D
R Rkarlsson skrev:
En tusing här och en tusing där och lite pantburkar där gör skillnad. Fattar inte folk som tänker äsch på en tusing.
Nu har jag råd att säga äsch men i helskotta heller.
De flesta som har det gott ställt känner till detta och är väldigt försiktiga med sina kostnader, förutom på sånt de verkligen vill ha, men de där onödiga småutgifterna har de oftast stenkoll på.
 
Skulle tro att dom flesta som väljer billigast möjliga däck gör det för att dom inte är intresserade eller kan något om däck. Själv tillhör jag definitivt dom som inte kan något om däck. Det betyder iofs. inte att jag väljer billigast möjliga, men jag gör väldigt oinformerade val i alla fall och litar på andras kompetens.

Dock undrar jag hur vanligt det är med billiga däck på just elbilar, det är väl knappt att det ens finns någon större mängd elbilar som rullat så långt att dom ens behövt byta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag kan absolut hålla med om att bra däck ska prioriteras men jag har mer förståelse för att man köper lågprisdäck om man hat begränsad ekonomi och kör en billig bill jämfört med om man anser sig ha råd med en bil för en halv miljon.
Alla däck som ligger där i prisklass 500kr och är åretruntdäck kör gärna folk på. Då är man oansvarig och borde ta bussen oavsett prisklass eller pengar i plånboken. Då får man se till att köpa begagnat.

Däck från 1500 och upp börjar bli bra. Man måste inte ge 3-4 tusen per däck =)
 
  • Gilla
es.suhaggyB
  • Laddar…
D djac skrev:
De flesta som har det gott ställt känner till detta och är väldigt försiktiga med sina kostnader, förutom på sånt de verkligen vill ha, men de där onödiga småutgifterna har de oftast stenkoll på.
De flesta vet om att man "tjänar" på att köpa kvalitet. De flesta som har det dåligt ställt kan köpa energidrickor, cigg och godis, onyttig mat men inte bra däck eller köra ekonomiskt.

Egentligen är det ganska konstig logik =) Tror de flesta kan fungera på samma sätt, nu fick jag in pengar för en bil jag sålde. Men den summan känner man sig snål med, trots jag måste köpa en bil till.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, jag är nog en av de som håller ett öga på förbrukningen och känner tillfredsställelse av att hålla den nere, det gör nog att jag förstår de som också sänker hastigheten något för att få ännu finare siffror, även om jag inte är exakt där. Det där snacket om att blockera trafikflödet köper jag inte, finns gott om fordon som inte kan hålla de högsta hastigheterna så att det körs i olika fart är nog en verklighet man får köpa om man ger sig ut på vägarna.

Billiga däck tilltalar inte just mig, gäller nog varor generellt, men egentligen skulle man nog kunna vara mer krass där och köpa däck efter sitt behov, jag köper alltid "det bästa" själv, förmodligen oförnuftigt.

De som har inställningen idag att jag använder precis så mycket energi som behövs för att jag ska ha ett bekvämt liv kommer nog förvånas över de omställningar de står inför.
Hur mer du, ska folk sluta åka till jobben och sänka inomhustemperaturen till 15gr eller vad är din plan?
 
Det skiljer rätt mycket i mönsterdjup mellan olika nya däck, det är det första man måste kolla...
...inte en chans att jag köper från en tillverkare som snålar på detta med kortare livslängd som resultat.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Hur mer du, ska folk sluta åka till jobben och sänka inomhustemperaturen till 15gr eller vad är din plan?
Förstår tyvärr inte frågan.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det skiljer rätt mycket i mönsterdjup mellan olika nya däck, det är det första man måste kolla...
...inte en chans att jag köper från en tillverkare som snålar på detta med kortare livslängd som resultat.
Ja, är detta ett nytida scam eller har det alltid varit så?
 
Ett problem är att många privatleasar sina elbilar, och då även tar vinterdäck på leasingen. Det är tyvärr inte alltid de däck som ingår i leasingen är kvalitetsdäck. Vi leasar båda våra elbilar, men valde bort att leasa vinterdäck både av ekonomiska skäl och av säkerhetsskäl.

Vi köpte Michelin Alpine 6 och Alpine 5 SUV + fälgar istället själva. Då vet vi att vi har vettiga vinterdäck - och dessutom behöver vi inte bry oss om hur slitna de är när leasingperioden går ut. Däcken kan vi antingen behålla till nästa bil, eller sälja på Blocket.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Förstår tyvärr inte frågan.

”De som har inställningen idag att jag använder precis så mycket energi som behövs för att jag ska ha ett bekvämt liv kommer nog förvånas över de omställningar de står inför.”
 
D
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
”De som har inställningen idag att jag använder precis så mycket energi som behövs för att jag ska ha ett bekvämt liv kommer nog förvånas över de omställningar de står inför.”
Japp, det är jag övertygad om, jag är inte naiv och kan läsa, omställningen kommer bli stor och ju senare man startar desto kortare blir den. De som inte planerar sin omställning lär ju bli överrumplade.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ett problem är att många privatleasar sina elbilar, och då även tar vinterdäck på leasingen. Det är tyvärr inte alltid de däck som ingår i leasingen är kvalitetsdäck. Vi leasar båda våra elbilar, men valde bort att leasa vinterdäck både av ekonomiska skäl och av säkerhetsskäl.

Vi köpte Michelin Alpine 6 och Alpine 5 SUV + fälgar istället själva. Då vet vi att vi har vettiga vinterdäck - och dessutom behöver vi inte bry oss om hur slitna de är när leasingperioden går ut. Däcken kan vi antingen behålla till nästa bil, eller sälja på Blocket.
Jag tog en titt på opels pris. För friktion så blir totala kostnaden 8316kr. Då har du vid slutet 0 kr i värde tillbaka. Förstår inte varför man hyr hjulen faktiskt.
Lägger man till nån tusing så man hamnar på 12 så kan man få hyffsade hjul levererade hem, och kunna sälja de om man inte har nytta av de när man lämnar tillbaka bilen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, det är jag övertygad om, jag är inte naiv och kan läsa, omställningen kommer bli stor och ju senare man startar desto kortare blir den. De som inte planerar sin omställning lär ju bli överrumplade.
Så du menar att sänker man bara hastigheten i sin hybrid med 15 km/h så löser sig alla problem?
Tror det skulle vara en betydligt bättre ekvation att köpa sig en begagnad ”vanlig” bil om man är en av dom som inte har råd att hålla hastigheten eller prioriterar sin image mer än förmågan att kunna stanna hastigt om det skulle behövas.
Foliehatt av..
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Så du menar att sänker man bara hastigheten i sin hybrid med 15 km/h så löser sig alla problem?
Tror det skulle vara en betydligt bättre ekvation att köpa sig en begagnad ”vanlig” bil om man är en av dom som inte har råd att hålla hastigheten eller prioriterar sin image mer än förmågan att kunna stanna hastigt om det skulle behövas.
Ta av dig foliehatten och kom ner på jorden.
Han har dock rätt att om folk hade sänkt hastigheten med 10-15 så hade det gjort mycket. Men då hade de ju hamnat på skyltad hastighet =)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Han har dock rätt att om folk hade sänkt hastigheten med 10-15 så hade det gjort mycket. Men då hade de ju hamnat på skyltad hastighet =)
Knappast att hastigheten är avgörande för privatekonomin för den som kör elbil, då har man nog gjort en rejäl felprioritering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.