samma färg som fondväggen hade varit snyggt om du haft ett par dekorationskuddar i samma färg som lampan och Marimekkoduken.

Pernilla
 
Hejduk..tig skrev:
Jag har just den soffan hemma och den är dunderskön att sitta i. Synd att den inte får plats hos dig eftersom den ändå inte är en vräksoffa, utan av det lite mindre måttet.

Eller så kan du göra som jag gjorde, jag har divandelen in i rummet, inte längs väggen. Den öppna sidan stänger inte till på samma sätt som en vanlig hörnsoffa gör.
Jag är nog trångsynt...har inte ens funderat så... ;)
Men det är ju inte ett helt fel alternativ. Ska mäta och kolla lite i rummet, så se hur det känns. Rummet är rel litet i förhållande till alla "funktioner" och möbler, och jag vill inte att det ska kännas trängre... Men som du säger är ju divandelen öppen, så det kanske funkar! :)
Tycker verkligen att den soffan är snygg och om den är skön är det ju toppen!
Vilken färg är det du har? och, har du ngn aning om vilka färger den går att få i? något som kunde passa? (kanske man kan hitta på hemsidan?)
 
Hejduk..tig,
ser ut som fin färg på din soffa...kan tänka mig den som lite mer brun/beige ;)
Den är ju inte så mörk heller, vilket jag gärna undviker... Ska försöka bege mig till mio och kolla lägget.
Tack för hjälpen :)
 
Hej igen annanasen!
Vill bara ge dig ännu ett tips! Om du byter ut hörnhyllan och cd-hyllan mot en 80 cm hylla får du mycket bättre plats för gardinerna. Annars kommer balkongdörren (och ljuset) att skymmas rejält... Du kan gärna sätta glasdörrar på hyllan och även använda den som barskåp, med inbyggd belysning lyser du även upp det hörnet. Då slipper du ha barskåp i kistan och (återigen ;)) använda det som soffbord.
 
hej igen!

har funderat mycket över gardin-problemet... Hur gör jag för at fortfarande kunna öppna balkongdörren?!  Ditt förslag kan definitivt vara en lösning!
Har precis köpt en klämspot till hörnhyllan och det är otroligt vad lite ljus i den hörnan gör för rumme, så belysning där av något slag känns nu som ett måste :)
Ska definitiv fundera över bokhylleförslaget! Är inte så tokigt ;)

Kan man annars tänka sig att ha 1-2 gardinvepor endast vid vänstra fönsterkanten (och alltså inte på båda sidor om fönstret)??

Återigen, tack för din input!! :)
 
Jag tänker på engång på en soffa som jag är väldigt sugen på. Den heter Jane och kommer från Jarm, finns i två färger, beige eller brun och är så där lite melerad.

Kanske den skulle passa?
product_main.asp


 
Tack, ska försöka ta mig till en återförsäljare å kolla!

Har en annan soffa på lut oxå, plaza med divan på Living Furniture i Malmö, men kan inte hitta någon bild att lägga upp  :-/

Letadet fortsätter ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.