Jag försöker se det framför mig, ena sidan sitter fönster symmetriskt en bit in på fasaden men runt hörnet sitter det ett fönster ända ut.

Funderade på om man kunde byta plats på dörr och fönster och dra in lite från hörnen. Tror ni det skulle bättre eller sämre? Man får väl då flytta innerdörren till arbetsrummet...?

Ritning av ett hus med terrass, sovrum, entré och vardagsrum som visar symmetriska fönster och dörrplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av fasad mot söder med symmetriska fönster och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en fasad mot väster med symmetriska fönster och ett hörnfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husets östra fasad med symmetriska fönster på ena sidan och ett hörnfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Kanske du kan ersätta tvåluftsfönstret till vänster om entrén med två enlufts på vardera sidan dörren? Lite som vid balkongen på övre plan, försök jämka ihop dessa dörrpartier till ett sammanhang?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
BirgitS
Eller gör om fönstret bredvid dörren till ett sidoljus. Det ser lite för stort ut för så lite väggyta.

Har du funderat på att ha dörren på kortväggen?
Det ser ju ut som att man kommer fram till hallen från det hållet och det känns som det blir bättre flöde inne i huset när man ska rakt fram.

Sov- och arbetsrum med två fönster kan bli svårmöblerade med t.ex. ont om väggar för bokhyllor.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ajdå, alldeles för många bra idéer här. :p Nu blev det svårt.:thinking:Jag har redan beställt fönster, men de skulle inte börja förren efter semstern, så...
 
Enkel ritning av ett hus med fönster och tak föreställd på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något sånt här @Microkatten ?
 
BirgitS
Okej, har du kommit så långt i projektet antar jag att du har ett godkänt bygglov också och då kanske det blir besvärligt att ändra på fönsterplaceringar eller -storlekar.
 
Utanför detaljplan, räknar med lov- och anmälningsfritt. Tillbyggnaden finns där idag, men skall sätta in nya fönster och dörrar så det blir bara fasadändring
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Microkatten
M -MH- skrev:
[bild]

Något sånt här @Microkatten ?
Ja, så var (den snabba) tanken!
 
Flytta fönstret så det linjerar med fönstret på våningen ovanför.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Flytta fönstret så det linjerar med fönstret på våningen ovanför.
Tänker du i garaget under? Det är befintligt, bara den lilla utbyggnaden däruppe som skall få fönster och dörr.
 
Då skulle jag skippa fönstret helt. Glas i dörren så får du mer väggyta.
 
Men ser det där så konstigt ut, då?
Det hade möjligen blivit bättre om man flyttat källarfönstret en bit åt höger, men man kan inte få allt...låt det vara sådär!
Bra mörkt i farstun utan fönster, låt det vara.
 
Redigerat:
Källarfönstren syns inte på håll, de sitter inte i synfältet. Och de går inte att flytta. :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jo exakt, ,det går inte att flytta...jag hade låtit det bli sådär.
 
Arkitektritning av ett hus med olinjerade fönster och dörr, text "FASAD MOT ÖSTER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt sånt där med klip opch klistra i GIMP. Fönstren skall förstås linjera med överkant dörr, arktikten var inte så noga med storleken, de olika vyerna har lite olika höjder... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.