Hej
Har nyligen köpt två nya fönster. Har tidigare köpt fönster från samma fabrikat.

Köpte även underbleck, samma jag använt förut.

På denna fönsterkarm verkar det saknas en skåra där man sticker in fönsterbleckets läpp?

På denna fönsterkarm verkar det saknas vad jag kan se.

Kan det vara så att det måste till något special-fönsterbleck för denna karm?

Tacksam för tips!

Mvh
Fredrik
 
  • Hand håller ett fönsterbleck intill en nyinstallerad fönsterkarm utan synlig skåra för blecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fönsterkarm utan skåra för underbleckets läpp över en svart folie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat fönster med underbleck där skåran för fönsterbleckets läpp saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm utan synlig skåra för fönsterbleckets läpp med himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Varför inte skriva vilken tillverkare och fönstermodell det är så kanske det rätt snabbt går att googla hur de tänkt. Alternativt ringa tillverkaren om ingen här kan hjälpa.

För övrigt ändrar tillverkare lite när de vill utan att berätta. Jag köpte samma fönstermodell från Elit med två års mellanrum. Hela anslutningen på utsidan var ändrad, med helt andra alu-profiler och en försämrad konstruktion med sämre täthet. Fönstren hade dock hunnit bli 20% dyrare.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Varför inte skriva vilken tillverkare och fönstermodell det är så kanske det rätt snabbt går att googla hur de tänkt. Alternativt ringa tillverkaren om ingen här kan hjälpa.

För övrigt ändrar tillverkare lite när de vill utan att berätta. Jag köpte samma fönstermodell från Elit med två års mellanrum. Hela anslutningen på utsidan var ändrad, med helt andra alu-profiler och en försämrad konstruktion med sämre täthet. Fönstren hade dock hunnit bli 20% dyrare.
Hej
Tackar för svaret, fabrikatet är ERA, har köpt fyra fönster förut från dem och de hade skåra. Men det stämmer att de skiljer sig lite. Så det kan vara en förändring som skett.
Har försökt få tag på dem över telefon men inget svar.
Ska kolla om Google har något förslag.
Mvh
Fredrik
 
En bild från sidan kan också underlätta
 
A Alexn72 skrev:
En bild från sidan kan också underlätta
Hej
Hmm bild från sidan säger du. Här kommer några bilder där fönstret är öppet.
Vinkelvy av öppet vridfönster som visar karm och skåra från sidan av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy av öppet vridfönster som visar karm och skåra från sidan av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy av öppet vridfönster som visar karm och skåra från sidan av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppet vridfönster och dess mekanism vid ett hus, med synlig skåra på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett öppet vändbart fönster, visar sidovy och mekanism, mot bakgrund av en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett öppet vridfönster sett från sidan med synlig skåra mellan fönsterram och husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer även en bild på ett fönster från ERA, från andra sidan huset, kanske kan man ana skåran där.
Öppet vridfönster visar skåra och gångjärnsdetaljer på en vitmålad fönsterram mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska säga att alla fönster är av typen vridfönster.

Ska försöka se om jag kan lura ut hur det ska vara genom att läsa instruktionen.
Mvh
Fredrik
 
MultiMan MultiMan skrev:
Fanns utförlig monteringsanvisning på deras sida, tummen upp för det, men jag hittar inget om blecken: [länk]
Hej, i denna finns det några sprängskisser, på sidan 5 om jag inte ser fel, där ser det faktiskt ut som om det saknas skåra. Konstigt.
 
A Alexn72 skrev:
Jag skulle säga att nått liknande denna bockning är vad du söker.
[länk]
Suck, ja det verkar så. Men låter ju konstigt om man ska ha överbleck som underbleck. Läppen som är vertikal är ju även väldigt hög, men jag håller med det verkar ju vara den bockningen som skulle funka. Konstigt!
 
Funderar på om jag kan "bocka" ned läppen för skåran på mina nyinköpta underbleck och ändå montera dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.