Jag har ceder panel på huset som är oljad tidigare med jotun ädelträ olja med jätte fint resultat.


Iår va det dax igen att olja.
Jag åkte till en känd firma. Jag visade en bild på mitt hus som är tagen precis efter förra gångens oljning. Jag visar också kort på vilken burk med olja jag hade tidigare.

Jag berätta att oljan flaga lite i år och undra om det fanns bättre alternativ.

De hämtade lasyr, jag sa att jag ville ha lite rödton. För jutun är lite färgad.
Inga konstigheter. Självklart bryter vi den med lite rött. Det brukar man göra.

Jag åkte hem. Dagen efter skulle jag "olja" öppna burken och den såg ut som en tjock röd färg. Jag provade måla lite i hörnet och det blev verkligen som en röd målarfärg.

Jag åkte ner. Visade hon som jobbade. Visade samma bild från första gången jag olja. Visade hur det blev med deras lasyr.

Hon rekommenderade verkligen inte lasyren. Men att kollegorna inte gjort fel men hon skulle inte valt lasyr.

Det va helg och hon ringde upp chefen. Hon berätta allt för honom. Hans tips va att ta en "gratis" burk med ren lasyr och späd ut den vi blanda upp. Dra ut lasyren noga en liten bit och dra av med handduk direkt efter.

Och sen blir det skillnad när det är klart och torkar.

Hem och måla min fina ceder panel. En sida. Och när jag vakna ville jag till gråta. Hela skiten hade blivit mörkt...

Ner igen och chefen fick typ choken. Förstod att han hade gjort fel. Jag fick med två dunkar lasyr borttagning sen skulle jag bara komma in och hämta jotun oljan så skulle vi lösa det.

En vecka varje kväll efter jobbet fick jag stå och spola med högtryck, skrubba. Tyvärr blev panelen verkligen dålig efter alla spolande på nära håll. skruvar mm syns nu. De som tidigare va in skruvade en bit i panelen.
Jag åkte på att slipa hela sidan då trätt va räfflad och fliser nu.
Plus att lasyr borttagning skvätter runt så min veranda fick massa ljusa prickar över allt


Sen hämta jag ny olja skrev upp det på chefen. Försökt söka honom några gånger när jag har åkt förbi men han e inte där.

Va gör jag nu. Allt är äntligen klart.
Men någon slags ersättning tycker inte jag är konstigt?

Bilden jag visade och efter är resultatet.
Hörn av huset med cederträpanel som är oljad och glänsande, med en fin rödton, tillsammans med bricka och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med cederpanel målad med rödtonad lasyr, vit fönsterfoder, och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte roligt ut men om ett år har det bleknat.
 
Fast det låter ju lite märkligt från start? Du skriver att det bara är oljat men att det flagnat? och vill ha nåt annat. Du fick nåt annat som sannolikt från start kommer att se annorlunda ut. Finns ju ingen annan produkt som kommer att se helt likadan ut som oljningen från början. Sen är det såklart tråkigt att det avvek väldigt mycket........Personligen hade jag nog stannat upp halvvägs innan tvättningen och påverkan på panelen och kanske övervägt att måla hela huset med den mörkare färgen. Kanske på firmans bekostnad då........
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det låter ju lite märkligt från start? Du skriver att det bara är oljat men att det flagnat? och vill ha nåt annat. Du fick nåt annat som sannolikt från start kommer att se annorlunda ut. Finns ju ingen annan produkt som kommer att se helt likadan ut som oljningen från början. Sen är det såklart tråkigt att det avvek väldigt mycket........Personligen hade jag nog stannat upp halvvägs innan tvättningen och påverkan på panelen och kanske övervägt att måla hela huset med den mörkare färgen. Kanske på firmans bekostnad då........
Ceder hade börjat flaga. Jag googla och rätt vanligt tydligen. Så jag fråga om det fanns något bättre alternativ. Och då rekommenderar de lasyren. De visade också en plank bit med just den lasyren med bryt pasta i. Och den biten såg precis ut som vår panel. Hon i affären jämförde också och tyckte den va lik.
En person håller tre träprover med olika nyanser av brun lasyr jämfört i en butiksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa visa de i affären..
Men andra gången jag va där så säger de att ska man måla på ceder så kna man inte jämföra med dessa bitar då ceder är hård och helt annorlunda.

Så jag anser att vi blev lurade. Vi visade bild. Och jag visade hur jag ville ha. Hon visar en träbit med den lasyren de rekommendera och vi är nöjda.
Men blir helt annat på huset.

Kanske bara jag som tycker att detta är fel.
 
H
Fick du den nya oljan grattis som du skrev upp på chefen?

Har du någon bild hur det ser ut nu när allt är klart?
 
Om det flagade så låter det ju som att det var lasyr de hade. Jag hittar inget på google om flagor på oljad ceder. Vilka träffar får du?
 
H hus520 skrev:
Fick du den nya oljan grattis som du skrev upp på chefen?

Har du någon bild hur det ser ut nu när allt är klart?
Här är färdigt resultat. Blev dock lite ljusare än de andra sidorna för de är bara tvättade innan oljning. Framsidan är tvättad, slipad oljad.
Chefen sa hämta oljan när du behöver den så löser vi detta sen.
Nyligen oljad träpanel på husvägg, ljusare nyans i solen jämfört med tvättade sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det flagade så låter det ju som att det var lasyr de hade. Jag hittar inget på google om flagor på oljad ceder. Vilka träffar får du?
Tex här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/olja-cederpanel-pa-fasad.255927/
Spelar ingen super roll nu. Enligt en målare så kan det vart jag som lagt på för mycket olja första gången jag oljade för 6 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.